داود منظور گفت: هنوز با نظام مالیاتی ایده عالی که بتواند بودجه دولت را به طور کامل تامین کند فاصله داریم اما انتظار داریم در یک بازه زمانی میان مدت به این هدف برسیم. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران،  رییس سازمان امور مالیاتی در همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه به […]

داود منظور گفت: هنوز با نظام مالیاتی ایده عالی که بتواند بودجه دولت را به طور کامل تامین کند فاصله داریم اما انتظار داریم در یک بازه زمانی میان مدت به این هدف برسیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران،  رییس سازمان امور مالیاتی در همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه به دنبال اصلاح نظام مالیاتی هستیم، گفت: نظام مالیاتی یکی از ابزارهای اقتصاد مقاومتی است زیرا تحریم ها و فشارهایی اقتصادی به دنبال این است که دولت را در ارائه خدمات با مشکل مواجه کند، از این رو اگر حرکت ما به گونه ای باشد که درآمدهای دولت از بخش درون‌زا باشد فشارهای خارجی اقتصادی را کم می کند از این رو مالیات بهترین شیوه برای پشتیبانی دولت برای ارائه خدمات است.

داود منظور با بیان اینکه تحولات خوبی در دو دهه گذشته در نظام مالیاتی شکل گرفته است، افزود: در بخشی از ابعاد به بلوغ مالیاتی رسیدیم اما هنوز با نظام مالیاتی ایده عالی که بتواند بودجه دولت را به طور کامل تامین کند فاصله داریم اما انتظار داریم در یک بازه زمانی میان مدت به این هدف برسیم که در گام اول بودجه جاری دولت و در گام دوم تمام بودجه دولت از مالیات تامین شود و سایر بخش های درآمدی باید برای اهدافی فراتر از امور جاری بکار گرفته شود.

او با تاکید بر اینکه درآمدهای نفتی باید به عنوان یک ثروت ملی ایجاد بازدهی و درآمد کند، گفت: درآمدهای نفتی بعد از سرمایه گذاری و سهم صندوق توسعه ملی می تواند سود حاصل از آن را به بودجه کشور هدایت کنیم.

رییس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه فرار مالیاتی منجر به عدم پرداخت مالیاتی می شود که باید اخذ می شد، گفت: امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار اظهارنامه جدید دریافت کرده ایم قدمی برای جلوگیری از فرار مالیاتی بوده که قبلاً یا اظهاری نداشته اند یا اینکه هزینه ها را از بالا اعلام می کردند.

منظور با بیان اینکه رویکرد ما این است که تشخیص مالیات براساس اطلاعات مستند باشد، اظهار کرد: ما باید از یک نظام چانه زنی به نظام مبتنی بر اطلاعات حرکت کنیم هرچند فاصله زیاد است. باید درگاه الکترونیکی ارتباط با مودی ایجاد کنیم تا بتوانند از این طریق با سازمان مالیاتی ارتباط داشته باشند.

او با تاکید بر اینکه حسابرسی را روی مودیان پرریسک قرار می دهیم، گفت: هنوز در حسابرسی به بلوغ نرسیده این و باید روی تقویت موتور ریسک بیشتر کار کنیم و ایده آل این است که در یک دوره تنها ۲۰ درصد از مودیان را رسیدگی کنیم برای نمونه از ۵ میلیون خوداظهاری تنها یک میلیون پرونده را رسیدگی کنیم و مابقی براساس خوداظهاری مودی عمل شود که این مبتنی بر خوداظهاری دقیق و قابل اعتماد است.

او با بیان اینکه برخورد با فرار مالیاتی باید به برخورد قضایی تبدیل شود، گفت: این مسأله نیازمند داده های مالیاتی قوی است.

او با اشاره به اینکه سامانه پایانه فروشگاهی برای عبور از یک دوره گذار نیازمند پیاده سازی ریز داده هاست، گفت: این مسأله نشان می دهد که راه سختی در پیش داریم و یک ماهه محقق نمی شود و در لایحه ای اصلاحیه قانون پایانه های فروشگاهی طرح کرده ایم برنامه گذار را پیشنهاد کرده ایم اما طراحی و چگونگی اجرا از خود قانون مهمتر است. به عبارت دیگر باید قانون را به صورت تدریجی اجرا کنیم که نارضایتی ایجاد نشود.

او با اشاره به اینکه سهم مالیات مشاغل بسیار پایین است، گفت: در درآمدهای مالیاتی سهم مالیات حقوق و دستمزد حدود ۱۲ درصد و سهم مالیات مشاغل ۵ تا ۶ درصد است که بسیار پایین بوده و باید این فاصله جبران شود.