و همچنین کتاب صوتی «همراه» امروز (پنجشنبه) در سرای اهل قلم سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ، در این مراسم سرلشکر سید یحیی صفوی رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی، اسر احمدوند، رئیس نمایشگاه کتاب و معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و […]

و همچنین کتاب صوتی «همراه» امروز (پنجشنبه) در سرای اهل قلم سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ،

در این مراسم سرلشکر سید یحیی صفوی رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی، اسر احمدوند، رئیس نمایشگاه کتاب و معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سردار علی‌محمد نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، مرتضی سرهنگی پژوهشگر دفاع مقدس، خانم دکتر شبابی همسر سردار صفوی و راوی کتاب «همراه» و اسر احمدوند، رئیس نمایشگاه کتاب و معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از نویسندگان و پژوهشگران حضور داشتند.
در ابتدای مراسم، سردار نائینی با اشاره به چهلمین سالگرد فتح خرمشهر گفت: معمولا فتح خرمشهر را در سوم خرداد خلاصه می‌کنیم در حالی که این عملیات ۴ مرحله داشته است و حدود ۲۴ روز نبرد به طول انجامیده است. جزئیات این عملیات را باید در روزشمار های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس جست‌وجو کرد.

سرلشکر صفوی از طراحان اصلی عملیات بیت‌المقدس بوده‌اند
وی درباره مراسم رونمایی اظهار کرد: نشست امروز در راستای رونمایی از آثاری مرتبط با سرلشکر صفوی است که یکی از طراحان اصلی عملیات بیت‌المقدس بوده‌اند. سرلشکر صفوی در طرح ریزی و نقشه و هدایت در صحنه‌های نزدیک نبرد به صورت تاکتیکی نقش‌ داشته‌اند. در عملیات‌های متعدد شاهد بودم که سردار صفوی در کنار فرماندهان بزرگ جنگ در نبردها حضور داشتند و در صحنه رزمندگان را هدایت می‌کردند.

وظیفه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس مقابله با تحریف تاریخ است
مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران با تاکید بر اینکه وظیفه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس مقابله با تحریف تاریخ است، بیان کرد: در این راستا، تاریخ شفاهی حدود ۱۵۰ فرمانده دفاع مقدس ضبط شده و تاریخ شفاهی حدود ۳۵۰ فرمانده گردان هم انجام شده است. در حال حاضر ۵۶۰ پروژه تحقیقاتی در حال انجام است. در مجموع آثار این مرکز پژوهشی و تحلیلی است که آثار منحصر به فرد مرکز، اسناد منتشر نشده آن است.

کتاب «یحیی» نخستین اثر داستانی است که با تلفیق تاریخ شفاهی و اسنادی به نگارش درآمده است
وی ضمن بیان اینکه آثار پژوهشی و تحقیقاتی و سایر گونه‌های مرکز اسناد منحصر به فرد هستند و به عنوان منابع تحقیقاتی استفاده می‌شود، گفت: یکی از برنامه های ما خواندنی شدن این اسناد است که روایت های تاریخ داستانی شود. کتاب «یحیی» نخستین اثر داستانی است که با تلفیق تاریخ شفاهی و اسنادی به نگارش درآمده است.
جبهه‌های جنگ با خانواده امتداد و گسترش داشت
سردار نائینی افزود: کتاب «همراه» هم دارای ویژگی‌هایی خاص خود است. خانم دکتر شبابی همسر سرلشکر صفوی پای کار بودند و اهتمام جدی برای صوتی کردن این کتاب داشتند. جبهه‌های جنگ با خانواده امتداد و گسترش داشت. نسل امروز ما باید بدانند که فرماندهان ما چگونه جنگ و خانواده را مدیریت می‌کردند. امیدواریم بتوانیم شاهد تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه چاپ آثار دفاع مقدسی باشیم.

نوشتن بعد از جنگ در دنیا سنت است
در ادامه این مراسم، مرتضی سرهنگی با بیان این که نوشتن بعد از جنگ در دنیا سنت است، گفت: وقتی تانک ها به خانه برمی گردند، جنگجویان، قلم به دست می گیرند و آنچه دیدند را می نویسند. اسیران هم همین گونه هستند، اسارت جنگی است که سلاح ندارد و اسیران ایران سلاح شان رفتار و منش شان بود.
وی افزود: از این کتاب ها صدایی به گوش می رسد، که هر لحظه در خطر نیست شدن است، چون انسان، همدمی به جز انسان ندارد. همه در دنیا این خاطرات را می خوانند که بدانند یکی مثل آن ها چگونه دوام آورده است. ما نیز خود را متر می کنیم که ببینیم که می توانیم این شرایط تحمل کنیم؟

ارزش آثار همچون «همراه» و «یحیی» مثل حفظ حدود و صغور است
این پژوهشگر ادامه داد: این کتاب ها قیمت تمام شده جنگ را درمی آورد، این قیمت هنوز درنیامده است. ارزش این آثار مثل حفظ حدود و صغور است. جهان ارزش این آثار را می‌داند.
وی با اشاره به دو کتاب «یحیی» و «همراه» گفت: این دو اثر تلاش دوستان ما در مرکز مطالعات سپاه است. آنچه سردار صفوی می گوید، صدای جنگ است. این تجربه ای است که مرکز آن را به کار می گیرد و نتیجه داده و تبدیل کتاب های داستانی از کتاب های مرکز ان‌شاءالله توسط تیم ها و گروه های دیگر انجام شود.
سرهنگی با اشاره به یک اسیر جنگی عراقی، اظهار کرد: با یک افسر عراقی که اسیر شده بود زمانی که خبرنگار بودم مصاحبه کردم. این اسیر جنگی می گفت، من ۱۹ ماه در خرمشهر بودم، یک شب راحت در کیسه خواب نرفتم، شما نمی دانید شب های محمره تا چه اندازه وحشتناک بود. پرسیدم از چه می ترسیدید؟ گفت از رزمنده های شما می ترسیدیم.

این اثر حاصل یک کار تیمی است
در ادامه محمدعلی آقا میرزایی نویسنده کتاب «یحیی» در باره این کتاب اظهار کرد: اگر چه اسم من روی کتاب چاپ شده است اما این اثر حاصل یک کار تیمی است. آقای مرتضی سرهنگی و خانم عزیزی هم در این کار همراه من بودند.
وی خاطرنشان کرد: کتاب یحیی فرآورده‌ای از آثار اسنادی و تاریخ شفاهی است و یک کلمه در این کتاب نادرست یا غیر واقعی نوشته نشده است.
نویسنده کتاب «یحیی» گفت: خوشحالم که این کتاب در روزهایی تمام می شود که رحیم صفوی از فتح خرمشهر بازگشته و به اهواز می رسد که با این روزها تقارن دارد.

«همراه» روایت تاثیر است که زنان ما می توانند داشته باشند
در ادامه این مراسم، مهرشاد شبابی همسر سرلشکر صفوی و راوی کتاب «همراه» ضمن تشکر از دست اندر کاران انتشار این کتاب ها، گفت: اگر تولید این ادبیات، بتواند قیمت جنگ را مشخص کند، همه کارهای لازم انجام شده است.
وی اظهار کرد: همراه، صرفاً همراهی فردی به نام مهرشاد با یحیی نیست، بلکه همراهی زنان تاریخ سرزمین ماست که هر چه داشتند را برای پیش برد مقاصد خانواده به کار گرفتند و پشت جبهه مانند خط مقدم، جنگیدند. این روایت تاثیر است که زنان ما می توانند داشته باشند.
راوی کتاب «همراه» افزود: این کتاب نقطه عطفی را نشان می‌دهد که زنان ما صبورانه و هوشمندانه در مدیریت و تصمیم گیری و تصمیم‌سازی هشت سال دفاع مقدس همراهی کردند.
وی با بیان اینکه کتاب «همراه» برشی از همراهی زنان در هشت سال دفاع مقدس با همسرانشان و نقش‌آفرینی آن‌ها در محیط خانواده و فراتر از آن جامعه است، گفت: بیشتر رزمندگان یا مادران خوبی داشتند یا همسرانی خوبی که توانستند در هشت سال دفاع مقدس دوام بیاورند.
وی افزود: وقتی این همراهان می‌توانند ظهور و بروز داشته‌ باشند که به مدد تشکیلات فرهنگی و ادبی تجربه‌های خود را مانا کنند و از طریق صور مختلف نقش خود در دفاع را بازگو کنند و توضیح بدهند، تا انشاالله جایگاه تاثیرگذاری همه آحاد جامعه خود را نشان بدهد. امیدواریم این کتاب بتواند هزینه جنگ را همان طور که آقای سرهنگی اشاره کردند نشان دهد.

ما عهد و پیمان بسته‌ایم که تا آخر مردم‌دار و مردم یار باقی بمانیم
در ادامه سرلشکر سید یحیی صفوی در آیین رونمایی و جشن امضای کتاب‌های تاریخ شفاهی خود و کتاب یحیی و کتاب صوتی همراه که در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد، اظهار کرد: ما عهد و پیمان بسته‌ایم که تا آخر مردم‌دار و مردم یار باقی بمانیم و تا پای جان از ایران اسلامی دفاع کنیم.
سردار صفوی گفت: خداوند اگر یک ملتی را دوست داشته باشد، یک رهبر خوب به آن‌ها می‌دهد، یک رهبر متقی، خردمند، حکیم و شجاع و خداوند ملت ما را دوست داشت، حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای یک عطیه و نعمت الهی برای ما و برای ملت‌های اسلامی هستند.

خدا اگر مردی را دوست داشته باشد، یک زن خوب و فرزندان و دوستان خوبی به او می‌دهد
رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی با بیان اینکه خدا اگر یک مردی را دوست داشته باشد، یک زن خوب و فرزندان و دوستان خوبی به او می‌دهد، تأکید کرد: اکثر رزمندگان یا مادران خوبی داشتند یا همسران خوبی داشتند؛ وگرنه دوام نمی‌آوردند؛ یک سال نه دو سال نه، بلکه هشت سال.
وی با اشاره به صبوری همسران و مادران شهدا در طول دوران دفاع مقدس گفت: اکثر رزمندگان یا مادران خوب و یا همسران خوبی داشتند؛ وگرنه دوام نمی‌آوردند. درود خدا بر شهدای هشت سال دفاع مقدس.

ما با مقاومت به پیروزی می‌رسیم
سردار صفوی یادآور شد: من در زمان عملیات بیت‌المقدس، جانشین فرمانده کل سپاه در قرارگاه مشترک بودم. ۲۳ شبانه‌روز جنگ پی در پی در هوای بسیار گرم انجام می‌شد. جوانان ما نمی‌دانند که خرمشهر چگونه آزاد شد. ملت ما ایستاد و الان هم می‌ایستد تا از این شرایط موجود به شرایط بهتر عبور کند. ما با مقاومت به پیروزی می‌رسیم.
وی با اظهار به اینکه تاکنون سه گفتمان تغلیب، اصلاحات و مقاومت در جهان، رایج بوده است، تصریح کرد: گفتمان اول به دنبال تغلیب قدرت برتر جهان است و از نگاه آن‌ها ما ملت مسلمان چاره‌ای جز همراهی با غرب نداریم. گفتمان اصلاحات به دنبال به‌روز کردن نظام آموزشی ایران و کشور‌های اسلامی و بهبود اوضاع اقتصادی و تعامل مثبت با آمریکا هستند.

گفتمان مقاومت خواهان تغییر اساسی براساس اسلام ناب محمدی با حفظ هویت تمدنی در همه عرصه‌ها است
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا درباره گفتمان مقاومت خاطرنشان کرد: گفتمان مقاومت و انقلابی در پی مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی و خواهان تغییر اساسی براساس اسلام ناب محمدی با حفظ هویت تمدنی ما در همه عرصه‌ها است.
وی تأکید کرد: چهره‌های پیشتاز این گفتمان، ابتدا سید جمال اسدآبادی، حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب هستند که باعث پیروزی انقلاب، جنگ تحمیلی و گسترش آن در سایر کشور‌های اسلامی شدند. یکی از عناصر پرچمدار این گفتمان سردار سلیمانی بود که ۴۰ سال در مقابل رژیم صهیونیستی و آمریکا ایستاد.

شکست آمریکا و اسرائیل در مقابل اراده ملت ایران
سرلشکر صفوی با تأکید بر شکست آمریکا و اسرائیل در مقابل اراده ملت ایران تصریح کرد: امروز ما تصمیم می‌گیریم و آمریکایی‌ها باید گوش دهند. به برکت رهبری و دولت و ملت از این شرایط عبور خواهیم کرد تا قدرت اول غرب آسیا و کشور‌های اسلامی را به وجود آوریم.
در ادامه یاسر احمدوند با اشاره به رونمایی کتاب های یاد شده گفت: به عنوان مسئول نمایشگاه کتاب تهران لازم است اعلام کنم که این افتخاری برای ما است که چنین کتابی در نمایشگاه رونمایی شد. امید که این کتاب‌ها بیشتر و بهتر معرفی و خوانده شود.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این آثار معدنی برای تولید و استخراج جواهرهایی در حوزه هنر است. باید از عزیزانی مانند سردار صفوی تقدیر کرد.
در این مراسم از کتاب تاریخ شفاهی جلد دوم سردار صفوی با عنوان «از شرق بصره تا مهران»، کتاب «یحیی» و کتاب صوتی «همراه» روایت مهرشاد شبابی از همراهی سردار صفوی که به همت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به چاپ رسیده اند رونمایی شد و در پایان از مرتضی سرهنگی، محمدعلی آقامیرزایی نویسنده کتاب «یحیی»، فیاما ناصحی سرپرست گویندگان کتاب صوتی همراه، سپهر ترابی‌فر از گویندگان کتاب صوتی همراه، زهرا اردستانی نویسنده کتاب همراه و سمیه حسینی مشاور تالیف کتاب همراه با اهداء لوح تقدیر شد.

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

خبرنگار :شهرزاد اریه بندان