به گزارش پایگاه خبری شهید یاراندر امتداد راه نورانی خدمت به ملت شریف ایران و با همت والای دولتمردان جهادی، گزارش “دیده‌بان آسمان و ریل ایران” از عملکرد یک سال گذشته وزارت راه و شهرسازی، پرده از فصلی نو در شکوفایی زیرساخت‌های حمل و نقل کشور برمی‌دارد. این گزارش، نه تنها حکایت از پیشرفت‌های عمرانی […]

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران
در امتداد راه نورانی خدمت به ملت شریف ایران و با همت والای دولتمردان جهادی، گزارش “دیده‌بان آسمان و ریل ایران” از عملکرد یک سال گذشته وزارت راه و شهرسازی، پرده از فصلی نو در شکوفایی زیرساخت‌های حمل و نقل کشور برمی‌دارد. این گزارش، نه تنها حکایت از پیشرفت‌های عمرانی دارد، بلکه نمادی از استقامت، خودباوری و گام‌های بلند ایران اسلامی در مسیر تبدیل شدن به یک قدرت ترانزیتی منطقه‌ای است. این دستاوردهای سترگ، به یمن مجاهدت‌های خاموش و تدبیر حکیمانه، افق‌های جدیدی از رشد و اقتدار را برای میهن عزیزمان ترسیم می‌کند.

آسمان ایران، پرواز اقتدار و آسایش: روایت توسعه هوایی

همانگونه که جاده‌ها و بنادر، شریان‌های حیاتی توسعه محسوب می‌شوند، آسمان نیز برای ایران اسلامی، مسیرهای هوشمند اتصال به جهان را می‌گشاید. در یک سالی که گذشت، با رویکردی جهادی و انقلابی، اقدامات بی‌سابقه‌ای در حوزه حمل و نقل هوایی رقم خورد:

گسترش زیرساخت‌های فرودگاهی: کلنگ‌زنی پربرکت جهت احداث ترمینال ۱۲۰ هزار متر مربعی فرودگاه مهرآباد، توسعه کم‌نظیر ترمینال‌های فرودگاه‌های مشهد مقدس، شیراز، تبریز و اهواز، و نیز بهسازی باندهای فرودگاه‌های راهبردی زاهدان و اهواز، همگی نشان از عزم جدی برای ارتقاء ظرفیت‌های هوایی کشور در تراز انقلاب اسلامی دارد.

تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته: نصب سامانه‌های کمک ناوبری پیشرفته (ILS، DME، VOR و DVOR) که ضامن ایمنی پروازهاست، ارتقاء برج‌های مراقبت، سامانه‌های هواشناسی و روشنایی باندها، توسعه سالن‌های CIP و VIP برای تکریم مسافران، و ارتقاء ترمینال بار در فرودگاه‌های مهم مهرآباد، امام خمینی (ره) و مشهد مقدس، به همراه پیاده‌سازی سیستم مکانیزه پذیرش و تحویل بار، همه و همه در راستای ارائه خدماتی در خور شأن ملت ایران است.

نوسازی و تقویت ناوگان هوایی: تامین ۲۲ فروند هواپیما و هشت فروند بالگرد جدید، گامی بلند در جهت نوسازی و خودکفایی ناوگان هوایی کشور است. همچنین، ساخت رادار بومی MSSR به ارزش ۴۰ میلیارد تومان، که نمادی از خودباوری مهندسان ایرانی است، و نیز راه‌اندازی تاکسی هوایی کرج-قزوین، نویدبخش آینده‌ای روشن و مستقل در صنعت هوانوردی میهن اسلامی‌مان است.

انقلاب در حمل و نقل ریلی: ریل، شریان حیاتی اقتصاد مقاومتی

حمل و نقل ریلی، به عنوان ستون فقرات توسعه پایدار و مصداق بارز اقتصاد مقاومتی، شاهد پیشرفت‌های شگرفی بوده است:

توسعه خطوط ریلی: بهره‌برداری از ۲۹ کیلومتر خط جدید سالار-شادمهر، اجرای ۱۴۷ کیلومتر زیرسازی و ۱۱۱ کیلومتر روسازی، و احداث ۳۱ کیلومتر خط صنعتی به ارزش ۳۰۰۰ میلیارد تومان، شبکه ریلی کشور را برای شکوفایی اقتصادی و تسهیل مبادلات، گسترده‌تر و کارآمدتر ساخته است.

بهسازی و نوسازی شریان‌ها: اجرای ۱۰۷ کیلومتر دو خط‌سازی و ۱۳۰ کیلومتر بهسازی شریانی، به همراه نوسازی علائم الکتریکی در ۱۴ ایستگاه، به افزایش سرعت، ایمنی و بهره‌وری در جابجایی کالا و مسافر کمک شایانی کرده است.

ارتقاء ایستگاه‌ها و پایانه‌ها: بازسازی ایستگاه‌های پرتردد و تاریخی تهران، مشهد مقدس، تبریز و شیراز، و ارتقاء پایانه‌های ریلی بنادر راهبردی امام خمینی (ره)، رجایی و امیرآباد، تسهیل‌کننده دسترسی و مبادلات تجاری است.

تقویت ناوگان ریلی: ورود ۲۷ لوکوموتیو جدید و بازسازی شده به ارزش ۲۳۰۰ میلیارد تومان و خرید ۷۳ سالن مسافربری و ۴۹۰ واگن باری، ظرفیت حمل و نقل ریلی کشور را برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به ملت و اقتصاد، به طرز چشمگیری افزایش داده است.

ترانزیت و دیپلماسی حمل و نقل: ایران، چهارراه تمدن اسلامی

جمهوری اسلامی ایران با موقعیت ممتاز جغرافیایی خود، به چهارراه تمدن و ترانزیت منطقه تبدیل شده است. در سایه تلاش‌های دیپلماتیک و اجرایی، در یک سال گذشته ۱۹ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شد که این میزان، همراه با رشد ۴۸ درصدی ترانزیت ریلی نسبت به سال پیش، گواه بر جایگاه راهبردی کشورمان است. در حوزه دیپلماسی حمل و نقل نیز اقدامات موثری صورت گرفته است:

تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی: امضای تفاهم‌نامه‌های راهبردی با کشورهای دوست و همسایه نظیر روسیه، ترکمنستان، ترکیه، عراق، قزاقستان، ژاپن، پاکستان، هند و آذربایجان، روابط بین‌المللی ایران در حوزه حمل و نقل را در راستای منافع ملی، تقویت کرده است.

نشست‌های منطقه‌ای و دوجانبه: برگزاری بیش از ۲۰ نشست دوجانبه و منطقه‌ای، نشان از نقش فعال و پیشرو ایران در تبادلات حمل و نقلی منطقه دارد.

مراکز لجستیکی: آغاز مقدمات ایجاد ۵۸ مرکز لجستیکی در سراسر کشور، در راستای تکمیل زنجیره تامین و تبدیل ایران به هاب لجستیکی منطقه، گامی عملیاتی و آینده‌نگرانه است.

آینده‌سازی برای ایران اسلامی: