کمیته تخصصی بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با محوریت بیماری آنگارا تشکیل جلسه داد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان؛ نشست کمیته تخصصی بیماری های طیور به محوریت بیماری آنگارا در طیور گوشتی به ریاست دکتر شهرام موحدی((مدیرکل)) برگزار گردید. ابتدا […]

کمیته تخصصی بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با محوریت بیماری آنگارا تشکیل جلسه داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان؛ نشست کمیته تخصصی بیماری های طیور به محوریت بیماری آنگارا در طیور گوشتی به ریاست دکتر شهرام موحدی((مدیرکل)) برگزار گردید.

ابتدا دکتر عباس بدیعی سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل گزارشی در خصوص بروز و شیوع بیماری در کشور و استان ارائه نمود.

وی وضعیت واحدهای پرورش طیور صنعتی استان، مسائل و مشکلات موجود و اقدامات صورت گرفته در راستای پیشگیری از این بیماری را تشریح کرد.

دکتر بدیعی اظهار نمود: بیشترین گزارش ها از شهرستان های شاهین شهر و میمه، نایین و نطنز بوده که در صورت عدم رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای توسط پرورش دهندگان گوشتی، احتمال افزایش و گسترش بیماری در سطح استان وجود دارد.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان رعایت اصول امنیت زیستی و بهداشتی و تهیه جوجه یک روزه از واحدهای مرغ مادر واکسینه شده علیه بیماری آنگارا را از روش های موثر در کنترل این بیماری عنوان نمود.

وی در پایان رعایت فاصله جوجه ریزی در واحدهای پرورشی که درگیر بیماری آنگارا بوده اند بر اساس دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور را خواستار شد و بر اهتمام لازم در سالم و عقیم سازی کود دوره پرورش تاکید نمود.

در ادامه اعضای حاضر در این نشست به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خویش پرداخته و بر همکاری جمعی با هدف حفظ شرایط مطلوب موجود و در صورت گسترش بیماری، کنترل کانون های احتمالی در سریع ترین زمان ممکن تاکید نمودند.

سپس دکتر موحدی مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به تعدد و تراکم واحدهای پرورش طیور در سطح استان، از عملکرد و زحمات شبانه روزی یکایک دست اندرکاران به ویژه همکاران در حوزه پیشگیری از بیماری های طیور، تشکر و قدردانی نمود.

وی بیماری ها را خطری بالقوه و جدی برای صنعت پرورش طیور عنوان و بر تلاش جمعی در پیشگیری و کنترل بیماری آنگارا به ویژه در شهرستان های ذکر شده تاکید نمود.

دکتر موحدی به اهمیت آموزش بهره برداران به ویژه در زمینه رعایت ضوابط قرنطینه و امنیت زیستی نیز اشاره و بر افزایش نظارت های میدانی از سوی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی واحدهای پرورشی تاکید نمود.

وی شناسایی و اقدام سریع علیه بیماری های واگیردار طیور را، یکی از مهم ترین اصول در کنترل و پیشگیری از گسترش آنها عنوان نمود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: کنترل و حرکت به سوی ریشه‌کنی این بیماری که به‌شدت مخرب صنعت طیور است، همگامی و همراهی تمامی مرتبطین در بخش دولتی و خصوصی را می طلبد.

شایان ذکر است بیماری آنگارا بیماری مشترک بین انسان و دام نبوده و سابقه این بیماری و تشخیص آن به سال ۱۹۸۷ میلادی در پاکستان بر می‌گردد؛ اما بعد از آن، گسترش بیماری در برخی مناطق جهان از جمله کشورهای هندوستان، عراق، ژاپن و کره گزارش شده است.