سازوکار واگذاری مراکز فرهنگی در اصفهان چگونه است؟ انتشار اخباری از واگذاری یکی از مراکز فرهنگی شهر اصفهان در فضای مجازی خبرساز شد، اصل ماجرا را از کمال حیدری رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و رئیس اداره هماهنگی مناطق شهرداری اصفهان جویا شدیم. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران طی روزهای […]

سازوکار واگذاری مراکز فرهنگی در اصفهان چگونه است؟

انتشار اخباری از واگذاری یکی از مراکز فرهنگی شهر اصفهان در فضای مجازی خبرساز شد، اصل ماجرا را از کمال حیدری رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و رئیس اداره هماهنگی مناطق شهرداری اصفهان جویا شدیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران طی روزهای گذشته، انتشار اخباری از واگذاری یکی از مراکز فرهنگی شهرداری اصفهان در فضای مجازی خبرساز شد، اصل ماجرا را از کمال حیدری رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و رئیس اداره هماهنگی مناطق شهرداری اصفهان جویا شدیم.‌

کمال حیدری، معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در توضیح این ماجرا ، اظهار می‌کند: این اقدام بر اساس قانون قراردادها در موعد مورد نظر یا تمدید یا به فراخوان گذاشته می‌شود تا در یک رقابت سالم با تشکیل کمیته‌ای با حضور کارشناسان، حراست، اعضای شورای اسلامی شهر، بازرسی و اعضای مختلف سازمان، شخص دارای صلاحیت انتخاب شود.

وی با تاکید بر اینکه امسال در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان در اصفهان به اهتمام مدیریت شهری این کلان‌شهر برای نخستین‌بار به لحاظ تکریم کودکان کار از آن‌ها برای شرکت در این مراسم دعوت شد، می‌افزاید: زمانی‌که مرکزی را طی یک فرایند کاملاً قانونی و کارشناسانه و با بررسی دقیق از شخصی به شخص دیگر واگذار می‌کنند، این به معنای مهم نبودن فعالیت آن مرکز یا در این خصوص رها کردن و مهم نبودن کودکان کار نیست.

وی اضافه می‌کند: طبق قانون قراردادها و بررسی‌های انجام شده در یک کمیته کارشناسی، مرکز مورد نظر با همان کاربری به شخص دیگری واگذار یا به‌طور کل برای انجام یک فعالیت فرهنگی دیگر در اختیار شخص دارای صلاحیت قانونی و تأیید شده قرار می‌گیرد و مرکز قبلی همچنان در جای دیگری می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

واگذاری مراکز فرهنگی محله‌محور در راستای ارائه خدمات با کیفیت به شهروندان انجام می‌شود

حامد نظری، رئیس هماهنگی امور مناطق شهرداری اصفهان، با اشاره به فراخوان همیاری برای معرفی مکان به‌منظور استقرار مؤسسه مردم نهاد سرای مهر و دوستی با بیش از ۳۰۰ کودک کار تحت پوشش به‌دلیل عدم تمدید واگذاری مکان فعلی و لزوم تخلیه کودکان کار در «خانه فرهنگ پگاه» و اینکه این مرکز نیز مدت چهار سال در اختیار یکی از فعالان حوزه کودک بوده است، اظهار می‌کند: شهرداری اصفهان در حال حاضر ۸۰ مرکز واگذاری دارد که برای واگذاری این مراکز سالانه سه مرتبه فراخوان داده می‌شود.

وی می‌افزاید: این واگذاری شرایط مختصری دارد و افراد حقیقی و حقوقی برای این منظور مجاز به شرکت هستند، ضمن اینکه در حال حاضر در بحث واگذاری، مرکز تخصصی نداریم و این چرخش برای مراکز فرهنگی محله‌محور شامل سالن مطالعه، کتابخانه وکلاس‌های آموزشی انجام می‌شود که در محلات به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.

رئیس هماهنگی امور مناطق شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: گاهی ممکن است، کیفیت خدمات محلی بعضی از این مجموعه‌ها برای عوام خوب نباشد، از این رو شهرداری حتی در بعضی موارد در اواسط کار برای بازپس‌گیری محل و واگذاری مجدد آن اقدام کرده است.

وی ادامه می‌دهد: عمده قراردادها به صورت سالانه است و هر سال تمدید قرارداد با این مراکز مبنی بر مسائل فنی یا کاربری مرکز بررسی و انجام می‌گیرد یا برای رفتن در فراخوان و واگذاری آن اقدام می‌شود.

نظری با بیان اینکه این فراخوان به صورت عمومی برگزار می‌شود و پاکت آن در سازمان عرضه و تحویل اداره حراست مرکزی شهرداری می‌شود و تا تأیید نهایی دو مرحله دارد، می‌گوید: مرحله نخست شامل شورای کارشناسی متشکل از حوزه‌های تخصصی سازمان بوده و این شورا بر اطلاعاتی که وارد شده است، نظارت دارد و در جلسه‌ای که با شرکت‌کنندگان در این فراخوان برای مصاحبه از این افراد برگزار می‌شود، اطلاعاتی که وارد کرده‌اند، بررسی خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: سپس سه یا چهار نفر برگزیده به شورای عالی واگذاری فرستاده می‌شوند که این شورا مصوبه شورای اسلامی شهر را دارا است، آئین‌نامه دارد و به تصویب فرمانداری رسیده است؛ این آئین‌نامه مرجعی برای انتخاب درست است تا افرادی که صلاحیت اداره این مراکز را دارند، برای این منظور انتخاب شوند.

رئیس هماهنگی امور مناطق شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: برای مثال در شورای عالی واگذاری بین سه نفر برگزیده در شورای کارشناسی، بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود که کدامیک صلاحیت اداره این مرکز را دارد، سپس بعد از نتیجه‌گیری و حضور افراد در یک رقابت سالم نظر نهایی اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به خدمات این سازمان در این زمینه می‌گوید: گاهی‌اوقات با توجه به بعضی از تخصص‌ها به‌جای اینکه مرکزی در اختیار اشخاص قرار گیرد، برای مثال فضایی مانند یک اتاق در اختیار شخص قرار می‌گیرد تا بر مبنای تخصصی که دارد خدمات خود به شهروندان را ارائه کند یا سمن‌هایی که فعالیت عام‌المنفعه‌ای را انجام می‌دهند و در این راستا از ما درخواست امکاناتی مانند سالن ورزشی یا آمفی‌تئاتر دارند که سازمان نیز این امکان را به‌طور رایگان در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد.

نظری اضافه می‌کند: همچنین به سمن‌ها در ساختار مساعدت‌های فرهنگی به مراکز یا مجموعه‌های فرهنگی به‌صورت مناسبتی یا موردی یا سالانه خدمات وکمک‌هایی انجام می‌شود و در مواردی حتی کمک برای رهن محل داشته‌ایم یا برای رهن مکانی مساعدت پرداخت کرده‌ایم.