نگذاریم دیگران از ما روایت تصویری وارونه بسازند/ جنگ اصلی ما در حوزه نبرد رسانه‌ای و سینماست آیین افتتاحیه هفته سینمای ایران در بغداد با حضور رئیس سازمان سینمایی و جمعی از مسئولان فرهنگی و مدیران سینمایی و بیش از ۸۰۰ نفر از سینما دوستان شهر بغداد برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران […]

نگذاریم دیگران از ما روایت تصویری وارونه بسازند/ جنگ اصلی ما در حوزه نبرد رسانه‌ای و سینماست

آیین افتتاحیه هفته سینمای ایران در بغداد با حضور رئیس سازمان سینمایی و جمعی از مسئولان فرهنگی و مدیران سینمایی و بیش از ۸۰۰ نفر از سینما دوستان شهر بغداد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روابط عمومی سازمان سینمایی و سمعی بصری، آیین افتتاحیه هفته سینمای ایران در بغداد با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و جمعی از مسئولان فرهنگی و مدیران سینمایی، هنرمندان و ده‌ها نفر از علاقمندان و مشتاقان سینما عصر روز گذشته در محل مرکز تئاتر ملی عراق برگزار شد.
در این مراسم محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی گفت: باید افق تازه‌ای در سینما ایجاد کنیم چرا که در دوره‌ای قرار داریم که رسانه‌ها و تصاویر سخن می‌گویند و سرنوشت و سرگذشت ملت‌ها را ترسیم می‌کنند. در شرایط امروز جهان با تصاویری که از ما می‌سازند و روایت می‌کنند ما را می‌شناسد؛ پس باید تصویر خودمان، ارزش‌های اخلاقی‌مان، حقیقت پیام حضرت محمد(ص) و پیام شهیدان بزرگوار دو ملت در جبهه مقاومت را بسازیم و پیام تمدن نوین اسلامی و نوری که از مکه بر جهان و ابدیت تابید و درخشید را منتقل کنیم.
وی ادامه داد: امروز و در آینده رقابت و نبرد، در نبردهای رسانه‌ای و تصویری خلاصه می‌شود. اجازه ندهیم امپراطوری رسانه‌ای استکبار جهانی و نظام سلطه آنچه را خود می‌خواهد و نیاز دارد از ما بسازد و تصویر کند.
خزاعی بیان کرد: مسائل غیر واقعی و دروغ‌های زیادی را به نام اسلام و پیامبر اعظم در جهان غرب، اروپا و آمریکایی شمالی منتشر کرده و می‌کنند، وظیفه ما هنرمندان، سینماگران و اصحاب رسانه در ایران و عراق است که با ظرفیت و قدرتی که‌داریم به کمک یکدیگر، مسیر تازه ای را در این راستا بگشاییم .
بر پایه این گزارش متن کامل سخنرانی رئیس سازمان سینمایی در بغداد به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
خداوند را شاکرم که امروز درمیان خواهران و برادران عراقی در شهر بغداد حضور دارم، شهری که نام آن با هنر وشعر و ادبیات گره خورده است.
ایران و عراق، این دو تمدن کهن بین‌النهرین بیشترین اشتراکات فرهنگی، تاریخی و تمدنی و مذهبی را با هم دارند، این پیشینه تمدنی مشترک در فراز و فرودهای تاریخی باعث شده که هیچگاه قلب‌های دو ملت از همه جدا نشود.
تجلی این پیوند قلبی را در سال‌های اخیر، در مقابله با گروه تروریستی داعش شاهد بوده ایم و سرداران بزرگ مقاومت شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و شهید بزرگوار ابومهدی المهندس نماد این اتحاد و همدلی بودند.
اینک، با شکل گیری هسته‌های مقاومت در منطقه می‌توان با گسترش و تعمیق همکاری‌ها و ایجاد جبهه فرهنگی تصویرمحور و سینمایی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.
چرا که اگر امروز ما با سینما و تصویر روایتگر صحیح اتفاقات و تاریخ منطقه نباشیم دیگران برای ما روایتگری خواهند کرد و تاریخ واقعی ما را وارونه جلوه خواهند داد.
سروران گرامی
پیوند برادری و مودت میان دو ملت ایران و عراق و تجلی و شکوه آن در مناسبت‌هایی همچون راهپیمایی اربعین قطعا به مذاق دشمنان مشترک ما خوش نخواهد آمد .
اما، ما می‌توانیم این پیوستگی را با فرهنگ و سینما، با پشتوانه‌های عظیم باورها و آرمان‌های مشترک با هدایت مرجعیت بیدار و در پرتو ستارگان تابان آسمان امامت و ولایت همچون سد محکم در برابر امواج فتنه و دشمنی قرار دهیم.
همگی آگاهید که جهان امروز «تصویرمحور» است. اگر نتوانیم‌ مظاهر تمدنی و ارزش‌های اعتقادی مان را با استفاده از فناوری‌های جدید و تصویرسازی‌های ماندگار به جهان عرضه کنیم بدون شک، در هژمونی رسانه‌ای و سینمایی غرب در محاق قرار خواهیم گرفت.
سینمای ایران خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی جهش‌ها و گام‌های بزرگی را در سطح جهانی برداشته است، این سینما با شاخصه‌هایی چون: اخلاق گرایی، روح شرقی و اسلامی، آرمان خواهی و مقاومت، شاعرانگی و خانواده محوری و … امروز مورد توجه جهانیان است. اگر چه استکبار جهانی می‌کوشند با الگودهی‌های غلط و انگاره سازی‌های خودشان، سینمای ایران را به چالش بکشند ولی سینمای ایران در جست و جوی معرفی گفتمان جدید تصویری در جهان است.