برگزاری بیش از ۲۵۰۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی کردستان مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان گفت: در سال ۱۴۰۱ بیش از دو هزار و ۵۰۰ برنامه متنوع فرهنگی در کتابخانه های استان برگزار شده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ محمد مخدومی در آخرین جلسه شورای اداری کتابخانه های عمومی […]

برگزاری بیش از ۲۵۰۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی کردستان

مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان گفت: در سال ۱۴۰۱ بیش از دو هزار و ۵۰۰ برنامه متنوع فرهنگی در کتابخانه های استان برگزار شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ محمد مخدومی در آخرین جلسه شورای اداری کتابخانه های عمومی استان کردستان که با حضور روسای کتابخانه های عمومی شهرستان و کارشناسان ستادی در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: این میزان فعالیت در استان نسبت به میانگین کشوری بالاتر بوده است که این مهم با تلاش کتابداران و کارشناسان حاصل شده است.
وی عنوان کرد: جلسات مطالعاتی، نشست های کتابخوان، کارگاه های آموزشی، جلسات مشاوره، محافل ادبی، نشست های جمع خوانی کتاب، رونمایی از کتاب، مسابقات کتابخوانی مکتوب و مجازی، نقد کتاب، نشست های تخصصی کتابخوان، قصه گویی، برنامه های ویژه در بخش های کودک، جشنواره رضوی، جشنواره قصه گویی، طرح های هدهد سفید و «با هم بخوانیم» برخی از این برنامه ها بوده است.
مخدومی با اشاره به روند رو به رشد شاخص های کتابخوانی در سال جاری نسبت به سال گذشته در استان، گفت: این روند مثبت باید در سال آینده نیز با تلاش کتابدران و کارشناسان کتابخانه های عمومی ادامه پیدا کند.
وی بر لزوم اجرای برنامه های مصوب نهاد در کتابخانه های عمومی تاکید کرد و اظهار داشت: این برنامه ها با عناوین متنوع برای اقشار مختلف مردم طراحی شده و در راستای ارتقای سرانه مطالعه در کشور است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان عنوان کرد:خوشبختانه عملکرد و فعالیت های این نهاد در سطح کشور سبب شده است که هم اکنون به عنوان یکی از دستگاه های فرهنگی اثرگذار شناخته شود که در بسیاری از برنامه های فرهنگی نقش تعیین کننده ای دارد.

مخدومی تصریح کرد: امسال در استان کردستان برنامه های متعددی در حوزه های مختلف با محوریت کتاب برگزار شد که استقبال علاقمندان را به همراه داشت و افراد بسیاری را به سمت و سوی کتابخانه های عمومی جذب کرد.

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه عمومی در حال حاضر یک وزنه ی قابل توجه در بخش فرهنگی کشور است، افزود: وظیفه ی کارشناسان ستادی و کتابداران در این راستا بسیار مهم و تاثیر گذار است و همه باید در اجرای مسئولیت های محوله به خوبی عمل کنند.

مخدومی با اشاره به فعالیت ۵۳ باب کتابخانه عمومی نهادی در استان کردستان، اظهار کرد: هم اکنون نزدیک به ۴۵ هزار نفر در کتابخانه های عمومی استان عضویت دارند و امیدواریم با برنامه ریزی اساسی این تعداد در سال آینده افزایش خوبی پیدا کند.
وی تعداد کتاب های موجود در کتابخانه های عمومی استان کردستان را ۸۶۰ هزار جلد عنوان کرد و گفت:امسال نزدیک به ۲۵ هزار جلد کتاب به کتابخانه های عمومی اهدا شده است و این امر نشان از توجه مردم به فرهنگ اهدای کتاب در کردستان دارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان زیربنای این نهاد فرهنگی در استان را نزدیک به ۲۵ هزار متر مربع ذکر کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ با افتتاح کتابخانه های عمومی نایسر در سنندج و ابوذر در قروه این میزان افزایش خوبی پیدا می کند.

مخدومی از رشد برگزاری برنامه های فرهنگی در سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۰ در استان خبر داد و افزود: کتابخانه های عمومی به عنوان یک نهاد فرهنگی می تواند نقش بسیار مهمی در توسعه فرهنگی کشور داشته باشد.

در ادامه این جلسه، روسای کتابخانه های عمومی شهرستان های استان و کارشناسان ستادی به بحث و تبادل نظر در خصوص مشکلات و موانع موجود در حوزه کتابخوانی و ارائه پیشنهادات و راه حل ها در این حوزه پرداختند.