رئیس جمهور صربستان گفت که از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو رسما درخواست می‌کند تا اجازه دهد نیروهای نظامی و پلیس صرب در خاک کوزوو مستقر شوند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از رویترز، الکساندر ووچیچ این موضوع را در شرایطی عنوان می‌کند که از روز شنبه و به دنبال برکناری شماری از نیروهای […]

رئیس جمهور صربستان گفت که از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو رسما درخواست می‌کند تا اجازه دهد نیروهای نظامی و پلیس صرب در خاک کوزوو مستقر شوند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از رویترز، الکساندر ووچیچ این موضوع را در شرایطی عنوان می‌کند که از روز شنبه و به دنبال برکناری شماری از نیروهای اقلیت صرب از پلیس کوزوو، شمال این کشور شاهد ناآرامی و تشنج است.

ووچیچ در نشستی خبری در بلگراد گفت که روز دوشنبه یا سه‌شنبه در نامه‌ای رسمی از فرماندهی صلح بانی ناتو خواهد خواست با استقرار ارتش و پلیس صرب در کوزوو موافقت کند.

رئیس جمهور صربستان با بیان اینکه سعی می‌کنم در مورد پذیرش این درخواست خوش خیال نباشم، افزود: به اعتقاد من ناتو این درخواست را نخواهد پذیرفت.

این در حالی است که پس از جنگ خونین سال‌های ۱۹۹۸ و ۹۹ میلادی که به کشته شدن شمار زیادی از مسلمانان منجر شد، شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای به استقرار نیروهای صلح بان ناتو در مناطق متشنج مرزی کوزوو و صربستان رای داد.

ولی برپایه همین قطعنامه، در صورت موافقت فرماندهی صلح بانی ناتو، صربستان اجازه می‌یابد تا یک هزار نیروی نظامی، پلیس و مرزبانی در مراکز مسیحی نشین، گذرگاه‌های مرزی و مناطقی مستقر کند که اکثریت جمعیت آنها را صرب‌ها تشکیل می‌دهند.

کوزوو در سال ۲۰۰۸ میلادی رسما از صربستان جدا و مستقل شد.