دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اطلاعات فضای مجازی الزاما حقیقی نیستند و بسیاری از اطلاعات جعلی است، اما فضای باز اجتماعی باعث می شود که کاربران به تصمیمات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اعتراض داشته باشند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز یکشنبه در حاشیه جلسه […]

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اطلاعات فضای مجازی الزاما حقیقی نیستند و بسیاری از اطلاعات جعلی است، اما فضای باز اجتماعی باعث می شود که کاربران به تصمیمات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اعتراض داشته باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز یکشنبه در حاشیه جلسه ۸۷۰ این شورا تاکید کرد: موضوع جلسه امروز دریافت گزارش از اتفاقات فرهنگی و اجتماعی روزهای اخیر بود، متاسفانه در این روزها شاهد اذیت مردم در فضای عمومی و مجازی هستیم.

وی افزود: این فضا را دشمن با اغتشاش و محوریت برنامه ریزی آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و انگلیس ایجاد کرده و مردم و فرزندان و خانواده ها دچار آزار و اذیت روحی شده اند.

عاملی با بیان اینکه اعتراض اجتماعی با قوت گرفتن فرد در دنیای جدید امر طبیعی است، بیان کرد: در فضای مجازی هنگامی مخاطب تبدیل به کاربر می شود، یعنی کنشگر است، کنشگر در محیط مجازی بازنشر و بازخورد دارد و محتوا تولید می کند.

وی با اشاره به اطلاعاتی که در فضای مجازی تولید و منتشر می شود، ادامه داد: اطلاعات فضای مجازی الزاما حقیقی نیستند و بسیاری از اطلاعات جعلی است، اما فضای باز اجتماعی باعث می شود که کاربران به تصمیمات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اعتراض داشته باشند.

عاملی با تاکید بر اینکه اعتراض در دنیا افزایش پیدا کرده، اضافه کرد: بعد از ظهور صنعت ارتباطات، خصوصا گسترش عملکردی فضای مجازی، حجم اعتراضات دو برابر شده است.

وی افزود: آمارهایی که موسسه اجتماعی و صلح ارائه داده نشان می دهد که حجم اعتراضات از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۸ به میزان ۱۰۲ درصد افزایش پیدا کرده و بیشترین حجم اعتراض با یک هزار و ۶۰۰ اعتراض مربوط به اروپا بوده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اعتراض لازمه دنیای جدید و دنیای مجازی است تاکید کرد: آنچه در کشورهای دیگر دیده نمی شود مهندسی اعتراض و کشاندن آن به اغتشاشات است.

وی افزود: ۶۴ درصد اعتراض ها در جهان، اعتراض مدنی است یعنی مجوز گرفته می شود و اعتراض صورت می گیرد، ضمن اینکه حجم زیادی از اعتراضات برای تامین امنیت اجتماعی و سلامت فرهنگی است، بزرگترین پویش ها برای دوری کردن از جنگ و طرفداری از صلح است. اما اغتشاش، توسعه فضای خشونت و تخریب سرمایه های عمومی و نگران کردن مردم را در بردارد.

عاملی تاکید کرد: مردم ایران باید هوشیار باشند زیرا دولتهای استعماری تلاش می کنند در ایران اغتشاش ایجاد شود تا به اهداف سیاسی خود دست یابند، حفاطت و تامین امنیت خانواده بزرگ ایران امری ملی است که باید با انگیزه ملی مورد اهتمام قرار گیرد. خوشبختانه مردم در مسائل اخیر با اغتشاشات همراهی نکردند. با اینکه اغتشاش گران برای همراهی مردم بسیار تلاش کردند اما خوشبختانه هوشیاری لازم در میان مردم وجود دارد.

وی با اشاره به جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در جلسه امروز با مرور نظام مسائل اجتماعی و فرهنگی ۹ مسئله دارای اولویت شناسایی و متناسب با ۹ مسئله راهبردها و برنامه اقدامی مناسب دیده شد. با تصویب این مجموعه شاهد آموزش و پرورش کارآمدتر، نشاط و پویایی بیشتر در دانشگاه ها، تقویت کننده نحوه گذراندان اوقات فراغت و تقویت فضای گفت وگو با به فعلیت درآوردن مصوبه قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان خانه ملی گفت وگوی آزاد خواهیم بود.

عاملی افزود: خانه گفت وگوی آزاد می تواند باعث شود که افراد در فضای آزادانه ای که تحت هیچ نوع محذوریت نباشند به گفتوگو بپردازند. در دانشگاه ها هم تحت تاثیر خانه گفت وگوی آزاد، کرسی های آزاداندیشی با قوت بیشتر برگزار می شود. البته در گذشته هم کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی در سراسر کشور فعال بوده‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مصوبه دیگر جلسه امروز بحث فراهم آوردن زمینه اجرایی شدن اعتراض رسمی بود تا افراد یا گروه ها با مشخصات قانونی اعتراضشان را ثبت و بیان کنند. اشتراکات فکری و ارزشی در همه ملت ایران بسیار است و ایران سرزمین امن و دارای آرامش فراگیر است.

وی افزود: به نظر می رسد برخی کشورهای اروپایی که با معضلات تامین آب و برق و گاز و انرژی درگیر هستند می خواهند این نارضایتی خود را به مردم ایران منتقل کنند، اما به لطف خدا توسعه و پیشرفت در کشور شتاب گرفته و رشد علم و فناوری با همه ضریب و توانش ادامه پیدا خواهد کرد. اینکه ایران در رشد علم رتبه چهارم جهان را به خود اختصاص داده، برای روحیات استعماری بسیار نگران کننده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سواد مجازی بیان کرد: بر مبنای حکم مقام معظم رهبری شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف است تا زیرساخت های لازم برای سواد مجازی که شامل سواد اطلاعاتی، سواد مهارتی، سواد حقوقی و فهم آسیب های اجتماعی و سواد تحلیلی است، در کشور فراهم کند چراکه با سواد تحلیلی کاربر می فهمد که از چه اطلاعاتی استفاده و از چه اطلاعاتی استفاده نکند.

وی افزود: با بروز بیماری کرونا ۲۸ ماه دانش آموزان و دانشجویان به مدرسه و دانشگاه نرفتند اما ملزم شدند که از سامانه های مجازی استفاده کنند، عدم شناخت این فضا باعث شد که عده ای دچار مشکل شوند، بنابراین شناخت این فضا ضروری است.

عاملی گفت: تصمیم بر این شد سازوکار لازم در آموزش و پرورش و آموزش عالی و صدا و سیما برای آموزش سواد مجازی فراهم شود.