پلیس و شاهدان گفتند که شبه نظامیان الشباب عصر یکشنبه به هتلی که توسط مقامات دولتی در موگادیشو، پایتخت سومالی استفاده می‌شود، حمله کردند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران/ رویترز، الشباب وابسته به القاعده که کنترل بخش‌های وسیعی از کشور سومالی را در دست دارد، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته و در […]

پلیس و شاهدان گفتند که شبه نظامیان الشباب عصر یکشنبه به هتلی که توسط مقامات دولتی در موگادیشو، پایتخت سومالی استفاده می‌شود، حمله کردند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران/ رویترز، الشباب وابسته به القاعده که کنترل بخش‌های وسیعی از کشور سومالی را در دست دارد، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته و در بیانیه‌ای اعلام کرده که هدف آنها کاخ ریاست‌جمهوری در آن نزدیکی بوده است.
احمد عبداللهی که در نزدیکی محل حادثه زندگی می‌کند، گفت: «ابتدا صدای یک انفجار مهیب شنیده شد و به دنبال آن تیراندازی شدید صورت گرفت. ما فقط در داخل خانه هستیم و به تیراندازی گوش می‌دهیم.»

شبکه دولتی SNTV در توییتر اعلام کرد که نیروهای امنیتی در حال پاسخ به حمله الشباب به هتلی در منطقه بوندره پایتخت بودند. این شبکه اعلام کرد: نیروها، مقامات دولتی و مردمی را که در ساختمان محبوس شده بودند، نجات دادند.
دو افسر پلیس به رویترز گفتند مهاجمان به هتل “ویلا رز”، که نزدیک کاخ ریاست جمهوری است، یورش بردند. افسران گفتند که هنوز مشخص نیست که چه تعداد مهاجم در این بوده‌اند.
محمد عبدی، یکی از افسران پلیس، گفت که برخی از مقامات دولتی در ویلا رز پس از استفاده از پنجره‌ها برای فرار نجات یافتند. آدام آهرسی، وزیر محیط زیست، در توییتر نوشت که پس از “انفجار تروریستی که در محل اقامت من هدف قرار گرفت” در هتل، جایی که بسیاری از مقامات دولتی در آن اقامت دارند، در امان است.
گزارش‌های تایید نشده دیگری هم از مجروح شدن محمد احمد، وزیر امنیت داخلی سومالی منتشر شده است.
رئیس جمهور “حسن شیخ محمد” که در اوایل سال جاری انتخاب شد، در حال انجام یک حمله نظامی علیه الشباب بوده است.
وی در اوت امسال، سه ماه بعد از رسیدن به ریاست جمهوری سومالی از «جنگی تمام عیار» علیه شبه‌نظامیان الشباب خبر داد.
این موضع‌گیری در آن زمان در پی حمله دیگری از سوی الشباب به هتلی دیگر در موگادیشو اعلام شد. آن حمله بیش از ۲۰ کشته داشت.
دو ماه بعد از آن انفجار همزمان در دو خودرو در چهارراهی شلوغ در موگادیشو به کشته شدن دست کم ۱۰۰ نفر منجر شد. الشباب مسئولیت این انفجار را نیز برعهده گرفت.
رئیس جمهوری سومالی در پی این حملات، ارتش سومالی و نیروهای مسلح قبایل را که تحت حمایت دولت هستند بسیج کرد تا مناطق تحت کنترل الشباب را در اختیار خود بگیرد