رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت:با دستور رئیس قوه قضائیه برای شعب غیر فعال استان مجوز اختصاصی برای جذب قضات دریافت شده و با همکاری دانشگاه‌ها و با استفاده از دانشجویان بومی اصفهان و برگزاری آزمون و طی دوره‌های آموزشی تا ۲۰۰ نفر به عنوان قاضی و ۷۰۰نفر نیز به عنوان نیروی اداری جذب دادگستری […]

رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت:با دستور رئیس قوه قضائیه برای شعب غیر فعال استان مجوز اختصاصی برای جذب قضات دریافت شده و با همکاری دانشگاه‌ها و با استفاده از دانشجویان بومی اصفهان و برگزاری آزمون و طی دوره‌های آموزشی تا ۲۰۰ نفر به عنوان قاضی و ۷۰۰نفر نیز به عنوان نیروی اداری جذب دادگستری اصفهان می شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران،حجت الاسلام اسدالله جعفری پیش از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا و به ویژه شهدای هفتم تیر ماه و شهید بهشتی عنوان کرد: اندیشه‌های بلند دکتر بهشتی آنطور که باید شناخته نشد، امام راحل و رهبر معظم انقلاب در وصف شخصیت این شهید بزرگوار سخن‌ها داشته‌اند و همواره مورد ستایش همگان بوده است.
وی در ادامه از شعار امسال قوه قضاییه یاد کرد و گفت:
امسال شعار قوه قضائیه در مسیر تحول و خدمت به مردم است و بر اساس سند تحول قضائی، دستورالعمل ابلاغی از سوی قوه و دستورات رئیس قوه قضائیه برنامه‌های خود را برای تحقق این شعار در دستور کار داریم.
رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه برای سال ۱۴۰۱محورهای کلی برنامه تحولی و تعالی قضائیه در ۱۰محور تعریف شده است، ادامه داد: نخستین محور پیشگیری از وقوع جرم، دعوا و آسیب های اجتماعی چون اعتیاد و کلاهبرداری و مسائل خانواده و …است، دومین محور احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی مشروط، سومین محور نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات چون نظارت برزندان ها، وکلا، کارشناسان و ضابطان قضایی، چهارمین محور اخذ تصمیم و توصیه اقدامات حسبی، پنجم سرعت و دقت در کشف جرم و تعویق مجرمان، ششم توسعه صلح و سازش و حل دعوایی از طریق میانجی‌گری، هفتم رسیدگی به پرونده های قضایی وکاهش ورودی پرونده ها و کاهش زمان رسیدگی، هشتم ساماندهی بایگانی راکد و تسریع اجرای احکام مدنی و کیفری، نهمین محور اصلاح مجرمان و کاهش جمعیت کیفری زندان و دهم ترویج استفاده از نهادهای ارفاقی است.
حجت الاسلام جعفری افزود: از اولویت‌های دستگاه قضائی در استان اصفهان، سیاستگذاری در پیشگیری از عناوین مجرمانه‌ای که دارای بیشترین فراوانی است مانند سه اتهام تهدید علیه اشخاص و اموال مردمی و ناشی از بیکاری، مشکلات اقتصادی و فرهنگی و تربیتی است که متولیان امر باید نقش خود را در این خصوص ایفا کنند.
حجت‌الاسلام جعفری اصلاح مجرمان و کاهش تعداد زندانیان را از دیگر برنامه‌های دستگاه قضائی در استان اصفهان اعلام کرد و خاطر نشان کرد: برای این امر استفاده از پابند الکترونیک، اشتغال زندانیان و استفاده از نهادهای حمایتی در دستور کار است.
وی در ادامه چالش بزرگ دستگاه قضایی را اطاله دادرسی عنوان کرد و افزود: اطاله دادرسی چالش بزرگ دستگاه قضائی است و
این امر در استان اصفهان آسیب‌شناسی شده است و اقدامات خوبی برای آن انجام شده است.
رئیس کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به اینکه ۳۵ درصد از شعب ما غیر فعال اذعان کرد: از ۹۲۳ شعبه قضائی که باید در استان اصفهان باشد، به دلیل کمبود نیروی اداری و فضا
تنها ۵۹۶ شعبه از این تعداد فعال است.

وی با اشاره به اینکه در کشور اصفهان را شهری برخوردار می شناسند در حالیکه در بسیاری از جهات دچار مشکلات و کمبودهای فراوان است اظهار داشت: ما سعی کردیم این دیدگاه را واقع‌بینانه کنیم و به همین جهت از رئیس دستگاه قضا دعوت کردیم برای بررسی مسائل به صورت غیر رسمی به اصفهان بیاید که وی پذیرفت و در سفر یک روزه همه کمبودها را دید و برای رفع کمبودها دستورات ویژه را داد.
وی جذب ۲۰۰ قاضی و هفتصد نیروی اداری را از جمله این دستورات بیان کرد و گفت: با دستور رئیس قوه قضائیه برای شعب غیر فعال استان مجوز اختصاصی برای جذب قضات دریافت شده و با همکاری دانشگاه‌ها و با استفاده از دانشجویان بومی اصفهان و برگزاری آزمون و طی دوره‌های آموزشی تا ۲۰۰ نفر به عنوان قاضی و ۷۰۰نفر نیز به عنوان نیروی اداری جذب دادگستری اصفهان می شوند.
حجت‌الاسلام جعفری در ادامه از کمک ۵۰ میلیارد تومانی خیرین اصفهانی برای آزاد سازی زندانیان در ماه رمضان خبر داد و گفت: در ماه رمضان امسال با ۵۰ میلیارد تومان کمک، ۳۴۰ زندانی را آزاد کردیم گفت: اصفهان رتبه اول را دارد و پس از آن کمک هفت میلیاردی را داشتیم.
وی در ادامه به آمار دستگاه قضائی استان اصفهان اشاره کرد وگفت: یک میلیون و ۵۶۴ هزار و ۹۵ پرونده طی یک سال گذشته ورودی داشتیم و یک میلیون و ۴۳۲ هزار ۳۴۲ پرونده مختومه شده است و ۹۲۱ پرونده یکبار ثبت بوده که آمار زیادی است وسعی ما در کاهش پرونده‌ها است.
وی در ادامه از اقدام برای تکریم ارباب رجوع خبر داد و خاطر نشان کرد:مردم سرمایه اجتماعی ما هستند و باید تکریم شوند، به همین جهت به همه رؤسای دادگستری ابلاغ کرده‌ایم که هر هفته یک جلسه ملاقات مردمی داشته باشندو طی یک سال گذشته چهار هزار و ۴۶۵ ملاقات مردمی توسط رئیس کل دادگستری و مدیران قضائی محقق شده است که ۸۶ درصد آن صرفاً توسط رئیس کل دادگستری استان اصفهان انجام شده است.
حجت الاسلام جعفری از پرونده های ۴۷۷ یاد کرد و گفت: ۴ هزار و ۹۲۰ درخواست داشتیم، با تعیین قضات در کارگروه حقوقی و کیفری به سه هزار و ۴۴۲ مورد پاسخ داده شد. در این زمینه بعد از پایان تیر دیگر اطاله دادرسی نخواهیم داشت و حداکثر زمان بررسی در این بخش دو ماه خواهد بود.
رئیس کل دادگستری استان اصفهان امنیت، سلامت و معیشت را خط قرمز قوه قضائیه عنوان کرد وگفت: هرکس از این خطوط تخطّی کند با برخورد قاطع قضایی مواجه خواهد شد .
وی افزود: به صورت شفاف و صریح بیان می کنم با برهم زنندگان آرامش، آسایش و امنیت مردم با هر اسم، عنوان و شکلی در سطح استان برخوردی قاطعانه و بدون اغماض خواهیم داشت.
.ی در پایان اظهار داشت:دادگستری استان برای ایجاد و راه اندازی شورای حل اختلاف مطبوعات آمادگی لازم را دارد.
خبرنگار: الهام خانی