از پروژه‌های فرهنگی جاری و در دست اقدام شهرداری نجف آباد می توان به عملیات مرمت و بازسازی خانه تاریخی علم «خانه آیت الله آیت نجف آبادی» در مساحت ۴۷۰ متر مربع با ۹۵ درصد پیشرفت در منطقه دو شهرداری نجف آباد اشاره کرد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره […]

از پروژه‌های فرهنگی جاری و در دست اقدام شهرداری نجف آباد می توان به عملیات مرمت و بازسازی خانه تاریخی علم «خانه آیت الله آیت نجف آبادی» در مساحت ۴۷۰ متر مربع با ۹۵ درصد پیشرفت در منطقه دو شهرداری نجف آباد اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری نجف آباد عبدالرسول امامی شهردار نجف آباد گفت بنای خانه آیت مربوط به دوره قاجاریه است ولی در جبهه شمالی شاهد تزیینات و فرم قوس های برگرفته از دوره صفوی می‌باشیم.

شهردار نجف آباد ادامه داد جبهه جنوبی شامل یک فضای بیرونی است که با یک هشتی کوچک توسط دالان رفیعی به فضای اندرونی خانه متصل می شود و پس از عبور از سر درب ورودی به هشتی کوچک خانه وارد می شود که دسترسی به فضای بیرونی، اندرونی و همچنین راه پله پشت بام را میسر می سازد. فضای بیرونی خانه در جبهه جنوبی آن، محل آمد و شد مشتاقان علم و طلاب محضر آیت الله بوده است. همچنین دو اتاق در جبهه جنوبی مدرس و محل تدریس ایشان بوده است.

وی ادامه داد در جبهه شمالی خانه شاهد سه اتاق و سه ایوان می باشیم که اتاق وسط با ارتفاع سقف کمتر و با عنایت به اتلاف انرژی کمتر به عنوان اتاق زمستان نشین مورد استفاده قرار می گرفته است. دو اتاق دیگر دارای صندوق خانه است و دسترسی به بالا خانه از طریق یک راه پله از درون آنها ایجاد می شود.

امامی افزود: مرمت و بازسازی خانه به شرح موارد زیر با رعایت کلیه اصول و ضوابط مرمت بنا انجام شده است. در روند بازسازی و مرمت تلاش گردیده مصالح مورد نیاز از مصالح اصلی خانه تولید گردد. برای نمونه خط تولید شده جهت شالوده و دیواره ها عموماً از خاک خود بنا و در محل تولید گردیده است.

وی موارد انجام شده را بدین شهر اعلام نمود.
مساحت زمین ۵۲۰ متر مربع
مساحت ساخت ۴۷۰ متر مربع
اجرای ۵۷۰ متر مربع آجر فرش
اجرای ۳۹۰ متر مربع سبک سازی شامل خاکبرداری، دوغاب ریزی، پالانه، قید بندی، شیب بندی و پوشش نهایی
۵۰۰ متر مربع ایزوگام
اجرای تاسیسات شامل رادیاتورها، پکیج و کولر گازی
مرمت و بازسازی و نوسازی ۳۴ عدد درب چوبی

مرمت و بازسازی ۱۲عدد پنجره گره چینی گرد، یک عدد پنجره طرح حسین خانی، ۱۶ عدد پنجره خورشیدی بالای سه دری ها

احیای دیوارهای پیرامونی بنا

عبدالرسول امامی در پایان به پیشرفت ۹۵ درصدی عملیات مرمت و بازسازی خانه تاریخی علم اشاره کرد و گفت این خانه در شرف افتتاح است و به عنوان یک هدیه فرهنگی به مردم شهید پرور نجف آباد بزرگ تقدیم می گردد.