تارنمای المانیتور در گزارشی به نگاه آمریکا به توافق‌های امضا شده بین عربستان و چین در جریان سفر شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به ریاض پرداخت. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، تارنمای المانیتور در این گزارش به قلم «جرد سوبا» نوشت: در سفر سه روزه رئیس جمهوری چین به عربستان سعودی در حالیکه […]

تارنمای المانیتور در گزارشی به نگاه آمریکا به توافق‌های امضا شده بین عربستان و چین در جریان سفر شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به ریاض پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، تارنمای المانیتور در این گزارش به قلم «جرد سوبا» نوشت: در سفر سه روزه رئیس جمهوری چین به عربستان سعودی در حالیکه گسترش همکاری اقتصادی، انرژی و فناوری بین پکن و ریاض شکل گرفت اما خبری از توافق‌های دفاعی میان دو کشور نبود.

این نویسنده در ادامه گزارش آورده است: نشست سران با حضور شی همراه با رهبران عربستان و کشورهای عربی به گفته رئیس جمهور چین منجر به توافق‌هایی در زمینه انرژی هسته‌ای، اکتشاف فضایی و فناوری ۵G و ۶G شد اما از هیچ توافق دفاعی به صورت علنی رونمایی نشد.

به نوشته المانیتور، پنتاگون و مقام‌های اطلاعاتی آمریکا تحولات عربستان را به دقت دنبال می‌کردند. ماه گذشته، مقام‌های ارشد دولت بایدن به صورت علنی هشدار دادند که برخی توافق‌ها بین کشورهای عربی و چین، واشنگتن را مجبور به قطع همکاری با شرکای حوزه خلیج فارس می‌کند.

ریاض روز پنجشنبه یک یادداشت تفاهم برای همکاری بیشتر با شرکت هوآوی در زمینه «رایانش ابری» و ایجاد مجموعه‌های با فناوری بالا امضا کرد اما واشنگتن با وجود حساسیت امنیتی درباره فعالیت‌های هواوی، هنوز اظهار نظری در این مورد نکرده است.

دولت بایدن فروش تسلیحات تهاجمی به کشورهای حوزه خلیج فارس را به علت جنگ یمن متوقف کرده که همین مساله منجر به انباشت درخواست‌های تسلیحات از سوی دولت‌های منطقه‌ای شده است. در چنین شرایط تحلیلگران و مقام‌های سابق در واشنگتن نگران هستند که این سیاست می‌تواند فرصت‌های بیشتری را پیش روی چین قرار دهد.

اینکه کاخ سفید به دنبال پیشرفت همکاری نظامی با کشورهای خلیج فارس است و با وجود اعلام بازتنظیم در روابط با عربستان به ارائه تسلیحات دفاعی و اطلاعات ادامه می‌دهد، روشن ترین نشانه از نگرانی دولت بایدن درباره کاهش نقش امنیتی خود در این منطقه است.

مقام‌های سابق و فعلی آمریکا اعلام کردند که سامانه‌های دفاع هوایی همچنان پرطرفدارترین سخت افزار نظامی در میان کشورهای عربی خلیج فارس به شمار می‌رود. اما طرح چین برای تایوان و جنگ روسیه در اوکراین محدودیت بیشتری را برای انبارهای تسلیحاتی آمریکا ایجاد می‌کند.

پولیتیکو هفته گذشته گزارش داد که پنتاگون قصد دارد سامانه‌های موشکی «ناسامس» را از عمان و قطر بیرون بکشد تا آنها را به اوکراین ارسال کند.

درحالیکه فروش ۱۰ سامانه ضد پهپادی به قطر در هفته گذشته می‌تواند اوضاع را تغییر دهد، اما احتمالا کشورهای حوزه خلیج جستجو برای یافتن گزینه‌های دیگر از جمله تسلیحات پیشنهادی پکن را ادامه می‌دهند.

مقام‌های عربی به صورت غیر علنی از واشنگتن به علت عدم فروش سامانه دفاع هوایی ضد راکت، توپخانه و خمپاره (C-RAM) به کشورهای خارج از اتحاد «پنج چشم»، ابراز ناامیدی کردند.

بدین ترتیب کشورهای حاشیه خلیج فارس منافع امنیتی دارند و اگر آمریکا تمایلی به فروش سامانه‌های تسلیحاتی به آنها نداشته باشد، اعراب به دنبال گزینه‌های دیگر خواهند رفت.

اواخر سال گذشته، پس از وقفه دولت بایدن در ارسال جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات، این کشور از درخواست خود عقب نشینی کرد. پس از آن واشنگتن به ابوظبی فشار آورد تا قراردادهای خود با شرکت هواوی برای شبکه‌های ۵G را لغو کند. با اینحال امارات پس از دریافت نکردن جنگنده‌های آمریکایی، بیش از ۱۰ جنگنده تمرینی L-۱۵ ساخت چین خرید.