توقف صدور ویزای شنگن در ایران تا کنون از سوی دولت‌های آلمان و لهستان، رد شده و سفارت فرانسه نیز آن را یک «شایعه» خوانده است. با این وجود، شواهد مستقیم و اظهارات آژانس‌داران گردشگری در ایران همچنان مؤیدِ تعلیق صدور ویزای شنگن از سوی سفارتخانه‌های بیشتر کشورهای اروپایی است. به گزارش پایگاه خبری شهید […]

توقف صدور ویزای شنگن در ایران تا کنون از سوی دولت‌های آلمان و لهستان، رد شده و سفارت فرانسه نیز آن را یک «شایعه» خوانده است. با این وجود، شواهد مستقیم و اظهارات آژانس‌داران گردشگری در ایران همچنان مؤیدِ تعلیق صدور ویزای شنگن از سوی سفارتخانه‌های بیشتر کشورهای اروپایی است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایسنا، پس از انتشار گزارش ایسنا و اعلام رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران درباره این‌که برخی سفارتخانه‌های اروپایی، به‌ویژه در حوزه شنگن، بدون اطلاع رسمی و در تصمیمی که بیشتر شکل غیررسمی دارد، رسیدگی به درخواست ویزا را فعلا متوقف کرده و صدور ویزای شنگن را به حالت تعلیق درآورده‌اند، سخنگوی وزارت خارجه آلمان در واکنش به این خبر تاکید کرد که «بخش صدور روادید سفارتخانه این کشور در تهران به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهد و هم در سطح ملی و هم شنگن طبق مقررات، صدور روادید ادامه دارد.»

یکی از اپراتورهای مرکز درخواست‌های ویزای آلمان (ویزامتریک) در تهران نیز در تماس تلفنی‌ که ایسنا داشت، گفت: این مرکز همچنان فعال است و هنوز درباره تعلیق صدور ویزای شنگن یا توقف رسیدگی به درخواست‌ها از سوی سفارت آلمان اعلام جدیدی نشده است، اما دریافت نوبت‌ ویزا همچنان از طریق سایت ممکن است اما آن‌هم تا پایان ماه اکتبر (حدودا دهم آبان‌ماه) امکان نوبت‌گیری ندارد.
پیش‌تر، مسؤول بخش ویزا در یکی آژانس‌های تهران که گفته بود «روند رسیدگی به درخواست‌های ویزا از سوی سفارتخانه کشورهای اروپایی (حوزه شنگن) مستقر در ایران متوقف شده»، ‌ تایید کرده بود: امکان گرفتن نوبت ویزا از برخی سفارتخانه‌های اروپایی از جمله آلمان تا پایان ماه اکتبر (حدودا دهم آبان‌ماه ۱۴۰۱) وجود ندارد.
وزارت خارجه لهستان هم در واکنشی اعلام کرده است: «برنامه‌ای برای تعلیق فعالیت‌های خود نداریم.»
اما سفارت فرانسه در تهران که پیش از این اطلاع داده بود «با توجه به شرایط موجود در ایران، اینترنت با اختلال مواجه شده است و در نتیجه مرکز درخواست ویزای فرانسه در تهران امکان رسیدگی به درخواست ویزا را ندارد. این وضعیت خارج از کنترل VFS و سفارت فرانسه است»، درحالی‌که هنوز این پیام در وب‌سایت این مرکز مشاهده می‌شود، تعلیق ویزا را «شایعه» خوانده و در توئیتر نوشته است:‌ «فرانسه همچنان در ایران روادید صادر می‌کند. با این وجود فیلترینگ دولتی اینترنت به طور قابل توجهی فعالیت ما را کُند کرده است. مراقب شایعات باشید!»