زمزمه تشکیل استانی جدیدی در جنوب کرمان چند سالی است که قوت گرفته و در سفر اخیر رییس جمهور به این موضوع اشاره و از تشکیل آن خبر داده شد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در سفر رییس جمهور به شهرستان جیرفت در جنوب کرمان اعلام شد استان […]

زمزمه تشکیل استانی جدیدی در جنوب کرمان چند سالی است که قوت گرفته و در سفر اخیر رییس جمهور به این موضوع اشاره و از تشکیل آن خبر داده شد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در سفر رییس جمهور به شهرستان جیرفت در جنوب کرمان اعلام شد استان کرمان جنوبی در آینده به تقسیمات کشوری اضافه خواهد شد که باعث خوشحالی مردم منطقه شد گرچه چند سالی است که برخی ادارات مانند جهاد کشاورزی جنوب کرمان ، راهداری جنوب کرمان ، صنعت و معدن جنوب کرمان و… راه اندازی شده است و مردم منطقه منتظر اتخاذ و اعلام این تصمیم بودند.

ذبیح الله اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: طرح استقلال جنوب استان کرمان از ۱۳۳۸ در دولت‌های قبل و بعد از انقلاب در دست اقدام بوده لذا در همین راستا طرح تقسیم استان کرمان پیشنهاد شده است.

او می‌گوید: استان کرمان از نظر جمعیت رتبه نهم کشور را دارد و با ۱۱ درصد وسعت کشور به‌عنوان پهناورترین استان است، فاصله دورترین نقطه در جنوب کرمان تا مرکز استان کرمان بیش از ۸۰۰ کیلومتر است.

به گفته اعظمی این مسافت زیاد با شهرستان‌های مختلف بویژه جنوب تا مرکز استان سبب خسارات و نیز از دست رفتن حقوق شهروندان مناطق دوردست استان، بخصوص صرف وقت، هزینه مالی و تلفات جاده‌ای (تصادفات) برای مراجعه به مرکز استان می‌شود که همین امر یکی از دلایل مهم فقر و توسعه نامتوازن در این استان پهناور بین شمال و جنوب است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد گفت: این استان با وجود داشتن رتبه اول صادرات غیرنفتی (رونق بخش کشاورزی و بهشت معادن) ازنظر فقر در رتبه دوم کشور بوده که وسعت زیاد این استان یکی از دلایل توسعه نامتوازن آن در تمام زمینه‌ها است.

او افزود: جنوب استان کرمان با هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، رودبارجنوب، قلعه گنج، منوجان و فاریاب دارای گویش، فرهنگ، منبع درآمد و اقتصاد مشترک سالانه پنج میلیون تن انواع محصولات مختلف کشاورزی را تولید می‌کند که ۷۰ درصد تولید استان و چهار درصد از کل تولیدات کشاورزی کشور را تشکیل می‌دهد.

خبرنگار: ابراهیم باصری