سخنگوی صنعت آب در خصوص صحبت های مطرح شده در مورد احتمال بی‌آبی تهران در ماه‌های پیش رو، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در وزارت نیرو، تا زمان شروع بارش‌ها و تغذیه مخازن سدها، تمهیدات لازم برای تامین مطمئن آب شرب صورت گرفته تا با حداقل تنش آبی از شرایط کم آبی عبور کنیم. […]

سخنگوی صنعت آب در خصوص صحبت های مطرح شده در مورد احتمال بی‌آبی تهران در ماه‌های پیش رو، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در وزارت نیرو، تا زمان شروع بارش‌ها و تغذیه مخازن سدها، تمهیدات لازم برای تامین مطمئن آب شرب صورت گرفته تا با حداقل تنش آبی از شرایط کم آبی عبور کنیم. برای عدم مواجهه با چالش تامین آب در تهران و سایر کلان شهرها، سناریوهای بدبینانه در نظر گرفته شده و برنامه‌ریزی‌های لازم بر این اساس انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایسنا، فیروز قاسم زاده در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای تامین منابع آبی، اظهار کرد: تمهیدات مختلفی از قبیل سیاست‌های تشویقی، آموزش همگانی، مدیریت فشار شبکه و مدیریت مصرف پیش بینی شده است که البته تحقق این برنامه ها منوط به همکاری و مشارکت مردم است.
وی با اشاره به شرایط تغییر اقلیم و وضعیت نامناسب منابع آبی در کشور، اظهار کرد: وزارت نیرو در راستای توزیع بهینه آب در بخش های مختلف مصرف و رعایت احتیاجات عمومی، بطور سالانه برنامه منابع و مصارف را در سطح حوضه های آبریز و استان های مختلف انجام می‌دهد. این برنامه در ابتدای پاییز هر سال آبی و باتوجه به پیش‌بینی های هواشناسی صورت می‌پذیرد.
به گفته سخنگوی صنعت آب، بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور در خصوص وضعیت بارشی پاییز و زمستان آتی، احتمال بارش های زیر نرمال در پاییز بالاست و همین امر بعد از دوسال خشک متوالی و کاهش ذخایر آبی کشور باعث حساسیت بیشتر در تنظیم برنامه های منابع و مصارف شده است. بنابراین مشارکت جدی بخش های مختلف مصرف در تنظیم برنامه های منابع و مصارف جلب شده است و با انجام تحلیل‌ها در قالب سناریوهای مختلف، حداکثر تلاش بر این است که محدودیت‌های ناشی از کمبود منابع آبی، حداقل اثر روی ذینفعان داشته باشد.
قاسم زاده با تاکید بر اینکه در همین راستا برنامه‌ریزی‌ها بویژه در بخش کشاورزی به نحوی خواهد بود که کشت پاییزه در نیمه دوم پاییز و با شروع بارش‌های پاییزه آغاز شود، اظهارکرد: وضعیت منابع آبی به صورت پویا در وزارت نیرو مورد تحلیل قرار گرفته و در مقاطع مختلف، میزان آب قابل تحویل استخراج و تحویل بخش مصرف می‌شود.
وی با بیان اینکه آب شرب به عنوان یک اولویت ویژه بر اساس تکالیف قانونی در دستور کار وزارت نیرو بوده و در برنامه منابع و مصارف، اطمینان لازم برای تامین بدون تنش آب شرب حاصل شده است، گفت: با توجه به کاهش ذخایر برخی سد های کشور از جمله سد های زاینده رود، کرخه، اکباتان، دوستی و سدهای تهران و ضرورت مدیریت مصرف در مراکز جمعیتی، موضوع از طریق اطلاع رسانی و آموزش همگانی، مدیریت مصرف، استفاده از تجهیزات کاهنده، پیش بینی منابع جایگزین و غیره درحال پیگیری است تا عبور بدون تنش از این شرایط اتفاق بیفتد.
خوش‌مصرف‌ها تشویق می‌شوند، بدمصرف‌ها تنبیه
سخنگوی صنعت آب افزود: البته مشوق هایی نیز برای خوش مصرفان در حال پیش بینی است و در صورتیکه مشترکین بد مصرف، الگوی مصرف خود را اصلاح نکنند، مشمول قطع آب خواهند شد.
قاسم زاده با بیان اینکه دربخش صنعت با تاکیدات صورت گرفته و برنامه ریزهای انجام شده، با استفاده از بازچرخانی آب، استفاده از پساب و آب دریا بطور جد دنبال می شود تا از این طریق، بارگذاری صنعت روی آب شیرین به حداقل برسد، گفت: به منظور تضمین اجرای برنامه های منابع و مصارف و بهینه سازی مصارف آب، سند ساز و کار هماهنگی بین بخشی آب به عنوان یک ساز کار استقرار حکمرانی آب توسط وزارت نیرو تنظیم و در شورای عالی آب مصوب و نقش دستگاه ها و ذینفعان مختلف تبیین شد تا از طریق مشارکت ذینفعان و ذیمدخلان بتوان اثر محدودیت های منابع آبی را در معیشت مردم به حداقل رساند.
به گفته سخنگوی صنعت آب، وزارت نیرو برنامه های اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی را در قالب برنامه های مختلف در دستور کار قرار دارد تا ضمن تبیین شرایط منابع آبی به مردم، روش های کنترل و بهینه سازی مصرف را آموزش دهد.
احتمال بروز مشکل آب در اوایل زمستان
اخیرا محمد رضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در برنامه‌ای تلویزیونی اعلام کرده است: امسال سومین پاییز خشک تهران را سپری می کنیم، مخازن سدهای تهران اکنون ۳۵۲ میلیون مترمکعب آب دارند که نسبت به سال قبل که حدود ۴۳۰ میلیون مترمکعب بود شاهد کاهش مخازن هستیم. مصرف آب شرب شهر تهران روزانه حدود ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب است و باید توجه داشت که به طور کامل نیز نمی توان از حجم مخزن استفاده کرد.
وی در پاسخ به این سوال که تهران تا چند روز دیگر آب دارد، گفت: اگر تمهیداتی دیده نشود و صرفه جویی اتفاق نیفتد ما قطعا در اوایل زمستان با مشکل مواجه خواهیم شد.
بختیاری با اشاره به راهکارهای درنظرگرفته شده برای این مساله، اظهار کرد: وضعیت بارش های پاییزه استان تهران مناسب نیست و پیش بینی اولیه ما نیز این است که حداقل تا اواسط آذرماه این وضعیت را داشته باشیم، به همین دلیل خودمان را برای بدترین سناریو آماده می کنیم، در تهران مصرف آب بالا است و به همین دلیل بدترین سناریو را طراحی می کنیم امیدواریم خداوند نیز کمک کند و این اتفاق نیفتد اما ما به عنوان متولیان تامین آب می بایست بدترین شرایط را ببینیم تا خللی در تامین آب شرب مردم به وجود نیاید.
وی با بیان اینکه کارهایی را در وزازت نیرو
و شرکت آب و فاضلاب استان انجام داده ایم، بخشی مربوط به کنترل شبکه، قطع انشعابات غیرمجاز، محدود کردن انشعابات با قطر بالا و کم کردن فشار شبکه است، گفت: مهم ترین مساله ای که باید اتفاق بیفتد همراهی مردم است، در شهر تهران روزانه ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب آب شرب مصرف می شود، باتوجه به اینکه حدود ۳ درجه میانگین دمای مهرماه تهران نسبت به سال قبل افزایش یافته شاهد افزایش مصرف نسبت به سال قبل هستیم، به طوری که در ساعت سه بعد از ظهر روز ۳۰ ام مهرماه ۴۶ هزار لیتر برثانیه مصرف آب بود که معادل مصرف ۱۵ تیرماه بود.