بزرگترین مراسم مولودی‌خوانی کشور در سنندج برگزار شد به همت حوزه هنری استان کردستان نوزدهمین یادواره عارف نامی کرد«سیدبهاءالدین شمس قریشی» که به بزرگترین مولودی‌خوانی و دف نوازی کشور تبدیل شده است، با حضور پرشور مردم سنندج و مسئولان استان کردستان، چهارشنبه‌شب در مسجد جامع سنندج برگزار شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران […]

بزرگترین مراسم مولودی‌خوانی کشور در سنندج برگزار شد


به همت حوزه هنری استان کردستان نوزدهمین یادواره عارف نامی کرد«سیدبهاءالدین شمس قریشی» که به بزرگترین مولودی‌خوانی و دف نوازی کشور تبدیل شده است، با حضور پرشور مردم سنندج و مسئولان استان کردستان، چهارشنبه‌شب در مسجد جامع سنندج برگزار شد.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ هر سال به مناسبت هفته وحدت، یادواره سیدبهاالدین شمس قریشی، عارف و مداح نامی پیامبر اکرم (ص) توسط حوزه هنری کردستان با حضور مداحان، دف‌نوازان و مردم شهر سنندج برگزار می‌شود که به بزرگترین مراسم مولودی‌خوانی و دف‌نوازی کشور نیز تبدیل شده است.
امسال نوزدهمین یادواره این عارف نامی، چهارشنبه‌شب پنجم مهرماه با حضور گروه‌های مداحی و دف‌نوازی، مسئولان استانی و مردم شهر سنندج در مسجد جامع این شهر برگزار شد.


اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان در این مراسم، ضمن تبریک فرا رسیدن ماه ربیع الاول و هفته وحدت، اظهار کرد: این محفل نورانی جای سخنرانی کردن نیست و فقط مردم ما بدانند که بزرگترین افتخار ما و همکاران ما در ادارات نوکری کردن مردم است.


بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن سنندج در آینده نزدیک
وی افزود: سال گذشته دغدغه آب شرب شهر سنندج را حل کردیم و امسال هم بهره‌برداری از کلان پروژه راه آهن سنندج_ همدان را خواهیم داشت که تا دو هفته آینده تکمیل و به افتتاح می‌رسد.


استاندار کردستان ادامه داد: از یکسال گذشته تاکنون فقط یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه راه‌آهن سنندج اختصاص یافته است که ارزش کنونی این پروژه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی تصریح کرد: پروژه راه‌آهن هدیه دولت به مردم کردستان است و در آینده هم پروژه‌های کلان دیگری در استان کردستان به بهره‌برداری خواهند رسید.
مدح پیامبر اکرم (ص) با اجرای دف نوازان و مداحان
قرائت قرآن کریم توسط قاری برجسته و بین المللی کشور استاد رحمان امام قلی، اجرای دف نوازی و مداحی با حضور مداحان نامی استان کردستان از جمله پیام عزیزی،آشنا سید زاهدی،وریا فشیری، فریدمنصوری،ابراهیم علیپوروآرش حسین پناهی که علاوه بر مولودی خوانی اجرای برنامه را نیز برعهده داشت و دف نوازی گروه های نوای رحمت، محمد (ص)،ناله ی دف و اخوان با قرائت اشعار مولودی و پخش نقل و شربت و نذورات از جمله دیگر بخش‌های این مراسم بود.
در این مراسم علاوه بر استاندار کردستان مسئولین ارشد استانی از جمله معاونین استاندار،فرماندار سنندج،فرمانده سپاه سنندج،مدیرکل و معاونین اداره تبلیغات استان کردستان،ائمه جمعه وجماعات و روحانیون و نمایندگان دستگاه های اجرایی و جمع کثیری از مردم و دوستداران حضرت رسوال اکرم (ص) حضور داشتند.


ماه ربیع‌الاول در کردستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در این ماه نوای عرفانی دف عجین شده با سروده‌های نشأت گرفته از اخلاص و باور شاعران و عارفان کُرد، در منازل، مساجد و تکایای استان مولود پیامبر را به جشن نشسته و ندای “یا مصطفی” و “یا نبی” به شکرانه وجود حضرتش در کوی و برزن، گوش‌ها و دل‌ها را نوازش می‌کند.
مرحوم سید بهاالدین شمس قریشی از عارفان نامی کُرد، در ۱۲۹۳ هجری قمری مصادف با ۱۲۵۰ هجری شمسی در روستای «سه ردی» شهرستان پاوه متولد شد، وی از همان کودکی با حضور در مکتب اساتید در پاوه، بیاره و سنندج تلمذ کرده و سپس در سنندج به عنوان امام جماعت مسجد «هه‌ژاره» به امر آموزش و تربیت طلاب علوم دینی مشغول بوده است.
این عارف نامی کرد به فارسی و کُردی تألیفات متعددی از جمله معراج‌نامه، مولودنامه، شمس العقائد و دیوان شعربه زبان کردی فارسی ئ عربی سروده است.
شمس قریشی در سال ۱۳۶۵ هجری قمری مصادف با ۱۳۲۲ هجری شمسی در سن ۷۲ سالگی در سنندج به لقاء الله پیوست و در آرامستان «تایله» این شهر به خاک سپرده شده است.
آرامگاه آن مرحوم در محوطه سالن ورزشی شهید کاظمی سنندج واقع در خیابان طالقانی (فیض‌آباد) واقع شده است.

کویستان عبدالحکیمی