افزایش قیمت حامل‌های انرژی در پی وقوع جنگ اوکراین سبب بروز مشکلات متعدد برای فعالان حوزه تولید و توزیع نان در آلمان شده است. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از  سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  افزایش قیمت حامل‌های انرژی در پی وقوع جنگ اوکراین سبب بروز مشکلات متعدد برای فعالان حوزه […]

افزایش قیمت حامل‌های انرژی در پی وقوع جنگ اوکراین سبب بروز مشکلات متعدد برای فعالان حوزه تولید و توزیع نان در آلمان شده است.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از  سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  افزایش قیمت حامل‌های انرژی در پی وقوع جنگ اوکراین سبب بروز مشکلات متعدد برای فعالان حوزه تولید و توزیع نان در آلمان شده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از پیامد‌های جدی جنگ اوکراین برای اروپا افزایش قیمت سوخت بوده است. تاثیر این مسئله به روشنی در نانوایی‌های آلمان مشهود است. از زمان شروع جنگ اوکراین تاکنون (حدود هفت ماه پیش) مبلغ قبوض برق برای نانوایی‌های آلمان حدود چهار برابر شده است. یکی از صاحبان شرکت‌های پخت و عرضه نان در آلمان به نام هاینز همرل Heinz Hemmerle با تاکید بر چهار برابر شدن هزینه‌های قبض برق شرکتش می‌گوید سوخت کوره‌های پخت نان از گاز تامین می‌شود، اما دستگاه‌های تهویه و برخی از تجهیزات مورد استفاده در این فرآیند از برق استفاده می‌کنند و با بحران حامل‌های انرژی در پی وقوع جنگ اوکراین، هزینه‌های سالانه برق شرکت او چهار برابر شده و به سالانه یک میلیون و دویست هزار یورو رسیده است در حالیکه قبلاً این رقم سیصد هزار یورو بود. افزایش بهای مواد خام از قبیل شکر، آرد، شیر و کره نیز سبب تشدید مشکلات فعالان این بخش شده است. هزینه‌های نیروی کار نیز افزایش یافته است، زیرا دستمزد‌ها افزایش یافته است تا کارگران این بخش نیز بتوانند در این شرایط، به زندگی خود ادامه دهند. همین مسئله نیز سبب افزایش هزینه شرکت‌های فعال در این حوزه شده است. شرکت هاینز همرل بیش از ده هزار شعبه مختلف در سراسر آلمان دارد. بروز مشکلات اخیر برای این شرکت و شرکت‌های مشابه، زنگ خطری است مبنی بر اینکه افزایش هزینه‌ها فقط متوجه مشتریان نخواهد شد. تورم در آلمان به هشت درصد رسیده است.
با توجه به اینکه هر خانوار آلمانی (احتمالاً مبنای سالانه است) حدود ۵۶ کیلوگرم نان مصرف می‌کند، نان اصلی‌ترین خوراک مصرفی مردم در بزرگترین قطب اقتصادی اروپا است. آلمان به داشتن صنعت پر رونق نان معروف است. بیش از سه هزار نوع نان مختلف در آلمان عرضه می‌شود. ارزش این صنعت در آلمان، حدود ۱۵ میلیارد یورو است.
به گفته دنیل اشنایدر، رئیس اتحادیه نانوایان آلمان، بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه در آلمان، «تا خرخره زیر بار هزینه ها» فرو رفته اند و دیگر نمی‌دانند چگونه این هزینه‌ها را تحمل کنند.
در هلند نیز که در همسایگی آلمان واقع است، افزایش قیمت حامل‌های انرژی سبب شده است خطر بروز موجی از تعطیلی نانوایی‌ها به راه بیفتد. فعالان این صنعت در هلند نیز در این خصوص به شدت هشدار
داده اند. مشکلات مشابهی نیز برای دیگر کشور‌های اروپایی در صنعت تامین و توزیع نان وجود دارد.
به گفته رئیس اتحادیه نانوایان آلمان، این صنعت در قطب اقتصادی اروپا با بزرگترین چالش خود در تاریخ فعالیتش مواجه شده است. حزب حاکم در آلمان روز یکشنبه اعلام کرد بسته حمایتی شصت و پنج میلیارد یورویی برای کمک به شهروندان و شرکت‌های این کشور می‌دهد تا بتوانند از تورم عبور کنند. شرکت‌هایی که به شدت به منابع انرژی نیاز دارند، در مجموع سه میلیارد یورو دریافت خواهند کرد. فعالان حوزه نان در آلمان درباره چشم انداز آینده این صنعت بسیار ابراز نگرانی کرده اند و اینکه قیمت نان به عامل اصلی برای تصمیم گیری مردم برای خرید یا خودداری از خرید نان تبدیل شود نه کیفیت آن!
به گفته رابرت هابک، Habeck وزیر اقتصاد آلمان، بدون کمک سیاستمداران، انبوهی از شرکت‌ها مرگ خود را تجربه خواهند کرد که این امر نه تنها سبب افزایش شمار بیکاران خواهد شد بلکه امنیت تامین اقلام غذایی اساسی را نیز به خطر خواهد انداخت. به گفته این مقام آلمانی، دولت آلمان تلاش می‌کند چتر حمایتی بزرگی برای نجات چندین شرکت ایجاد کند و برنامه حمایتی برای بنگاه‌های اقتصادی کوچکتر تدوین و اجرا کند.