جلسه انجمن کتابخانه های عمومی دهگلان برگزار شد دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان دهگلان با حضور معصومه حسنی خونسار، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان برگزار شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان دهگلان با حضور معصومه حسنی خونسار، سرپرست اداره […]



جلسه انجمن کتابخانه های عمومی دهگلان برگزار شد


دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان دهگلان با حضور معصومه حسنی خونسار، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان برگزار شد.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان دهگلان با حضور معصومه حسنی خونسار، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان و اعضای حقیقی و حقوقی انجمن برگزار شد.
حمید معتصمی، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان دهگلان در این جلسه با اشاره به اینکه زیربنای اصلی فرهنگ در جامعه مقوله کتاب و کتابخوانی است، گفت: ایجاد زیرساخت های لازم به منظور ترویج مطالعه امری ضروری است.
وی عنوان کرد: بر اساس نظرات کارشناسان، بهترین دوره برای نهادینه سازی فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان در سنین ۴ تا ۶ سال است. و در این برهه زمانی کودک به راحتی جذب کتاب و کتابخوانی می شود.
فرماندار ادامه داد: بر این اساس توجه به جذب کودکان به کتابخانه های عمومی و توسعه بخش کودک در این نهاد فرهنگی بسیار اثرگذار است و در این زمینه باید سرمایه گذاری های اساسی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه متاسفانه سرانه زیربنای کتابخانه های عمومی در شهرستان دهگلان پایین است، افزود: در این زمینه شهرداری دهگلان تعهداتی به منظور ساخت و راه اندازی کتابخانه داده است که باید به آن جامعه عمل بپوشاند.
معتصمی گفت: متاسفانه شهر بلبان آباد در این شهرستان با وجود داشتن افراد تحصیلکرده و بسیار نخبه فاقد کتابخانه عمومی است و متولیان و مسئولان در این شهر باید هر چه سریعتر فضا و مکانی برای راه اندازی کتابخانه فراهم کنند.
وی به لزوم جذب خیرین به کتابخانه های عمومی تاکید کرد و بیان داشت: توجه خیرین به کتاب و کتابخوانی می تواند علاوه بر حل مشکلات این نهاد، سبب خیر و برکت در حوزه کتاب و کتابخوانی شود.
معصومه حسنی خونسار، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان نیز در این جلسه با تقدیر از مسئولان حامی کتاب و کتابخوانی، عنوان کرد: این امر سبب حل مسائل و مشکلات این نهاد و ایجاد انگیزه بیشتر در متولیان حوزه کتاب و اجرای بهتر برنامه ها می شود.
وی با اشاره به اینکه شهرستان دهگلان تنها دارای یک باب کتابخانه عمومی نهادی است، افزود: این امر زیبنده شهرستان نیست و باید با حمایت مسئولان و خیرین شاخص های کتاب خوانی از جمله زیربنا افزایش پیدا کند.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان گفت: یکی از راهکارهای افزایش سرانه زیربنا در این شهرستان، توسعه فضای کتابخانه شهید دکتر مجید شهریاری به منظور ایجاد سالن مطالعه، بخش کودک مجزا و فضای آموزشی است.
وی گفت: فرمانداری، شهرداری و خیرین شهرستان می توانند با تامین اعتبار لازم، به اداره کتابخانه های عمومی شهرستان دهگلان در تعمیر و بازسازی و در نتیجه توسعه فضای کتابخانه فعلی شهرستان کمک کنند.
حسنی خونسار در پایان خواستار برگزاری منظم و مستمر جلسات انجمن در شهرستان شد و افزود: این جلسات در حل مسائل و مشکلات کتابخانه های عمومی و در نتیجه افزایش سطح خدمت رسانی به مردم اثرگذار باشد.
حبیب الله مشیرپناهی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان دهگلان نیز در این جلسه با اشاره به پرداخت ۵۵۰ میلیون ریال نیم درصد توسط شهرداری های دهگلان و بلبان آباد به حساب انجمن، عنوان کرد: بر اساس قول مساعد شهردار دهگلان در آینده ای نزدیک مبلغی دیگر به حساب این انجمن واریز می شود.
وی با اشاره به فعالیت تنها یک کتابخانه در شهرستان دهگلان، عنوان کرد: در حال حاضر این کتابخانه دارای یک هزار و ۴۰۱ عضو فعال است که از این تعداد ۸۵۰ عضو را بانوان تشکیل می دهند.
وی تعداد نسخ کتاب موجود در کتابخانه دهگلان را ۳۱ هزار جلد ذکر کرد و افزود: در زمینه کتاب های کمک آموزشی کمبودهایی وجود دارد که امیدواریم با مساعدت مسئولان و خیرین مرتفع شود.

کویستان عبدالحکیمی