فرانسوا اولاند رئیس جمهوری پیشین فرانسه جنگ اوکراین را هزینه بر توصیف کرد و گفت پایان این جنگ به نتیجه انتخابات سال ۲۰۲۴ آمریکا بستگی دارد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، فایننشال تایمز در مصاحبه با فرانسوآ اولاند که مسائل مختلفی از جنگ اوکراین تا بحران داخلی در فرانسه را در بر می گرفت، […]

فرانسوا اولاند رئیس جمهوری پیشین فرانسه جنگ اوکراین را هزینه بر توصیف کرد و گفت پایان این جنگ به نتیجه انتخابات سال ۲۰۲۴ آمریکا بستگی دارد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، فایننشال تایمز در مصاحبه با فرانسوآ اولاند که مسائل مختلفی از جنگ اوکراین تا بحران داخلی در فرانسه را در بر می گرفت، نوشت: جهان امروز بسیار آشفته‌تر از دوران ریاست‌جمهوری اولاند است. حمله روسیه به اوکراین نظم بین‌المللی را بر هم زده است و چین و روسیه به هم نزدیک تر شده اند.

این روزنامه نوشت، اولاند درباره آنچه که اکنون نسبت به دوران حضور وی در کاخ الیزه تغییر کرده گفت: شکل نظم جدید ژئوپلتیکی وضوح بیشتری یافته و محور روسیه و چین تحکیم و به چالشی برای غرب تبدیل شده است.

اولاند درباره پوتین گفت «او را نمی توان اغوا کرد» و درباره چگونگی پایان جنگ اوکراین اظهار داشت: این بستگی به نتایج انتخابات سال ۲۰۲۴ در آمریکا دارد. اگر دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا و نامزد انتخابات ۲۰۲۴ پیروز شود وی خواهد گفت باید همین جا جنگ را متوقف کنیم. جنگ هزینه فراوانی دارد.

پیشتر ترامپ وعده داده بود که اگر دوباره رئیس جمهور شود، مذاکرات بین مسکو و کی یف را سازماندهی خواهد کرد. وی ادعا کرد که با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، میانه خوبی دارد.

اولاند درباره سفر اخیر مکرون به چین و اظهارات وی درباره این که اروپا نباید پیرو آمریکا باشد و خطر کشیده شدن به درگیری با چین بر سر تایوان مدعی شد: دنباله روی بیش از حد از چین به صرف منافع اقتصادی و فراموش کردن منافع سیاسی عامل ضعف فرانسه است.

رئیس جمهوری سابق فرانسه همچنین از وجود بحرانی «خطرناک» در این کشور به دلیل اعتراضات و اعتصابات اخیر در خصوص تصمیم مکرون برای اجرای اصلاحات بازنشستگی و افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال خبر داد و گفت: در حالی که چپ سنتی در فرانسه توسط نیروهای رادیکال به گروگان گرفته شده و راست سنی نابود شده است خطری که اکنون وجود دارد این است که ناآرامی های اجتماعی به نفع حزب راست افراطی به ریاست مارین لوپن تمام شود.

وی درباره آینده فرانسه پس از مکرون گفت: لوپن واقعاً می‌تواند پیروز شود، زیرا در دهه گذشته دو بار به دور دوم رأی‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری رسیده است، اما سرنوشت فرانسه به همان اندازه به این بستگی دارد که راست‌ها و چپ‌های سنتی بتوانند دوباره در احزاب حاکم دور هم جمع شوند. مکرون در دور دوم انتخابات پیروز شد، اما او نتوانست یک حزب سیاسی واقعی را که وی را زنده نگه دارد، تشکیل دهد.

فایننشال تایمز نوشت: اولاند نیز مانند امانوئل مکرون به مفهوم استقلال راهبردی اروپا و ضرورت توسعه دفاع مشترک اروپایی معتقد است. او چنین استدلال می کند که این خودمختاری باید همیشه به اتحاد پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گره بخورد. او می گوید اروپا ممکن است نیاز داشته باشد خود را برای روزی آماده کند که باید برای امنیتش به خود متکی باشد، اما این بدان معنا نیست که کشورهای اروپایی اهداف مشترکی با ایالات متحده نداشته باشند.

وی درباره شخصیت جو بایدن گفت او به اندازه باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا کاریزماتیک و جذاب نیست و اقتدار وی بر اساس عزم جدی و خرد را زیر سوال برد.

تارنمای پولیتیکو پیشتردر مصاحبه ای با فرانسوا اولاند به نقل از وی پوتین را فردی به شدت منطقی توصیف کرد که به دنبال دستیابی به راه حل دلخواه خود از طریق مذاکرات است.

اولاند در پاسخ به سوالی در مورد احتمال اقدام پوتین برای گسترش مناقشه به فراتر از مرزهای اوکراین گفته بود: او استدلال خاص خود را دارد و در آن چارچوب آماده است که از زور استفاده کند.