رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از انعقاد تفاهم نامه‌ی همکاری علمی پژوهشی با شرکت توسعه کاربرد پرتو‌ها در راستای ایجاد بستر مناسب جهت تحقق تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی خبر داد. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس، مجتبی دهقان […]

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از انعقاد تفاهم نامه‌ی همکاری علمی پژوهشی با شرکت توسعه کاربرد پرتو‌ها در راستای ایجاد بستر مناسب جهت تحقق تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس، مجتبی دهقان پور در حاشیه نشست هم اندیشی تخصصی بررسی فرآیند پرتو دهی در حوزه سلامت، کشاورزی و صنعت در شیراز اظهار داشت: این تفاهم نامه برای به کارگیری فناوری‌های پیشرفته و توسعه ساختار‌ها و زیربنا‌های لازم برای رشد فعالیت‌های دانایی محور بخش کشاورزی است.

این مقام مسئول توسعه ضریب نفوذ فناوری هسته‌ای در بخش کشاورزی، بهره مندی از خدمات مشاوره‌ای پژوهشی هسته‌ای در راستای حل چالش‌های بخش کشاورزی استان فارس و توسعه مهارت‌های کارشناسان و بهره برداران در زمینه کاربرد انرژی هسته‌ای در بخش کشاورزی را از چشم انداز‌های این تفاهم نامه عنوان کرد.

دهقان پور گفت: افزایش کارایی و کاهش مصرف سموم با استفاده از روش ردیابی سموم نشان دار در محصولات کشاورزی، کنترل آفات و بیماری‌های برخی محصولات استراتژیک مانند گندم، کلزا، جو و ذرت و افزایش انبارمانی و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی از طریق کاربرد پرتو از جمله اهدافی است که از امضای این تفاهم نامه دنبال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه امروزه قسمتی از محصولات کشاورزی تحت عنوان ضایعات تلف می‌شوند، گفت: می‌طلبد از فناوری‌های نوین استفاده کنیم تا ضایعات محصولات کشاورزی کاهش پیدا کند. یکی از کاربرد‌های پرتو دهی گاما کاهش آفت پذیری محصولات کشاورزی و افزایش ماندگاری آن‌ها و نهایتا کاهش ضایعات محصولات کشاورزی است.

دهقان پور با اشاره به اینکه فناوری‌های نوینی که در حوزه‌ی انرژی هسته‌ای است کاربرد‌های دیگری هم در بخش کشاورزی دارد، گفت: کمک به صرفه جویی بیشتر در حوزه‌ی آب و تولید ادوات و ماشین آلاتی که استهلاکت کمتر و بازدهی بیشتر دارند از دیگر کاربرد‌های فناوری‌های هسته‌ای به شمار می‌آید.

وی در پاسخ به این پرسش که سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تا کنون به موضوع فناوری‌های نوین وارد شده است یا خیر، گفت: به منظور افزایش عمر محصولات کشاورزی یکی از کارکنان این سازمان پروژه‌ای تحت عنوان نانو کپسول‌ها با استفاده از مواد موثر گیاهان دارویی دارد که چندین ماه بر روی آن کار شده است، در حال حاضر مراحل اولیه‌ی تولید بوده، امیدواریم به مرحله‌ی نهایی و تولید انبوه‌سازی برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: همچنین یکی از شرکت‌های دانش بنیان توانسته از ضایعات و پسماند‌های کشاورزی در تولید خوراک دام استفاده کند، این می‌تواند به ایجاد ارزش افزوده محصولات کشاورزی کمک کرده و از هدر روی آن جلوگیری کند.

دهقان‌پور با بیان اینکه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس طرح تولید کمپوست از ضایعات و پسماند‌های کشاورزی کلید خورده است، گفت: سایت‌های الگویی مشخص شده و قرار است در سال جدید تسری پیدا کند. قطعا می‌تواند در کاهش مصرف آب، بهبود کیفیت خاک، افزایش کیفیت و سلامت محصولات اثر گذار باشد.