وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: درباره تحولات سودان و مداخلات خارجی در این کشور با وزیر خارجه الجزایر گفت‌وگو کردیم. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) ۱۷ تیرماه پس از استقبال از «احمد عطاف» وزیر خارجه الجزایر در محل وزارت امور خارجه […]

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: درباره تحولات سودان و مداخلات خارجی در این کشور با وزیر خارجه الجزایر گفت‌وگو کردیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) ۱۷ تیرماه پس از استقبال از «احمد عطاف» وزیر خارجه الجزایر در محل وزارت امور خارجه با وی به گفتگو نشست. وی پس از آن در نشست خبری مشترک حضور یافت.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ابتدای این نشست خبری به همتای الجزایری خیرمقدم و ۶۱ سالگرد استقلال الجزایر را به دولت و ملت الجزایر تبریک گفت و یاد مرحوم محمد الصدیق بن یحیی وزیر خارجه اسبق الجزایر که در دوران جنگ تحمیلی و در ماموریت میانجیگیری در منطقه فعالیت می‌کرد هواپیمای آن با اصابت موشک رژیم بعثی عراق سرنگون و ایشان و همه همراهانش در این سانحه جان خود را از دست دادند، گرامی داشت.

کمیسیون عالی دو کشور در سطح معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست وزیر الجزایر برگزار می‌شود

وزیر خارجه بیان کرد: روابط دو کشور در مسیر درستی قرار دارد. در سطح سیاسی گفتگو‌های نیرومندی را در سطوح عالیرتبه داریم. در گفت‌وگو‌های امروز توافق کردیم در مسیر لغو روادید سیاسی و خدمت اقدام کنیم و در ادامه آن برای لغو روادید عادی به شکلی که مورد توافق دو طرف باشد بتوانیم به توافق برسیم.

امیرعبداللهیان افزود: برای برگزاری کمیته پیگیری کمیسیون عالی مشترک دو کشور اتفاق نظر داریم. کمیسیون عالی دو کشور در سطح معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست وزیر الجزایر برگزار می‌شود. در آینده نزدیک برای برگزاری کمیته پیگیری در پایتخت‌ها اقدام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه الجزایر با مخالفت عضویت ناظر رژیم جعلی اسرائیل در اتحادیه آفریقا عملیاتی شود، اظهار داشت: الجزایر از حامیان ملت فلسطین است و در بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب نقش برجسته‌ای داشت. درباره تحولات سودان و مداخلات خارجی در این کشور گفت‌وگو کردیم.

وی با اشاره به دیدارش با سرپرست وزارت خارجه سودان افزود: توافق کردیم برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و ازسرگیری روابط دیپلماتیک در آینده نزدیک اقدام کنیم. در جریان آخرین وضعیت درگیری‌ها در سودان قرار گرفتم. یکی از نگرانی‌های مشترک در نشست امروز وضعیت بحران در سودان بود.

نشست کشور‌های صادرکننده گاز در الجزایر برگزار می‌شود که در حال برنامه‌ریزی هستیم آقای رئیسی در این نشست حضور یابد

وی گفت: در آینده نزدیک نشست کشور‌های صادرکننده گاز در الجزایر برگزار می‌شود که در حال برنامه‌ریزی هستیم آقای رئیسی در این نشست حضور یابد.در دو مسیر بی اثر کردن تحریم‌ها و لغو تحریم‌ها از مسیر درست دیپلماسی قرار داریم.

وی گفت: در خصوص آخرین تحولات در سایر حوزه‌‌های منطقه بحث و تبادل نظر داشتیم.

وزیر خارجه بیان کرد: در آینده پیش رو نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر برگزار می‌شود که در حال برنامه‌ریزی هستیم که آقای رئیسی در این نشست حضور یابد. این یک فرصتی است برای دیدار با سران کشورهای صادرکننده گاز طبیعی و همچنین فرصت مهمی برای رایزنی‌های حضوری و مستقیم دوجانبه بین مسؤولان عالیرتبه ایران و الجزایر خواهد بود.

امیرعبداللهیان افزود: مایلم تأکید کنم بر اینکه ما همچنان در دو مسیر تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌ها همچنین لغو تحریم‌ها از مسیر درست دیپلماسی قرار داریم. در خصوص همکاری‌های بین‌المللی و مواضع مشترک و حمایت از کاندیداهای یکدیگر در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی با برادران در الجزایر اتفاق نظر داریم.

وزیر خارجه الجزایر ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمهوری اسلامی ایران و استقبال گرم به عمل آمده از وی و هیأت همراهش، اظهار داشت: انگار در کشور خودمان حضور داریم. بسیار خوشحالم در یک سفر کاری در تهران حضور دارم که به دستور رئیس جمهور الجزایر انجام شده است و براساس روابط بسیار خوب ایشان و همتای ایرانی آقای رئیسی وجود دارد و رایزنی‌ها و ارتباط مستمری که بین دو طرف جاری است و بازتاب دهنده توجه ویژه روسای جمهور دو کشور و اراده قوی آن‌ها برای توسعه روابط بین دو کشور و ارتقای آن به بالاترین سطح ممکن در همه زمینه‌هاست.

عطاف گفت: دیدار کاری با آقای امیرعبداللهیان داشتم فرصت ارزشمندی بود برای بررسی شرایط روابط دوجانبه و افق‌های پیش روی آن با توجه به دستورات عالی رهبران دو کشور دوست و برادر، همچنین از این فرصت مناسب برای رایزنی و هماهنگی در خصوص تحولات سریع منطقه‌ای و مسائل بین‌المللی استفاده کردیم.

وزیر خارجه الجزایر ادامه داد: خوشحالم از نتایج مثبت و عملی گفتگو‌های امروز و این گفتگو‌ها می‌تواند نشاط هر چه بیشتری به روابط دوجانبه بدهد. روابط دو کشور ممتاز و دارای ظرفیت توسعه بیشتر در حوزه‌ها تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری است.

وی گفت: توافق کردیم زمینه لازم را برای برگزاری سومین کمیسیون مشترک دو کشور فراهم کنیم.

عطاف افزود: توافق کردیم بر تمرکز بیشتر بر بخش‌هایی که اهمیت و اولویت ویژه در روابط دوجانبه دارند. این حوزه‌ها مولفه‌های همگرایی بین دو کشور را داراست و می‌تواند فرصت‌های بسیار مناسبی برای همکاری و شراکت بین دو کشور باشد. در حوزه انرژی، صنعت، کشاورزی، علوم و تکنولوژی، ارتباطات و دارو و تجهیزات پزشکی اشاره کنم.

وی افزود: در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی به بحران‌های کنونی در روابط بین‌المللی در نتیجه جنگ اوکراین، اقدامات استعماری در فلسطین و صحرای غربی و مشکلات و چالش‌هایی که برادران ما در یمن، سودان و لیبی با آن مواجه هستند و دیگر چالش‌های منطقه‌ای پرداختیم.

وزیر خارجه الجزایر همچنین از توافق ایران و عربستان ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: از صمیم قلب امیدواریم این گام مهم به تقویت همگرایی بین کشور‌های منطقه در مقابله با چالش‌های پیش رو کمک کند.

وی گفت: اعتماد و همکاری مبنای روابطی باشد که کشور‌های ما را به پیش ببرد. بر ضرورت همکاری بین دو کشور دوست و برادر در نهاد‌های بین‌المللی و سازمان ملل و جنبش عدم تعهد و سازمان همکاری اسلامی با هدف کمک‌های موثر در بهبود عملکرد این سازمان‌ها در راستای توسعه و ثبات بین‌المللی و تقویت همزیستی در سایه دوری از خشونت و افراط‌گرایی تأکید کردیم.

عطاف ادامه داد: به تلاش‌های دو کشور برای عضویت دو کشور در بریکس اشاره شد و بر ضرورت هماهنگ کردن تلاش‌های دو کشور تأکید شد. در این دیدار قدردانی خالصانه الجزایر از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای عضویت الجزایر در شورای امنیت صورت گرفت و به مهمترین اولویت‌های الجزایر در این نهاد بین‌المللی اشاره کردم.

وی گفت: روابط دو کشور گسترده در حوزه‌های مختلف ملی و بین‌المللی است. روابط دو کشور ممتاز است و آینده روشنی پیش رو دارد. در تلاشیم با هم مسیر پیش رو به نحوی ترسیم کنیم که به گسترش روابط منجر شود.