امروز آغاز پیش ثبت نام داوطلبان انتخابات/ نام نویسی در قالب قانون جدید

امروز پیش ثبت نام داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در پنجره واحد آغاز می شود. و این پیش ثبت نام تا یک هفته ادامه دارد. نام نویسی و انتخابات در این دوره با توجه به قانون جدید انتخابات انجام و برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران امام خمینی (ره) با عبارت «میزان رأی مردم است» بر جنبه مردم‌ سالارانه حکومت اسلامی پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران تأکید داشته. و این عبارت جزء لاینفک نظام قرار گرفته است طوری که جمهوری اسلامی ایران بیش از سایر کشورها حتی کشورهای غربی و خود آمریکا. در این ۴۵ سال ۳۸ انتخابات انجام داد. یعنی به طور متوسط هر یک سال و چند ماه یک انتخابات ملی در ایران برگزار شد و همه مردم پای صندوق رای آمدند.

به جرأت می توان گفت ایران تنها کشوری است که بعد از انقلاب‌، با فاصله بسیار کوتاهی یعنی ۴۷ روز بعد مردم پای صندوق انتخابات دعوت شدند.

در سال ۵۸ بعد از اینکه قانون اساسی تصویب شد و باز به رأی مردم گذاشته شد. همه روند های انتخاباتی را در همان سال اول پیروزی یعنی سال ۵۸ مشاهده می شود. همه نهادها تقریباً تا اوایل سال ۵۹ از مجلس و ریاست جمهوری و دولت تشکیل شد.

برگزاری انتخابات براساس قانون جدید البته با حذف ماده ۵۳

چهل و یکمین انتخابات هم ۱۱ اسفند امسال قرار است برای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شود. انتخاباتی براساس قانون جدید مصوب مجلس.

قرار بود انتخابات امسال با صورت تناسبی برگزار شود که در نهایت با انتخابات تناسبی مخالفت شد. و با حذف آن یعنی حذف ماده ۵۳ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در جلسه سوم مرداد امسال شورای نگهبان، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی براساس قانون جدید برگزار میشود.        

بر اساس این گزارش، ماده ۵۳ طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس درباره تناسبی شدن انتخابات مجلس در تهران بود. که این ماده بعد از تایید در صحن علنی مجلس و شورای نگهبان توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراد گرفته شده. و در نهایت بعد از چند بار رفت و آمد بین مجلس و هیات عالی نظارت مجمع، نمایندگان مجلس در جلسات این هفته با حذف این ماده موافقت کردند.

طبق قانون جدید انتخابات در این دوره برای نخستین بار شاهد پیش ثبت نام کاندیداها در پنجره واحد خواهیم بود که این پیش ثبت نام صبح امروز آغاز می شود و به مدت هفت روز ادامه دارد. همچنین نامزدها ۶ ماه قبل از ثبت نام می بایست از سمت دولتی خود استعفا می دادند تا بتوانند در انتخابات کاندیدا شوند.

اعلام برنامه زمان بندی انتخابات مجلس به روسای ستاد در  استانها

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور روز یکشنبه بیان کرد. که کلیات برنامه زمانبندی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به روسای ستاد انتخابات استان‌های کشور اعلام شده است.

وی افزود: با توجه به تصویب قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن به دولت، کلیات زمان‌بندی انتخابات مذکور مطابق با قانون جدید برای اجرا به فرمانداری‌ها و بخشداری‌های تابعه ارسال شده است.

۲۰۹ روز فعالیت ستاد انتخابات از پیش ثبت نام تا روز رأی گیری

بنابر اطلاعیه ستاد انتخابات کشور، پیش ثبت نام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ۸ صبح امروز ۱۶ مرداد آغاز می‌شود و به مدت یک هفته ادامه دارد.

همچنین براساس جدول زمان بندی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ثبت نام اصلی از داوطلبان این انتخابات در روزهای ۲۷ مهر تا سوم آبان برگزار می‌شود. اسامی نهایی داوطلبان تأیید صلاحیت‌شده هم در روز دوم اسفند منتشر می‌شود.

 
فرصت پیش ثبت نام قابل تمدید نیست

احمد وحیدی وزیر کشور هم در این زمینه با توصیه به متقاضیان حضور در میدان رقابت انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مبنی بر از دست ندادن مهلت قانونی برای پیش ثبت نام را از دست ندهند. تاکید کرد: فرصت یک هفته‌ای تعیین شده قابل تمدید نیست.

وزیر کشور که در جمع خبرنگاران درباره آغاز فرآیند پیش ثبت نام انتخابات مجلس از روز ۱۶ مرداد سخن گفته بود ادامه داد. پیش ثبت نام از داوطلبان، طبق قانون انتخابات مجلس به مدت یک هفته انجام می شود. و کسانی که تمایل به داوطلبی نمایندگی دارند باید از این فرصت استفاده کنند.

وی افزود: البته اگر فردی خواست، می تواند در این مرحله پیش ثبت نام انجام دهد اما در مرحله نهایی ثبت نام مشارکت نکند.

وحیدی تاکید کرد: این مهلت یک هفته‌ای قابل تجدیدنظر نیست و توصیه ما به همه کسانی که داوطلب هستند. و یا تمایل دارند در این کار ملی حضور داشته باشند، ثبت نام کنند.

نشانه های استقبال از پیش ثبت نام خوب است

عبدالحسین روح الامینی نماینده مردم تهران در مجلس و رئیس شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی در گفت وگو با موج درباره می

زان استقبال متقاضیان برای نامزدی در انتخابات دوازدهم مجلس شورای گفت: ظاهرا نشانه های استقبال از پیش ثبت نام خوب است.

وی همچنین میزان مشارکت مردم را در انتخابات پرشور پیش بینی کرد.

تقویم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

۱۵ مرداد: دستور شروع انتخابات

۱۶ مرداد تا ۲۲ مرداد: پیش‌ثبت نام از متقاضیان

۱۶ مرداد تا ۲۷ شهریور: صدور گواهی‌های مربوط توسط دستگاه‌ها و مراجع ذی‌صلاح و تحویل به درخواست‌کنندگان

۲۶ مهر: رسیدگی به اعتراض داوطلبان نسبت به گواهی‌های صادر شده توسط دستگاه‌ها و مراجع ذی‌صلاح

۲۲ شهریور: پاسخ به استعلام و رسیدگی به اعتراض داوطلبان

۷ مهر تا ۱۳ مهر: تشکیل هیات‌های اجرایی مرکزی انتخابات

۱۳ مهر تا۱۹ مهر: تشکیل هیات‌های اجرایی حوزه‌های انتخابیه

۲۷ مهر تا سوم آبان: ثبت نام از داوطلبان

۱۰ آبان: تشکیل هیات‌های استانی بررسی تبلیغات

۲۸ مهر تا ۱۳ آبان: بررسی سوابق داوطلبان در مراجع پنجگانه

۴ آبان تا۱۸ آبان: بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی

۱۹ آبان تا ۲۰ آبان: ابلاغ مراتب عدم تایید یا عدم احراز به داوطلبان

۲۱ آبان تا ۲۲ آبان: درخواست کتبی داوطلبان مبنی بر دریافت دلایل عدم تایید یا عدم احراز به هیات اجرایی

۲۳ آبان تا ۲۶ آبان: ابلاغ دلایل به داوطلب توسط هیات اجرایی با رعایت قانون

۲۱ آبان تا ۲۴ آبان: شکایت داوطلبانی که صلاحیت آنان در هیات اجرایی مورد تایید قرار نگرفته به هیات نظارت استان

۲۵ آبان تا ۱۴ دی: رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط هیات نظارت استان با کسب نظر از هیات مرکزی نظارت بر انتخابات

۱۵ دی تا ۱۶ دی: ابلاغ مراتب تایید، عدم تایید یا عدم احراز به دواطلبان توسط فرمانداران مرکز حوزه انتخابیه

۱۷ دی تا ۱۹ دی: دریافت شکایت از داوطلبین عدم تایید یا عدم احراز به شورای نگهبان

۲۰ دی تا ۱۹ بهمن: بررسی شکایات و اعلام نظر قطعی شورای نگهبان توسط هیات نظارت استان به ستاد انتخابات کشور یا فرماندار

۳ بهمن: اعلام فهرست و مشخصات کامل امکاناتی که عرفا می توان از آنها برای تبلیغات استفاده کرد

۱۱ بهمن: پایان زمان انتخاب اعضای شعب

۱۹ بهمن: اطلاع رسانی فهرست امکانات، تسهیلات و زمانبندی، هزینه استفاده از آنها و نحوه مراجعه نامزدها توسط هیات بررسی تبلیغات استان

۲۰ بهمن: ابلاغ نتیجه بررسی شکایات داوطلبانی که صلاحیت آنها تایید یا احراز نشده و اعلام نظر در خصوص داوطلبانی که در مراحل قبل مورد تایید قرار گرفته‌اند از سوی شورای نگهبان به هیات نظارت استان

۲۱ بهمن تا ۲۳ بهمن: دریافت شکایت از داوطلبانی که در سیر مراحل قبلی تایید شده. لیکن شورای نگهبان نظر به عدم تایید یا عدم احراز دارد

۲۴ بهمن تا ۳۰ بهمن: رسیدگی به شکایت داوطلبانی که در مراحل قبلی مورد تایید قرار گرفته اند. ولی شورای نگهبان صلاحیت آنها را تایید یا احراز نکرده

۱ اسفند: ابلاغ نظر شورای نگهبان در خصوص ردصلاحیت همه داوطلبان ردصلاحیت شده به داوطلبان ذیربط و انتشار آگهی اسامی نامزدهای تایید شده

۲ اسفند: انتشار آگهی انتخابات در سراسر کشور

۳ اسفند تا ۹ اسفند: تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنها

۴ اسفند: ثبت کلیه فرایندها و امکانات الکترونیکی برای برگزاری انتخابات کاملا الکترونیکی و تایید شورای نگهبان

۸ اسفند: آخرین فرصت انصراف داوطلبان

۱۰ اسفند: ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی

۱۱ اسفند: اخذ رای از واجدین شرایط

چند و چون قانون جدید انتخابات

به دنبال ابلاغ سیاست های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب در مهر ۱۳۹۵٫ طرحی از سوی نمایندگان مجلس شامل ۵۷ ماده یا بند به نام “طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی” در دستور کار قرار گرفت.

و این طرح چند بار برای رفع ایرادات از کمیسیون شوراها به صحن مجلس رفت. و برگشت داده شد؛ طوری که حتی پس از ارسال به شورای نگهبان هم با ایراداتی روبرو شد و دوباره به بهارستان برگشت. البته در این میان هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم که کار تطبیق مصوبات مجلس با سیاست های کلی نظام را طبق قانون اساسی عهده دار است.

ایرادهایی را به این مصوبه داشت که مهمترین آن به ماده ۵۳ و برگزاری انتخابات به شیوه تناسبی در تهران باز می گشت.

سرانجام مجلس برای به ثمر رساندن. مصوبه خود اول مرداد به حذف ماده ۵۳ و «برگزاری انتخابات تناسبی در تهران» موافقت و شورای نگهبان نیز این مصوبه را تأیید کرد.

چندمرحله ای شدن ثبت نام انتخابات

در قانون جدید انتخابات مدت زمان رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخابات از ۶۰ روز به ۱۳۴ روز افزایش یافته است. در واقع نامزدها چند ماه زودتر از زمان مقرر، مدارک اعلام شده. از سوی کشور را در سامانه‌ای که به همین منظور تعیین شده، بارگذاری می‌کنند. و این همان پیش‌ثبت‌نامی است که در قانون جدید مورد توجه قرار گرفته و ثبت‌نام انتخاباتی را چندمرحله‌ای کرده است.

برگزاری الکترونیکی یک هشتم حوزه های دارای تعدد کرسی در مجلس در این بازه زمانی چهارماهه. مردم هم می‌توانند به شناخت دقیق‌تری از نامزدهای انتخابات دست یابند.

در طرح مجلس، همچنین وزارت کشور موظف شده. با در نظر گرفتن سهولت رأی دادن، تسریع در شمارش آرا، حضور و مشارکت رأی‌دهندگان، فرآیند رأی دادن و شمارش آرا را در حداقل یک هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی مجلس، به صورت کاملاً الکترونیکی برگزار کند.

حال باید دید اجرای قانون جدید انتخابات و انجام پیش ثبت نام به چه صورت خواهد بود. و آیا نامزدها حین ثبت نام در پنجره واحد با مشکلات و نواقصی مواجه خواهند شد یا نه.

با این همه انتظار می رود پیش ثبت نام به خوبی انجام شود و مردم هم نامزدهای حوزه های انتخابیه خود را بیش از ۱۰۰ روز از قبل از برگزاری انتخابات بهتر و بیشتر خواهند شناخت و شخص مطلوب خود را برمی گزینند و روز رأی گیری یعنی ۱۱ اسفند به نامزد مدنظر رأی خواهند داد و او را روانه خانه ملت و بهارستان نشین خواهند کرد.