علی اکبر بسطامی، دبیر فراکسیون ایثارگران مجلس درباره آخرین وضعیت تمدید بند تبدیل وضعیت ایثارگران در بودجه ۱۴۰۲ به خبرنگار اقتصادی “حیات” گفت: با وجود اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بند تبدیل وضعیت ایثارگران گنجانده شده اما این بند نص صریح قانون جامع ایثارگران و برنامه ششم توسعه محسوب می‌شود. برای اجرای این […]

علی اکبر بسطامی، دبیر فراکسیون ایثارگران مجلس درباره آخرین وضعیت تمدید بند تبدیل وضعیت ایثارگران در بودجه ۱۴۰۲ به خبرنگار اقتصادی “حیات” گفت: با وجود اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بند تبدیل وضعیت ایثارگران گنجانده شده اما این بند نص صریح قانون جامع ایثارگران و برنامه ششم توسعه محسوب می‌شود. برای اجرای این قانون بودجه ای در نظر گرفته شد و شرایط استفاده از آن تعیین شد اما با این مصوبه احساس کردیم به برخی از ایثارگران و جانبازان کشور اجحاف می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، وی افزود: در جلسه‌ای با رئیس بنیاد شهید، ۳ محور برای بودجه ۱۴۰۲ مورد بحث قرار گرفت و معاون رئیس جمهور نیز با آن موافقت کرد. از جمله این محورها میزان بودجه، ایثارگران زیر ۶ ماه خدمت کرده و جانبازان زیر ۲۵ درصد است که درخواست کردیم مشمول بند تبدیل وضعیت قرار گیرند. به نظر نمایندگان به جانبازان زیر ۲۵ درصد که به خاطر یک یا چند درصد جانبازی هیچ گونه خدماتی دریافت نمی‌کنند اجحاف می‌شود و قرار شد این امکانات برای این دسته از جانبازان عزیز نیز فراهم شود. معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید با این محورها موافقت کرد و قرار شد به غیر از لحاظ کردن این موارد طبق ماده ۷۵ قانون جامع ایثارگران، به لایحه بودجه ۱۴۰۲ اضافه شود.

بسطامی در پاسخ به این سوال که اگر تمدید بند تبدیل وضعیت ایثارگران در لایحه بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی نشده باشد چگونه قرار است نظر فراکسیون ایثارگران مجلس تامین شود، گفت: بنده مسئول کمیته ایثارگران کمیسیون اجتماعی مجلس هستم و قطعا موضوع ایثارگران و بودجه سال آینده به بحث گذاشته خواهد شد. اگر دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ این موارد را پیش بینی نکرده باشد نمایندگان مجلس قطعا آن را به قانون بودجه اضافه خواهند کرد. از طرف دیگر اصرار داریم بندهای حمایتی از ایثارگران در برنامه هفتم توسعه نیز گنجانده شود و ایثارگران و خانواده های محترم آنها از این بابت نگرانی نداشته باشند.

قانون تبدیل وضعیت چه می‌گوید؟

به استناد بند (د) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و بند (و) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند که نسبت به استخدام و نیز تبدیل وضعیت استخدامی تمامی مشمولان ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به صورت استخدام رسمی اقدام کنند، همچنین بر اساس بخشنامه تبدیل وضعیت و استخدام رسمی ایثارگران که به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است و همه دستگاه‌های مشمول قانون موظف هستند اقدامات لازم را برای تسریع در اجرای این منظور در چهارچوب دستورالعمل مشترک سازمان‌های اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور انجام دهند.

ذی‌نفعان این تبدیل وضعیت عبارت از جانبازان، آزادگان، فرزند و همسر شهید، فرزند و همسر جانبازان دارای درصد جانبازی ۲۵ و بیشتر، فرزند و همسر آزادگان دارای مدت اسارت یکسال و بیشتر، فرزندان جانبازان دارای درصد جانبازی کمتر از ۲۵ درصد و فرزند آزادگان دارای مدت اسارت کمتر از یکسال، شخص رزمنده و فرزند و همسر وی با حداقل شش ماه سابقه حضور داوطلبانه یا حداقل هشت ماه حضور غیرداوطلبانه در جبهه و خواهر و برادر شهید به عنوان مشمولان ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران هستند.

این قانون در ابتدا تنها مشمول نیروهای شرکتی دستگاه‌های دولت می‌شد اما به دلیل تعداد زیاد افراد مشمول این قانون، هر سال دامنه این قانون افزایش پیدا کرده، به طوری اکنون تمامی نیروهای غیررسمی شاغل در دستگاه‌های دولتی، در صورت داشتن تمام شرایط، مشمول قانون تبدیل وضعیت ایثارگران خواهند شد. نکته جدید در خصوص این قانون آن است که اخیراً راننده‌های استیجاری دستگاه‌ها نیز مشمول این قانون شده‌اند اما به دلایل مختلف مشمول شدن این افراد با شرایط ویژه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی واگذار شده است.

تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگر تکلیف قانونی است و هیچ مدیری نمی‌تواند با اختیار خود از آن سرباز کند اما طبق بررسی‌های صورت گرفته، بسیاری از این دستگاه‌ها، در اجرای این قانون به صورت سلیقه‌ای عمل می‌کنند و همه ایثارگران را به دلیل نوع قرارداد و عوامل مختلف دیگر، مشمول این قانون نمی‌دانند. حتی برخی دستگاه‌ها کارمندان معترض خود را تهدید به اخراج کرده‌اند و کارمندان مذکور از پیگیری حق خود بازمانده‌اند.

کارکنان دستگاه‌هایی که با سامانه کارمندایران هستند، می‌توانند برای اعلام شکایات خود در این زمینه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مراجعه کنند و سایر کارکنان نیز برای اعلام اعتراضات خود نسبت به تخلفات احتمالی باید به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند. تاکنون نیز اقداماتی در این زمینه انجام شده و دیوان عدالت اداری رأی صادر کرده است.

یکی از ملاک‌های تبدیل وضعیت در سامانه کارمندایران تأیید واحد گزینش در خصوص نوع استخدام است. راهبری برنامه‌های اصلاحی نظام اداری از جمله توسعه نیروی انسانی بر عهده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استانهاست. بنابراین پیگیری‌های اولیه از جمله توجیه مدیران توسط این سازمان انجام می‌شود و در صورت نتیجه ندادن، توصیه می‌شود افراد شکایات خود را از طریق دیوان عدالت اداری دنبال کنند.

یکی از دغدغه کارمندان مشمول این قانون، آن بود که این تصور پیش آمده که ایثارگران تا پایان سال جاری برای تبدیل وضعیت خود مهلت دارند اما اظهارات دبیر فراکسیون ایثارگران مجلس می تواند تا حدودی نگرانی آنها را کاهش دهد.