استاندار کردستان گفت: در بودجه ۱۴۰۱ سهم رشد اقتصادی استان هشت درصد است که رسیدن به آن با کارهای روزمره امکان‌پذیر نیست و دستگاه‌های اجرایی باید با برنامه‌محوری و نگاه علمی از ظرفیت دانشگاه‌ها برای احصای الزامات رسیدن به این رشد استفاده کنند.  به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان،اسماعیل زارعی‌کوشا روز پنجشنبه […]

استاندار کردستان گفت: در بودجه ۱۴۰۱ سهم رشد اقتصادی استان هشت درصد است که رسیدن به آن با کارهای روزمره امکان‌پذیر نیست و دستگاه‌های اجرایی باید با برنامه‌محوری و نگاه علمی از ظرفیت دانشگاه‌ها برای احصای الزامات رسیدن به این رشد استفاده کنند. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان،اسماعیل زارعی‌کوشا روز پنجشنبه در اولین جلسه شورای برنامه‌ریزی کردستان اظهار داشت: شورای برنامه‌ریزی به عنوان کابینه و هیات دولت استان است که مقررات و ضوابطی دارد و ضمن اصرار بر اجرای کامل آن، باید حق رای برای تک تک اعضا در نطر گرفته شود تا مصوبات استانی از مجرای قانونی عبور کرده و مبتنی بر نگاه فردی و شخصی نباشد.

وی بودجه ۱۴۰۱ را دارای رویکرد خوب اعلام و آن را محکی برای استانها دانست و افزود: اختیاراتی که در قالب صندوق توسعه پیشرفت و عدالت و نیز اعتبار در اختیار وزرا است دو ظرفیتی است که باید از آن نهایت استفاده را داشت.

استاندار کردستان با بیان اینکه در پایان سال باید پاسخگوی تحقق رشد اقتصادی استان باشیم تاکید کرد: تنها با تحقق کامل این سهم از رشد است که می‌شود احساس رضایت داشت.

زارعی‌کوشا استفاده از اعتبار ۲۲ هزار میلیارد ریالی صندوق توسعه پیشرفت و عدالت را نیازمند فکر و برنامه‌ریزی برشمرد و گفت: این اعتبار می‌تواند اهرمی برای جذب ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر باشد تا صنایع دانش بنیان، مزیتهای نسبی و فرصتهای سرمایه‌گذاری استان و اهداف مدنظر در کمترین زمان ممکن محقق شود.

وی تاکید کرد: این مساله نیازمند اشراف کامل اطلاعاتی مدیران دستگاه‌های اجرایی بر حوزه کاری خود است و در این میان نباید درگیر بازیهای سیاسی و رسانه‌ای شوند چرا که زمان به سرعت در حال سپری شدن است.

استاندار کردستان شاخص اصلی توانمندی مدیران را گرفتن حق استان از وزارتخانه‌ها اعلام اضافه کرد: لایحه بودجه از نطر عدالت‌محوری رویکرد بسیار خوبی دارد که نمونه آن سهم یکسان استانها از اعتبارات صندوق توسعه پیشرفت و عدالت است ولی باید سهم کم استان از برخی بخشهای بودجه و کاهش آن در کمیسیون تلفیق آسیب‌شناسی شود.

زارعی‌کوشا به مدیران اجرایی توصیه کرد تا با ورود جدی برای گرفتن سهم استان از اعتبارات در اختیار وزارتخانه‌ها، منتطر اقدام استانداری نباشند و حداقل در هر ماه شاهد حضور و سفر ۲ وزیر به استان باشیم که برای این منظور می‌شود از ظرفیت مجمع نمایندگان استفاده کرد.

وی این سفرها را عامل موثری برای دریافت بودجه‌های مازاد و جهشی برشمرد و گفت: در سفر سال گذشته وزیر نیرو به استان هفت هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار نقد برای انتقال آب سد آزاد گرفته شد که به اذعان معاونان وزیر نیرو رقم بی سابقه‌ای است.

استاندار کردستان یکی دیگر از بخش‌های مهم استان را تلاش برای ساخت و تحقق نهضت ملی مسکن برشمرد و اضافه کرد: تعهد استان ۸۷ هزار واحد مسکونی است که ۱۴۱ هزار متقاصی برای آن ثبت نام کرده‌اند و با پالایش نهایی حتی اگر ۱۰۰ هزار نفر از صافی آن عبور کنند، به ۲ هزار هکتار زمین نیاز است.

زارعی‌کوشا به بخشی از بودجه درباره پرداخت یک درصد اعتبار دستگاه‌های اجرایی به صداوسیما برای برنامه‌سازی اشاره کرد و اظهار داشت: این قراردادها نباید منجر به برنامه‌های خنثی و بی‌رمق شود و نیازمند برنامه‌های جذاب ، گویا و هدایتگر هستیم که مخاطب جذب کند و در این زمینه به ظرفیت نخبگانی هم نیاز مبرم داریم.

وی با اشاره تعهد استان برای اشتغال ۳۳ هزار و ۵۱۳ نفر در سال جاری اظهار داشت: ماهانه باید سه‌هزار شعل دراستان ایجاد شود و در این زمینه به دنبال آمارسازی نیستیم .

استاندار کردستان با تاکید بر لزوم تهیه امکانات و تجهیزات مورد نیاز پروژه‌های عمرانی و بخش‌های دیگر خود از تولیدات داخل استان گفت: فرهنگ استفاده از تولیدات داخل استان باید امسال نهادینه شود تا بتوان تولید را تقویت کرد.

زارعی‌کوشا گفت: برخی بنگاه‌های اقتصادی استان، حسابهای خود را خارج از استان اداره می کنند که باید شناسایی و با انتقال حساب خود به استان، مالیات خود را نیز به استان پرداخت کنند.

استان کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه دارد.

کویستان عبدالحکیمی /کردستان