برنامه «ایران» شبکه هیسپان تی وی این هفته به معرفی آداب و رسوم عشایر بختیاری، هنر معرق و مکان‌های دیدنی شهر قزوین می‌پردازد. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، این قسمت از مجموعه مستند «ایران» مخاطبان اسپانیایی زبان خود را با استان چهار محال و بختیاری و عشایر ایل […]

برنامه «ایران» شبکه هیسپان تی وی این هفته به معرفی آداب و رسوم عشایر بختیاری، هنر معرق و مکان‌های دیدنی شهر قزوین می‌پردازد.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، این قسمت از مجموعه مستند «ایران» مخاطبان اسپانیایی زبان خود را با استان چهار محال و بختیاری و عشایر ایل بختیاری، سبک زندگی، پوشش و غذاهای سنتی آنها آشنا می‌کند. مردمان سرزمین بختیاری از اصیل‌ترین وقدیمی‌ترین اقوام ایرانی و بزرگترین ایلات و مهمترین جامعه عشایری ایران محسوب می‌شوند.فصل بهار و تابستان روستاهای کوچک استان چهار محال و بختیاری با چادرهایی در سراسر استان رنگ و نشاطی به یکنواختی مناظر می‌بخشد. شاید یکی از شناخته‌شده‌ترین بخش فرهنگ عشایر بختیاری پوشش زیبای زنان و دختران ایل است. لباس‌هایی با رنگ‌های زنده که منعکس کننده طبیعت زیبای چهارمحال و بختیاری است. خوراک عشایر بختیاری‌ در عین سادگی، خوشمزه و مقوی است. از جمله مشهورترین غذاهای ایل بختیاری می‌توان به کباب بختیاری اشاره کرد. موسیقی بخش جدانشدنی عشایر است. آیین‌های شادی و عزا هیچ یک بدون موسیقی اجرا نمی‌شوند.
بخش دوم برنامه به معرفی هنر معرق کاری می‌پردازد؛ معرق کاری از محبوب‌ترین و زیباترین هنرهای ایرانی است که قدمتی دیرینه در کشور دارد. در گوشه و کنار ایران و در بیشتر آثار و بناهای تاریخی به جا مانده از دوره‌های تاریخی مختلف نمونه‌هایی از این هنر اصیل به چشم می‌خورد.
در بخش انتهایی برنامه ، مخاطبان با جاذبه‌های گردشگری شهر قزوین آشنا می‌شوند. قزوین یکی از شهرهای تاریخی ایران با جاذبه‌های گردشگری زیادی مانند کاخ ها، خانه‌های باشکوه و اماکن مذهبی است. دریاچه اوان، قلعه الموت، کاخ چهلستون، کلیسای کانتور، مجموعه باغ صفوی، بازار قزوین، آب انبار سردار بزرگ و مسجد جامع قزوین از جمله این بناهاست.
مجموعه «برنامه ایران» به تهیه‌کنندگی محمدعلی قاسمی چهارشنبه ۹ شهریور ساعت ۰۵:۳۰ از شبکه هیسپان تی وی پخش می‌شود و بازپخش آن همان روز در ساعت های ۱۰:۳۰، ۱۴:۰۰ و ۱۹:۳۰ برای اسپانیایی زبان‌های سراسر جهان قابل مشاهده خواهد بود.