در حالی که عربستان اعلام کرده بود سهمیه اضافه به هیچ کشوری برای حج تمتع سال جاری نمی‌دهد، سهمیه برخی از کشورها را افزایش داده و شنیده‌ها حاکی از رشد 15 درصدی سهمیه حج تمتع ایران در صورت موافقت سعودی‌هاست.

پس از اعلام سعودی‌ها مبنی بر برداشتن محدودیت‌های کرونایی در حج تمتع سال جاری، عربستان اعلام کرد که سهمیه هر کشور متناسب با سهمیه حج تمتع سال ۱۴۴۱ قمری (۱۳۹۹ شمسی) خواهد بود و امکان افزودن این سهمیه برای هیچ کشوری وجود ندارد. بر همین اساس، قرار شد سهمیه همه کشورها بر اساس حج همان سال که به دلیل شیوع کرونا در جهان برای زائران خارجی برگزار نشد، تعیین و اطلاع‌رسانی شود.

ثبت‌نام خارج از سهمیه حج تمتع برای سعودی‌ها

با این وجود، مسؤولان وقت حج و زیارت در سفری به عربستان درخواست افزایش سهمیه را باز هم مطرح کردند که با مخالفت سعودی‌ها همراه شد و آنها اعلام کردند که به هیچ کشوری سهمیه مازاد داده نخواهد شد.

البته عربستان اعلام کرد که حج تمتع ۱۴۴۴ قمری (۱۴۰۲ شمسی) با حضور ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر از کشورهای مختلف برگزار می‌شود که از این تعداد، ۸۵۰ هزار نفر را زائران ساکن این کشور تشکیل خواهند داد. اما سعودی‌ها در زمان ثبت‌نام حج تمتع ۱۴۴۴ قمری، بیش از این سهمیه اعلام شده اقدام به ثبت‌نام از متقاضیان حج تمتع کردند که در آن زمان خبرگزاری فارس این موضوع را اطلاع‌رسانی و از احتمال افزایش سهمیه حج تمتع خبر داد. (اینجا بخوانید)

عربستان سهمیه حج برخی از کشورها را افزایش داد

اکنون در حالی که کم‌تر از یک ماه تا آغاز اعزام زائران حج تمتع باقی مانده است، برخی از کشورها پس از درخواست افزایش سهمیه به مسؤولان سعودی، موافقت آنها را گرفته و توانسته‌اند سهمیه مازاد برای حج تمتع سال جاری بگیرند؛ به طوری که کشور اندونزی که بیشترین زائر خارجی حج تمتع را دارد، توانسته حدود ۱۰ درصد سهمیه اضافه از سعودی‌ها بگیرد.

همچنین برخی از منابع آگاه از اختصاص سهمیه اضافه به کشورهای بنگلادش، هند و پاکستان از سوی سعودی‌ها خبر می‌دهند. سهمیه عربستان هم که ۳۰ درصد از کل سهمیه حج تمتع بود، افزایش یافته و سعودی‌ها تعداد بیشتری از زائران این کشور را پذیرش کرده که البته این افراد بیش‌تر خارجی‌های ساکن عربستان هستند.

تعداد حجاجسال
حدود ۹۰۰ هزار نفر از کشورهای مختلف۱۴۰۱ شمسی
(۱۴۴۳ قمری)
۶۰ هزار نفر(فقط افراد ساکن عربستان)۱۴۰۰ شمسی
(۱۴۴۲ قمری)
حدود ۱۰ هزار نفر (فقط افراد ساکن عربستان) ۱۳۹۹ شمسی
(۱۴۴۱ قمری)

احتمال افزایش سهمیه ۱۵ درصدی ایران در حج تمتع ۱۴۰۲

بر همین اساس، انتظار می‌رود مسؤولان کشورمان نیز در این زمینه تلاش کرده و با توجه به برقراری روابط سیاسی ایران و عربستان در هفته‌های اخیر و وجود بیش از یک میلیون زائر ایرانی در صف انتطار تشرف به حج تمتع، سهمیه ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفری ایران در حج سال جاری را با مذاکرات سازنده با سعودی‌ها افزایش دهند.

البته شنیده شده که این موضوع از سوی مسؤولان کشورمان با طرف سعودی مطرح شده و برخی هم از احتمال رشد سهمیه ۱۵ درصدی ایران در حج تمتع ۱۴۰۲ خبر داده‌اند که در صورت تحقق آن، حدود ۱۰۰ هزار ایرانی هم‌زمان با ایام حج تمتع به این سفر معنوی مشرف خواهند شد.

سازمان حج و زیارت نیز آمادگی لازم برای این امر را داشته و با توجه به آغاز عملیات اعزام زائران حج کشورمان از سوم خردادماه، در صورت افزایش سهمیه، تعداد کاروان‌ها و پروازها نیز بیش‌تر خواهد شد. با این وجود، هنوز طرف سعودی به صورت قطعی با افزایش سهمیه ایران موافقت نکرده است. البته سال ۹۸ نیز پس از آغاز اعزام‌ها، طرف سعودی با افزایش ۲ هزار نفری سهمیه ایران در حج تمعتع موافقت کرد و سهمیه ایران در آن سال ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر شد.

به گزارش فارس، در سال‌های گذشته که شیوع کرونا در عربستان مانع تشرف میلیونی زائران شده بود، حج تمتع با محدودیت‌هایی همراه بود؛ به طوری که سال گذشته حج تمتع با حضور حدود ۹۰۰ هزار زائر از کشورهای مختلف با محدودیت سنی کم‌تر از ۶۵ سال برپا شد و در سال‌های قبل از آن نیز به ترتیب ۶۰ هزار و حدود ۱۰ هزار زائر ساکن عربستان حج به این سفر معنوی مشرف شدند و سعودی‌های هیچ زائر خارجی را در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ شمسی (۱۴۴۲ و ۱۴۴۱ قمری) پذیرش نکردند.