رئیس‌جمهور دخالت کشورهای خارجی را راه حل مسائل منطقه ندانست و گفت: سیکا با ۲۸ عضو دائم از شرق تا غرب آسیا، ساز وکار مهمی برای همگرایی، همکاری و امنیت در این قاره است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، آیت الله سید ابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه پس از حضور در ششمین نشست «کنفرانس تعامل […]

رئیس‌جمهور دخالت کشورهای خارجی را راه حل مسائل منطقه ندانست و گفت: سیکا با ۲۸ عضو دائم از شرق تا غرب آسیا، ساز وکار مهمی برای همگرایی، همکاری و امنیت در این قاره است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، آیت الله سید ابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه پس از حضور در ششمین نشست «کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا» (سیکا) در فرودگاه مهرآباد، دخالت کشورهای خارجی را راه حل مسائل منطقه ندانست و با تاکید بر درون‌زا بودن امنیت در آسیا گفت: دخالت قدرتهای خارجی در منطقه آسیا بر مشکلات می‌افزاید و این نکته مورد تاکید و محوری بود که در اجلاس سیکا مطرح کردیم.

رئیس‌جمهور درباره ارتقای روابط با قزاقستان، خاطرنشان کرد: آمدن رئیس جمهور قزاقستان به ایران و سفر متقابل به این کشور به همراه حضور در اجلاس‌ها و نشست‌های منطقه‌ای سطح روابط و همکاری دو کشور را گسترش داده است.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: در دیدار مسئولان قزاقستانی و درگام نخست مبلغی در حدود ۳ میلیارد دلار برای توسعه اقتصادی و تجاری تعیین کردیم که اقتضا می‌کند که مسئولان و فعالان اقتصادی تلاش کنند به این مرز برسیم.

وی موضوع دیگر مورد بحث میان ایران و قزاقستان را انرژی و سوآپ نفتی مطرح کرد و افزود: آنها اعلام کردن این موضوع بار دیگر پیگیری شود چون این موضوع ۱۰ سال قبل با مشکل مواجه شد که از سرگیری این سوآپ به نفع دو کشور و منطقه است.

رئیس‌جمهور همچنین یکی از دستاوردهای این سفر را لغو روادید ۱۴ روزه برای فعالان اقتصادی ایرانی و قزاقستانی ارزیابی کرد.

آیت الله رئیسی افزود: در دیدارهای دوجانبه با سران کشورها، تاکید شد که ارتباط ایران با کشورهای آسیایی شتاب قابل توجهی گرفته و زمینه بسیار خوبی برای حضور فعالان اقتصادی ایرانی در بازارهای آسیایی فراهم شده است