استقرار کارخانه‌هایی چون پشم شیشه و سیمان در شهر شیراز سبب شده که این کلانشهر همواره در معرض آلودگی باشد بنا بر این امر طرح انتقال این دو کارخانه‌ها از سال‌های پیش کلید خورده است. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز؛ طبق اعلام رسمی و تائید کارشناسان کلانشهر شیراز […]

استقرار کارخانه‌هایی چون پشم شیشه و سیمان در شهر شیراز سبب شده که این کلانشهر همواره در معرض آلودگی باشد بنا بر این امر طرح انتقال این دو کارخانه‌ها از سال‌های پیش کلید خورده است.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز؛ طبق اعلام رسمی و تائید کارشناسان کلانشهر شیراز هشتمین کلانشهر آلوده کشور است. قریب به ۸ سال از مطرح شدن طرح انتقال صنایع آلاینده به خارج از محدوده شهر شیراز مطرح شده اما تاکنون این طرح مسکوت مانده است.

کارخانجات سیمان، روغن نباتی و پشم و شیشه به عنوان صنایع آلاینده‌ای شناخته شده‌اند که انتقال آنها از شهر شیراز ضروری است. موضوعی که صدای اعضای شورای شهر شیراز را در دوره‌های چهارم و پنجم نیز درآورد و در چندین جلسه این موضوع در صحن علنی شورای شهر شیراز مطرح شد.

مسئولان استانی بارها اعلام کردند که زیرساخت‌ها برای انتقال این کارخانه‌ها فراهم شده است اما تاکنون فقط کارخانه ریشمک به خارج از شهر منتقل شده و دیگر صنایع آلاینده فضای شهری شیراز را ترک نکرده‌اند.

این درحالی است که بنا بود کارخانه، ریشمک، پشم و شیشه، روغن نباتی و کارخانه سیمان طی دوره زمانی ۳ ماه تا ۲ سال منتقل شوند. این موضوع نیز بارها مورد گلایه مردم شیراز بوده است که فعالیت صنایع آلاینده در منطقه شهری سلامتی آنها را تهدید می‌کند.

کارخانه سیمان شیراز با قدمت حدود ۶۶ سال در این کلانشهر از مهم‌ترین صنابع آلاینده هوای شیراز است و از آنجا که شهر شیراز همواره از نظر شاخص‌های کیفی هوا در مرز آلودگی قرار دارد در اثر وزش ملایم‌ترین باد شاهد افزایش شدید غلظت گرد و غبار و افت شدید کیفیت هوای شیراز هستیم.

غلامعلی ترابی، نائب رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای ششم شیراز پیش از این در گفت‌وگو با تسنیم بر لزوم خروج آلاینده‌ها تاکید کرد. به گفته وی اصل پروژه لازم الاجرا است و باید به صورت قطعی کارخانه‌های آلاینده از جمله کارخانه سیمان از محیط شهری خارج شوند.

ترابی که سابقه حضور در شورای چهارم را نیز دارد از روند این انتقال در دوره‌های گذشته سخن گفت که زمین جدیدی برای انتقال کارخانه در نظر گرفته و بخشی از کار نیز انجام شده اما به دلیل مشکلات مالی این کار معطل مانده کما اینکه در دوره پیش نیز با یک رکود همراه بوده است.

نائب رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری از ورود جدی شورای ششم برای انتقال این کارخانه خبر می‌دهد و معتقد است که از ظرفیت شورا و شهرداری جدی برای انجام هر چه سریع‌تر این مسئله استفاده می‌شود.

ابراهیم بازیان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نیز در سفر به استان فارس بازدیدی از برخی کارخانه‌ها داشت و در این راستا به انتقال کارخانه‌های آلاینده نظیر سیمان نیز اشاره کرد. وی در بازدید از لعابیران هدف این مجموعه را افزایش تولید و تعدیل حاشیه سودآوری کارخانه‌ها عنوان کرد.

به گفته بازیان در مجموعه استان فارس نزدیک به ۱۰ واحد از صنایع از جمله سیمان، پشم شیشه و لعابیران وجود دارد که از صنایع مهم هستند و برخی عمر نیم قرنی دارند لذا باید طرح تکنولوژی در صنایع و واحد‌های تولیدی دنبال شود.

وی با اشاره به وجود ۳ واحد کارخانه سیمان در استان فارس ضمن تاکید بر توسعه آنها بر نوسازی و انتقال دو واحد مهم از جمله پشم شیشه و سیمان فارس به مکان دیگر تاکید کرد و درباره آخرین روند انتقال این کارخانه‌ها مطالبی را بیان کرد.

به گفته بازیان خط قدیمی کارخانه پشم شیشه شیراز ظرف یک سال دیگر متوقف و خط جدید با تکنولوژی متفاوت تولید خود را آغاز می‌کند اما برای سرعت‌گیری واحد‌های تولیدی در راستای حمایت دولت از بخش تولید مسئولان استانی نیز باید کمک کنند.

وی پیگیری‌های استاندار فارس برای رفع مشکلات واحد‌های تولیدی استان را قابل تقدیر دانست و خواستار افزایش تسهیلات بانکی برای توسعه این صنایع شد.

مدیرعامل شستا همچنین به طرح انتقال کارخانه سیمان فارس به شهرستان خرامه اشاره کرد و گفت: این طرح نیازمند طرح اقتصادی متناسب است چراکه کارخانه سیمان نیازمند تامین مالی قابل توجه است و اگر سیستم مالی حمایت کند ظرف دو سال آینده قابل انجام است.

بازیان در ادامه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد دانش بنیان از طرح تحول و موضوع نوآوری در صنایع هدف در شیراز و سایر استان‌ها در راستای توسعه خبر داد و گفت: تلاش‌های خوبی در کارخانه لعابیران صورت گرفته، اما تا حد مطلوب فاصله داریم و این نیازمند توجه به سیاست‌های جدید در حوزه دانش بنیان و نیاز بازار است.