تغییرات در کنکور سراسری ۱۴۰۲ از ۸ آبانماه و با آغاز ثبت نام مرحله اول کنکور کلید می خورد و داوطلبان باید خود را آماده تغییراتی همچون حذف دروس عمومی، تاثیر قطعی سوابق و ضرایب جدید دروس کنند. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران ،به نقل از خبرگزاری مهر،در تیرماه سال ۱۴۰۱ پس از ابلاغ مصوبه […]

تغییرات در کنکور سراسری ۱۴۰۲ از ۸ آبانماه و با آغاز ثبت نام مرحله اول کنکور کلید می خورد و داوطلبان باید خود را آماده تغییراتی همچون حذف دروس عمومی، تاثیر قطعی سوابق و ضرایب جدید دروس کنند.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران ،به نقل از خبرگزاری مهر،در تیرماه سال ۱۴۰۱ پس از ابلاغ مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رئیس جمهور، جدیدترین تغییرات برای کنکور ۱۴۰۲ کلید خورد. چهار تغییر مهم در کنکور ۱۴۰۲ «حذف دروس عمومی»، «تاثیر قطعی سوابق تحصیلی»، «حذف زیرگروه ها» و «برگزاری دو بار در سال» است که امسال برای اولین بار اجرا می‌شود.

تغییرات در کنکور سراسری، همواره موافقان و مخالفانی داشته است و کنکور ۱۴۰۲ نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. در حالی که برخی از گروه‌های دانش آموزی و صاحبنظران حوزه آموزش معتقد بودند که هنوز امکان تهیه کامل سوابق تحصیلی برای تمامی داوطلبان کنکور وجود ندارد، شورای عالی انقلاب فرهنگی «ماده واحده «تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰» را ابلاغ کرد.این ماده واحده که به نوعی تعیین تکلیف کنکور سراسری برای چهار سال آینده بود وضعیت سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور و اجرای آن را از کنکور سال ۱۴۰۲ تعیین کرد.

بر اساس بندهایی از این ماده واحده؛ «سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۶ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.»

همچنین در بند دیگر این ماده واحده وزارت آموزش و پرورش موظف شد «نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی دانش آموزان اقدام کند به گونه‌ای که برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی از سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ و به بعد همه فارغ‌التحصیلان دارای سوابق تحصیلی باشند.»

همین بندها موجب شد برخی از داوطلبان کنکور نسبت به این موضوع اعتراض کنند و خواهان لغو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شوند. این داوطلبان تاکید داشتند که اعمال ۶۰ درصد سوابق تحصیلی و حذف سوالات ۴ درس عمومی از عدالت آموزشی به دور است و آموزش و پرورش هنوز زیرساخت لازم برای برگزاری امتحانات نهایی را ندارد.

داوطلبان کنکور همچنین معتقدند مصوبه جدید کنکوری می‌تواند منجر به تقویت مافیای کنکور شود و طبقات متوسط و ضعیف جامعه آسیب خواهند دید و درنهایت خروجی مصوبه به نفع دهک‌های بالاتر است.با وجود این اعتراض‌ها، موافقان این تغییر از جمله دکتر رجبعلی برزویی معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید که تحول کنکور در سه نکته اساسی خلاصه می‌شود. یک اینکه دروس عمومی از کنکور به سوابق تحصیلی منتقل می‌شود تا فرد بتواند دروس عمومی را به صورت تشریحی و عمیق بخواند و به دنبال تست زدن این دروس نرود. دوم اینکه سالی دو بار کنکور را برگزار می‌کنیم برای اینکه بتوانیم استرس‌ها را کاهش دهیم. سوم اینکه در یک فرآیندی از سال ۱۴۰۲ اثر معدل را قطعی می‌کنیم. این موضوع موجب می‌شود هر کسی که معدل خوب دارد از آن استفاده می‌کند.

وی درباره تعیین وضعیت پشت کنکوری‌ها می‌افزاید: همه افراد چه آنهایی که سوابق تحصیلی دارند و چه آنهایی که سوابق تحصیلی ندارند می‌توانند از این مصوبه استفاده کنند. آموزش و پرورش مکلف شده است هر ساله زمان‌هایی را تعیین کند هر کسی بتواند ترمیم معدل انجام دهد. این مصوبه مسیر را تسهیل می‌کند، استرس‌ها را کم می‌کند و عدالت آموزشی را برقرار می‌کند تا همه شانس‌های بهتری داشته باشند.

اما با وجود گستره نظرات مخالفان و موافقان تغییرات کنکور سراسری، سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان مجری برگزاری آزمون، تقویم زمانی برگزاری کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد