شهردار اصفهان گفت: از خطوط تندرو یا بیآرتی میتوانیم بهعنوان کمک در حملونقل عمومی استفاده کنیم، اما برای دستیابی به حملونقل پاک همچنان مترو بهترین الگو است، اگرچه هزینه بالاتری دارد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، علی قاسمزاده شامگاه یکشنبه در برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با اشاره به توسعه ناوگان اتوبوسرانی و خطوط […]
شهردار اصفهان گفت: از خطوط تندرو یا بیآرتی میتوانیم بهعنوان کمک در حملونقل عمومی استفاده کنیم، اما برای دستیابی به حملونقل پاک همچنان مترو بهترین الگو است، اگرچه هزینه بالاتری دارد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، علی قاسمزاده شامگاه یکشنبه در برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با اشاره به توسعه ناوگان اتوبوسرانی و خطوط بیآرتی در شهر اصفهان اظهار کرد: در دورههای مختلف مدیریت شهری وضعیت ناوگان اتوبوسرانی نوساناتی را تجربه کرده است؛ در اواخر دوره چهارم تعداد اتوبوسهای فعال در ناوگان شهری به بیش از ۱۰۰۰ دستگاه رسید؛ در همین دوران، جمالینژاد با اتکا به این ظرفیت، مردم را به مشارکت در طرح «سهشنبههای بدون خودرو» و استفاده از وسایل نقلیه عمومی تشویق کرد.
وی افزود: با این حال در دوره پنجم بهویژه در دوران همهگیری کرونا، به دلایل مختلفی از جمله شرایط بحرانی ناشی از کرونا، تعداد اتوبوسهای فعال کاهش پیدا کرد؛ هنگامی که مسئولیت را بر عهده گرفتم، حدود ۶۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در ناوگان داشتیم که به مدار خدمت برگردانده شده بود.
شهردار اصفهان تصریح کرد: در این فاصله و با آغاز دوره ششم مدیریت شهری اصفهان تلاشهایی صورت گرفته است تا ناوگان به وضعیت اوج قبل بازگردد، اما هنوز به آن نقطه نرسیدهایم؛ دلیل اصلی این تأخیر محدودیتهای موجود در واردات اتوبوس از خارج و عدم امکان کارخانههای داخلی در تولید کافی برای تأمین نیاز شهرها بوده است.
قاسمزاده با بیان اینکه با وجود اینکه قراردادهایی برای خرید اتوبوس منعقد و بخشی از هزینهها نیز پرداخت شده است، همچنان این قراردادها به نتیجه نرسیده است، ادامه داد: در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، بخشی از اتوبوسها پیشخرید شد، اما از سهمیه دولت که حدود ۱۴۰ دستگاه بود، تاکنون هیچ اتوبوسی به ما تحویل داده نشده است.
وی بیان کرد: کل بودجه عمرانی شهرداری اصفهان حدود ۷۰ درصد است و اگر این ۷۰ درصد را با مقیاس ۱۰۰ درصد در نظر بگیریم، حدود ۶۰ درصد آن به حوزه حملونقل اختصاص پیدا کرده و هزینه شده است.
شهردار اصفهان گفت: در حوزه حملونقل، بیشترین میزان تخصیص به قطار شهری بوده است و پس از آن پروژه حلقه حفاظتی دور شهر در اولویت قرار دارد که در صورت تکمیل تأثیر زیادی در کاهش آلایندگی خواهد داشت.
قاسمزاده ادامه داد: سومین اولویت شهرداری نیز خرید اتوبوس بوده است؛ البته خرید اتوبوس بهعنوان یک گزینه زودبازده شناخته نمیشود و امکان خرید نیز به آسانی فراهم نیست؛ اگرچه کارخانههای تولید اتوبوس قادر به عرضه محصول بودند، اما محدودیتهایی در خرید و تحویل وجود داشت.
وی اضافه کرد: در همین راستا دو مورد خرید را انجام دادیم؛ یکی خرید نیمه دوم سال ۱۴۰۰ صورت گرفت که هنوز تحویل نشده است و دیگری خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس دو کابین بود؛ قرار بود در نخستین مرحله ۷ دستگاه از این اتوبوسها بهمن ۱۴۰۲ به شهرداری اصفهان تحویل داده شود، اما تاکنون این امر محقق نشده است که مشکل اساسی، کمبود تعداد اتوبوسهای کافی برای پاسخگویی به نیاز کلانشهرها و نبود صدور مجوز واردات بوده است.
شهردار اصفهان گفت: امیدواریم با توسعه تولیدات داخلی نیاز شهرهای بزرگ از جمله اصفهان برآورده شود، زیرا این مشکل محدود به شهرداری اصفهان نیست و بهطور کلی یک مشکل ملی و فراگیر در حملونقل عمومی محسوب میشود.
قاسمزاده با اشاره به توسعه اتوبوسها در سطح شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در این زمینه که اگرچه میتوانستیم با هزینهای کمتر تعداد مسافر بیشتری را در سطح شهر جابهجا کنیم، اما با این کار مزیتهایی را از دست میدادیم؛ بهعنوان مثال در حملونقل پاک اتوبوسها به آن تعلق ندارد و تنها در کاهش تعداد سفرهای شخصی مؤثر است، اما مترو برعکس اتوبوس بهعنوان حملونقل پاک شناخته میشود.
وی با اشاره به توسعه خطوط بیآرتی گفت: برای شهر اصفهان ۱۲ خط مصوب بیآرتی داریم که تاکنون ۵ خط آن فعال شده است، اما اجرای بعضی از این خطوط بهدلیل عرض کم معابر با اعتراض مردم و کسبه همراه بوده است؛ گاهی مسیرهایی به اتوبوس اختصاص پیدا میکند و این امر موجب نگرانی از کاهش رونق کسبوکارها میشود؛ به عنوان مثال در محور آزادگان و خیابان سعادتآباد، مردم و کسبه در ابتدا معترض بودند، اما پس از مدتی با مشاهده تأثیر مثبت این خطوط میزان رضایت عمومی افزایش پیدا کرد.
شهردار اصفهان بیان کرد: از خطوط تندرو یا بیآرتی میتوانیم بهعنوان کمک در حملونقل عمومی استفاده کنیم، اما برای دستیابی به حملونقل پاک همچنان مترو بهترین الگو است، اگرچه هزینه بالاتری دارد.
قاسمزاده یادآور شد: در حال حاضر سرفاصله خط یک بیآرتی حدود ۳ دقیقه است؛ برای خطوط درونشهری این زمان بین ۵ تا ۱۵ دقیقه متغیر بوده و برای خطوط کناری حدود بین ۱۵ تا ۴۰ دقیقه است.
تلاش برای بهبود کمیت و کیفیت ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان
وی خاطرنشان کرد: تیم فنی اتوبوسرانی مستقر در پایانهها نیز فعال شده است و کار بازسازی و استفاده مجدد از اتوبوسهایی که قابلیت بازسازی دارد را آغاز کرده است تا از این ظرفیت موجود نیز بهرهبرداری شود.
شهردار اصفهان گفت: برای راهاندازی خطوط بیآرتی نیاز به زیرساختهای خاص از جمله آمادهسازی مسیر، نصب ایستگاهها و تأمین اتوبوسهای مخصوص است.
قاسمزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر خطوط بیآرتی غیر از خط یک بهدلیل کمبود ناوگان با مشکلاتی مواجه است، ادامه داد: در طول سالهای گذشته تلاشهای زیادی برای ارتقای کیفیت ناوگان صورت گرفت و حقوق کارکنان پرتلاش اتوبوسرانی نیز باید در این زمینه حفظ شود.
وی با بیان اینکه از دوران مدیریتهای شهری سابق موضوع کنترل کیفیت در اتوبوسرانی بهطور جدی دنبال شده است، اظهار داشت: ارتقای سطح سوخت مصرفی، استفاده از سوختهای استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ و اجرای دورههای منظم معاینه فنی از جمله اقداماتی است که به کاهش آلایندگی کمک کرده است، همچنین تعویض استاندارد لاستیکها بهطور مستمر انجام میشود.
شهردار اصفهان اظهار کرد: هماکنون بهندرت اتوبوسهای دودزا در سطح شهر مشاهده میشود و در صورت مشاهده، این اتوبوسها به سرعت به پارکینگ مرکزی هدایت خواهد شد، البته در حاشیه شهر یا از سوی شهرهای اطراف که مقصد سفر آنها اصفهان است، بعضی اتوبوسهای آلاینده بیشتر دیده میشود که مدیریت این موضوع به شهرهای مبدأ مربوط میشود، اما ما در داخل شهر تلاش میکنیم ناوگان مسن نیز در حد امکان تمیز و سالم بماند.
قاسمزاده با تاکید بر اینکه از زحمات کارکنان نباید غافل شد، عنوان کرد: کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی گاهی از نیمهشب، یک ساعت یا نیمساعت قبل از اذان بیدار میشوند، به پایانه اتوبوسرانی میروند، صبحانه و نماز صبح را آنجا بهجا میآورند و سپس در شرایط سخت و با وجود فشار جمعیت در ساعات اوج رانندگی میکنند.
وی افزود: تلاش ما این است که خدماتی با کیفیت مناسب ارائه دهیم، اما میدانیم که هنوز به شأن و نیاز مردم نرسیدهایم و برای بهبود کمیت و کیفیت ناوگان باید هر روز بیشتر تلاش کنیم
Monday, 4 November , 2024