رئیس اداره امور تربیتی آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: برنامه همیار مشاور شکلی از کمک دانش‌آموزان به یکدیگر است که بر توانایی و تمایل داوطلبانه آنان تکیه دارد و کمک می‌کند تا آنها برای گفتگو درباره نگرانی‌ها چالش‌ها و مشکلات همتایانشان آماده شوند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از داره اطلاع‌رسانی […]

رئیس اداره امور تربیتی آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: برنامه همیار مشاور شکلی از کمک دانش‌آموزان به یکدیگر است که بر توانایی و تمایل داوطلبانه آنان تکیه دارد و کمک می‌کند تا آنها برای گفتگو درباره نگرانی‌ها چالش‌ها و مشکلات همتایانشان آماده شوند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از داره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، علی چیناوی در خصوص اجرای برنامه همیار مشاور اظهار کرد: برنامه همیار مشاور در واقع یک برنامه مشارکتی دانش‌آموز محور و به‌عنوان یک خدمت حمایتی ارتقایی و داوطلبانه محسوب می‌شود که منطبق بر یافته‌های بومی اسلامی ایرانی و مبتنی بر دو رویکرد آموزش همسالان و مشاوره همسالان است.

رئیس اداره امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: با تمرکز بر این اصل که دانش‌آموزان نوجوان ترجیح می‌دهند درباره مشکلات و چالش‌های روان‌شناختی خود با همسالان مشورت کنند و قابلیت‌های لازم را برای یاری رساندن به یکدیگر دارا هستند و در این راه می‌توانند به یکدیگر یاری‌رسان باشند.

وی افزود: برنامه همیار مشاور شکلی از کمک دانش‌آموزان به یکدیگر است که بر توانایی و تمایل داوطلبانه آنان تکیه دارد و کمک می‌کند تا آنها برای گفتگو درباره نگرانی‌ها چالش‌ها و مشکلات همتایانشان آماده شوند؛ نقطه قوت برنامه ایجاد تعامل افقی و فعال در بین اعضای گروه‌های دانش‌آموزان همسال است که در طی این روند تعاملی بی‌نظیرترین فرصت‌ها برای یادگیری، انتقال اطلاعات و امکان بروز رفتارهای سلامت‌محور برای گروه‌های همسال و بهبود کیفیت زندگی در مدرسه ایجاد می‌شود.

رئیس اداره امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: پژوهش‌ها و تجارب نشان داده است که مشاوران مدارس با هدایت‌کردن گروه‌های کوچک می‌توانند تحولی عظیم در مدرسه ایجاد کنند و با اجرای بهینه برنامه همیار مشاور در مدارس متوسطه اول و دوم انتظار داریم با بهره‌گیری و هدفمندسازی همیاران مشاور، با تقویت اعتمادی سازنده و مشارکتی فراگیر در آحاد دانش‌آموزان، ضمن بسط و توسعه نشاط فردی و اجتماعی در مدارس زمینه توانمند ساختن دانش‌آموزان و ارائه فرصت‌هایی به آنان جهت مشارکت در فعالیت‌های راهنمایی مشاوره‌ای پیشگیری کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی فراهم آوریم.

وی بیان داشت: بنابراین با اجرای طرح همیار مشاور در مدارس متوسطه اول و دوم، انتظار بر آن است، تاچشم اندازی قابل‌قبول از ظرفیت‌سازی برای مشارکت همه‌جانبه دانش‌آموزان در عرصه ارتقای سلامت روان و با شعار «هر کلاس درس یک همیار مشاور – همیاران مشاور همراهان سلامت روان – همیاران مشاور همراهان همسالان در مسیر سلامت روان» در مدارس سراسر مهیا شود.

چیناوی اذعان کرد: ضرورت اجرا بر اساس تکالیف محوله در اسناد فرادستی به‌عنوان میثاق عمل و نقشه راه برای اجرای برنامه و فعالیت‌های اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی باتوجه‌به این مهم که دانش‌آموزان به‌عنوان کنشگران اصلی محور و مرکز اصلی ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره محسوب می‌شوند می‌بایست آگاهانه و آزادانه و نه به‌صرف مشارکتی نمادین بلکه با حداکثر توان در روند توسعه و تقویت فرایند راهنمایی و مشاوره ایفای نقش کنند.

رئیس اداره امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: بنابراین می‌بایست زمینه مشارکت و فعالیت برای بهره‌گیری از ظرفیت دانش‌آموزان به‌عنوان یکی از کنشگران اصلی در جریان‌سازی و فراگیرسازی فعالیت‌های ارتقایی، ترویجی و فرهنگی در حوزه راهنمایی، مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فراهم آورده شود.

وی عنوان کرد: براین‌اساس برای حرکت در مسیر رشد روانی – اجتماعی و ارتقای سلامت روان دانش‌آموزان، نیازمند آنیم که تمام تلاش‌ها حول محور برنامه‌های ارتقایی و سلامت‌محور با مشارکت جدی خود دانش‌آموزان طراحی، اجرا و ارزشیابی شود. برنامه همیار مشاور که نمود عینی از جوشش، تلاش، مسئولیت‌پذیری، مشارکت فعالانه و بانشاط دانش‌آموزان در کانون مدرسه و همچنین اعتماد نظام تعلیم و تربیت به توان آنان است، یکی از مصادیق بارز برنامه‌های دانش‌آموز محور است.

چیناوی تأکید کرد: همیار مشاور به دانش‌آموزی اطلاق می‌شود که با شرایط و ضوابطی از بین دانش‌آموزان یک کلاس، انتخاب شده و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی مربوط بر اساس شرح وظایف مشخص با همکاری و نظارت مشاور مدرسه و یا رابط مشاور به ارائه خدمات حمایتی و راهنمایی به همسالانش می‌پردازد.

رئیس اداره امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اهداف برنامه همیار مشاور تصریح کرد: ظرفیت‌سازی برای جلب مشارکت فعال دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم و پایه ششم ابتدایی (در مدارس ابتدایی دارای مشاور) در عرصه ارتقای سلامت روان و پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های روانی – اجتماعی، فراهم‌آوردن امکان مشارکت دانش‌آموزان داوطلب و علاقه‌مند برای همیاری و راهنمایی سایر دانش‌آموزان، استفاده از توانمندی و نقش الگویی همیاران برای ارتقای سلامت روان خویش و سایر دانش‌آموزان، تقویت حس مسئولیت‌پذیری فردی و جمعی و حمایت اجتماعی در همیاران، رشد و تقویت بهره‌گیری همیاران از الگوی اسلامی – ایرانی، رشد توانمندی‌های روانی – اجتماعی و تاب‌آوری در همیاران، افزایش حس همدلی و درک متقابل میان همیاران و سایر دانش‌آموزان، آشنایی دانش‌آموزان با خدمات راهنمایی، مشاوره توسط همیاران، کمک به ایجاد نگرش مثبت، اعتماد در دانش‌آموزان برای استفاده از خدمات راهنمایی مشاوره و پیشگیری از آسیب، تسهیل هویت‌یابی اجتماعی از طریق تجربه‌اندوزی و ایفای نقش‌های فعال اجتماعی از جمله اهداف طرح همیار مشاور است.

چیناوی خاطرنشان کرد: انتقال مهارت‌های ارتقایی کسب شده توسط همیاران مشاور به سایر دانش‌آموزان در راستای جهت انتخاب همیار مشاور به‌صورت سراسری در استان اصفهان انتخابات همیار مشاور در مهرماه سال جاری ساعت برگزار شد.