دستیار وزیر امور خارجه چین دقایقی پیش با انتشار عکسی از دست دادن آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و چین گانگ همتای چینی وی، از ملاقات دیپلمات های ارشد دو ابرقدرت اقتصادی جهان در پکن خبر داد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، خانم هوآ چونیینگ دستیار وزیر امور وزیر امور خا رجه و […]

دستیار وزیر امور خارجه چین دقایقی پیش با انتشار عکسی از دست دادن آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و چین گانگ همتای چینی وی، از ملاقات دیپلمات های ارشد دو ابرقدرت اقتصادی جهان در پکن خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، خانم هوآ چونیینگ دستیار وزیر امور وزیر امور خا رجه و یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه چین در صفحه توئیترش نوشت: امیدواریم این ملاقات بتواند روابط چین و آمریکا را به همان مسیری که روسای جمهوری دو کشور در اجلاس جزیره بالی در اندونزی مورد تاکید قرار داده بودند، هدایت کند.

آنتونی بلینکن صبح امروز (یکشنبه) در جریان یک سفر رسمی، وارد پکن پایتخت چین شد.

جو بایدن و شی جینپینگ روسای جمهوری آمریکا و چین در آبان ماه سال گذشته در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در جزیره بالی اندونزی با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند. بایدن امیدوار است این ملاقات دو جانبه پاییز امسال نیز در جریان اجلاس سران گروه ۲۰ در فصل پاییز تکرار شود.

در شرایطی که این دو اقتصاد بزرگ جهان پیرامون مجموعه ای از مسائل از تجاری گرفته تا فناوری و امنیت منطقه ای و بین المللی اختلافات فاحش دارند، در عین حال خواستار توسعه روابط هستند. البته دو طرف انتظارات خود در خصوص پیشرفت قابل توجه در روابط را تقلیل داده اند.

همزمان با انجام سفر بلینکن به پکن، رسانه چینی گلوبال تایمز چین در صفحه توییترش خطاب به دیپلمات ارشد آمریکا توصیه کرد: بلینک باید به دقت به آنچه که در این سفر به او گفته خواهد شد، گوش کند. آمریکا نباید انتظار داشته باشد که همکاری های دوجانبه اش با چین، فقط به نفع خودش باشد. وقتی صحبت از روابط با یک شکور قدرتمند مثل چین در میان است، احترام متقابل یک اصل اساسی محسوب می شود و در غیر این صورت، آمریکا نه تنها نمی تواند مشکلات را حل کند، بلکه به مشکلات اضافه خواهد کرد.

کارشناسان چینی معتقدند تنش ها میان پکن و واشنگتن به دلیل سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا به حدی است که بعید به نظر می رسد سفر بلینکن بتواند پیشرفت قابل ملاحظه در کاهش تنش ها و بهبود روابط دو کشور ایجاد کند . این کارشناسان اما امیداورند این سفر نتایج مثبت هر چند اندک به دنبال داشته باشد.