قزاقستان و آمریکا در چارچوب برنامه FIRST در زمینه راکتورهای کوچک مدولار همکاری می کنند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از وزارت امور خارجه خبرگزاری فارس در دوشنبه، قزاقستان و آمریکا در چارچوب برنامه FIRST در زمینه راکتورهای کوچک مدولار همکاری می‌کنند.توافق در این مورد در دیدار «بالات آقچولاقوف» وزیر انرژی قزاقستان […]

قزاقستان و آمریکا در چارچوب برنامه FIRST در زمینه راکتورهای کوچک مدولار همکاری می کنند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از وزارت امور خارجه خبرگزاری فارس در دوشنبه، قزاقستان و آمریکا در چارچوب برنامه FIRST در زمینه راکتورهای کوچک مدولار همکاری می‌کنند.
توافق در این مورد در دیدار «بالات آقچولاقوف» وزیر انرژی قزاقستان با «جودی کو» کاردار آمریکا در این کشور توافق حاصل شد.
در این دیدار که همچنین نمایندگان دفتر امنیت بین المللی عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای وزارت امور خارجه آمریکا شرکت داشتند، طرف آمریکایی پیشنهاد حضور قزاقستان در برنامه «زیرساخت اساسی برای استفاده مسئولانه از فن آوری‌های راکتورهای کوچک مدولار» (FIRST) را مطرح کرد.
گفتنی است که این برنامه جهت حمایت از کشورهای شریک آمریکا در امر ارتقا ظرفیت برنامه ملی توسعه انرژی هسته‌ای منطبق با استانداردهای بین المللی ایمنی هسته‌ای و عدم اشاعه در نظر گرفته شده است.
طبق اظهارات طرف آمریکایی، این برنامه فرصت آشنایی با فناوری‌های پیشرفته هسته‌ای و نوآوری‌‌های جدید به نیروگاه‌های هسته‌ای را فراهم می‌کند.