گلعلی بابایی: رشد ادبیات دفاع مقدس، مدیون توجه ویژه رهبر انقلاب است گلعلی بابایی‌ها رسالت قلم را به درستی شناخته‌اند و با سلاحی که در دست گرفته‌اند، میدان‌دار جنگ روایت‌ها شده‌اند. آنها برای زنده ماندن فرهنگ شهادت شب و روز نمی‌شناسند تا از عهده وظیفه‌ای که بر دوششان گذاشته شده به درستی بربیایند و در […]

گلعلی بابایی: رشد ادبیات دفاع مقدس، مدیون توجه ویژه رهبر انقلاب است

گلعلی بابایی‌ها رسالت قلم را به درستی شناخته‌اند و با سلاحی که در دست گرفته‌اند، میدان‌دار جنگ روایت‌ها شده‌اند. آنها برای زنده ماندن فرهنگ شهادت شب و روز نمی‌شناسند تا از عهده وظیفه‌ای که بر دوششان گذاشته شده به درستی بربیایند و در زمره افرادی قرار بگیرند که خداوند متعال به قلمشان قسم خورده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایمنا، کمتر کسی است که با حیطه ادبیات پایداری در کشورمان آشنایی داشته باشد و نام «گلعلی بابایی» به گوشش نخورده باشد؛ یکی از پرکارترین پژوهشگران و مستندنگاران حوزه دفاع مقدس که نزدیک به ۲۵ کتاب در حوزه تاریخ شفاهی جنگ نوشته است. بابایی خودش از نسل مردانی است که آن دوران را به چشم خود دیده و با تمام وجود، آنچه را بر این سرزمین گذشته، لمس کرده است.

۱۵ ماه از جنگ بیشتر نگذشته بود که دلش هوای رفتن کرد و پایش به جبهه باز شد. تا پایان جنگ هم در مناطق عملیاتی ماند و دست از میدان عاشقی نکشید. علاقه ذاتی‌اش به نوشتن و یادداشت‌برداری از اتفاقات و رویدادهای پیرامونش در آن دوران بیشتر گل کرد تا جایی که حتی زیر آتش گلوله و خمپاره هم لحظه‌ای دفتر روزانه‌اش را از خود جدا نکرد.

بابایی لحظه‌به‌لحظه حضورش در خطوط عملیاتی و بعضاً در پادگان‌ها و اردوگاه‌های پشت جبهه را ثبت کرد. جنگ که پایان یافت، این دفترچه‌های خاطرات هم تبدیل به کتابی شدند به اسم «نقطه رهایی».

بعدها علاقه‌اش به ثبت تاریخ جنگ و احوالات دوستان و هم‌رزمانش چه آنهایی که به شهادت رسیده بودند و چه کسانی که در قید حیات بودند، او را به طور جدی به وادی نویسندگی کشانید و وارد کارهای پژوهشی این عرصه شد. اول با زندگینامه‌نویسی شروع کرد و بعد رسید به نوشتن از یگان‌های نظامی و عملیات.

گلعلی بابایی: رشد ادبیات دفاع مقدس، مدیون توجه ویژه رهبر انقلاب است

کتاب‌هایی که مزین به تقریظ رهبری شدند
نام او با انتشار کتاب «همپای صاعقه» بر سر زبان‌ها افتاد، کتابی که با همکاری حسین بهزاد در آبان‌ماه سال ۱۳۷۹ منتشر شد و شرح مستندی بود از نحوه تشکیل لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص). این کتاب مورد توجه رهبری هم قرار گرفت و ایشان بر آن تقریظ نوشتند و او را با شوخی شیرینی «آقای گل» خطاب کردند.

چند کتاب دیگر گلعلی بابایی نیز مزین به تقریظ رهبری شد، اتفاق مبارکی که رزمنده دیروز دفاع مقدس و روایتگر امروز جنگ روایت‌ها، آن را حاصل لطف و نگاه بلند مقام معظم رهبری به حوزه ادبیات دفاع مقدس می‌داند و می‌گوید: «در این خصوص جز زبان شکر چه بگویم؟ ایشان توجه ویژه‌ای به ادبیات این مرزوبوم و نگاه ویژه‌تر به ادبیات دفاع مقدس دارند و ما هم شکرگزار بهره‌مندی از چنین رهبر فرزانه‌ای هستیم. به طور یقین یکی از دلایل درخشش ادبیات دفاع مقدس همین توجه و علاقه‌مندی رهبر معظم انقلاب است که هرازچندگاهی باعث می‌شود تا موج جدیدی در جامعه ایجاد شود.»

بابایی جلد دوم شرح مستند از نحوه تشکیل لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله (ص) را با نام «ضربت متقابل» به بازار عرضه کرد و بعد از این دو کتاب به همراه دوست صمیمی‌اش و به توصیه سردار شهید حاج‌حسین همدانی مجموعه روایت انصار را در قالب دو کتاب به نام‌هایی از «الوند تا قراویز» و «بهار ۸۲» منتشر کرد.

کتاب «کالک‌های خاکی»، دیگر اثر بابایی به همراه حسین بهزاد بود که خاطرات سرلشکر محمدعلی جعفری از کودکی تا مقطع آزادسازی خرمشهر را به رشته تحریر در آورد.

گلعلی بابایی که از رزمندگان گردان حبیب‌بن‌مظاهر لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) بود به پیشنهاد فرمانده این گردان، قدم در راه نوشتن تاریخچه گردان حبیب نهاد و دو کتاب دیگر «گردان نهم» و «حبیب؛ تولد دیگری» را روانه بازار نشر کرد.

پس از شهادت سردار حسین همدانی، گلعلی بابایی برای ادای دین به این شهید، طی تلاشی شبانه‌روزی، کتاب «پیغام ماهی‌ها» را که سرگذشت‌نامه شهید همدانی است، به چهلم شهید رساند. این کتاب، پنجمین شماره از مجموعه بیست‌وهفت در ۲۷ محسوب می‌شود. این کتاب دربرگیرنده روایت دست اول سردار شهید حسین همدانی از ولادت تا مقطع تودیع وی از فرماندهی تیپ ۳۲ انصارالحسین (ع) در پاییز ۱۳۶۴ است. پیش از این کتاب، همکار و همراه همیشگی گلعلی یعنی حسین بهزاد بخشی از زندگی شهید همدانی را در کتاب «مهتاب خیّن» روایت کرده بود که در این کتاب از آرشیو آن استفاده شده است.

گلعلی بابایی: رشد ادبیات دفاع مقدس، مدیون توجه ویژه رهبری است

تاریخ شفاهی جنگ، حال و روز بدی ندارد
گلعلی بابایی که خود طعم دود و باروت را چشیده است، در تمام سال‌های فعالیتش در حوزه نویسندگی تلاش کرد تا حماسه رزمنده‌هایی که پای ایران ایستادند، فراموش نشود، او هنوز هم می‌نویسد، هنوز هم مشغول است و مسیرش را ادامه می‌دهد و معتقد است بحث تاریخ شفاهی جنگ که خود او از پیشگامان این عرصه است، حال و روز بدی ندارد و با تلاش خود نویسنده‌ها و علاقه‌مندان این عرصه هر چند وقت کارهای قابل اعتنایی تولید می‌شود.

مردِ روزگار حماسه، جایگاه ادبیات دفاع مقدس در کشور را خوب توصیف می‌کند، جایگاهی که به همت پیشکسوتان جنگ و همچنین حضور جوانان و بانوان با انگیزه در این عرصه حاصل شده است و آثاری در این زمینه تولید شده‌اند که در بسیاری از جشنواره‌های ادبی- هنری کشور می‌درخشند.

بابایی تأثیر بیانات مقام معظم رهبری و تقریظ‌های ایشان را در رشد و توسعه ادبیات دفاع مقدس اثر گذار می‌داند و می‌گوید: «توجه معظم‌له به مقوله ادبیات دفاع مقدس یک نیرو محرکه بسیار قوی برای اهالی این عرصه چه نویسنده، چه پژوهشگر و چه ناشرین است، اینکه رهبر یک کشوری هر چند وقت نویسنده‌ها و شعرا را جمع بکند، ساعت‌ها با آنها به گپ و گفت‌وگو بنشیند، با خنده آن‌ها بخندد و با حزن آنها اندوهگین شود، راهبردهای دقیق تخصصی ارائه بدهد و آسیب‌ها را گوشزد کند را شما در کجای دنیا می‌توانید پیدا کنید؟»

گلعلی بابایی‌ها رسالت قلم را به درستی شناخته‌اند و با سلاحی که در دست گرفته‌اند، میدان‌دار جنگ روایت‌ها شده‌اند. آنها برای زنده ماندن فرهنگ شهادت شب و روز نمی‌شناسند تا از عهده وظیفه‌ای که بر دوششان گذاشته شده به درستی بربیایند و در زمره افرادی قرار بگیرند که خداوند متعال به قلمشان قسم خورده است؛ «ن والقلم و مایسطرون.»