پَل(گیسوان)زنان بختیاری/ پایان مرحله فیلمبرداری فیلم شوق زندگی فیلم (شوق زندگی) به نویسندگی،کارگردانی وتهیه کنندگی فردین جلیل فیلمساز اصفهانی به مرحله پایان فیلمبرداری رسید. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران؛فردین جلیل کارگردان فیلم شوق زندگی گفت: گره زدن گیسوان زنان در فرهنگ اصیل ایرانی وقوم بختیاری وقراردادن آن دردوطرف صورتشان دراین فرهنگ به دلایل […]

پَل(گیسوان)زنان بختیاری/ پایان مرحله فیلمبرداری فیلم شوق زندگی

فیلم (شوق زندگی) به نویسندگی،کارگردانی وتهیه کنندگی فردین جلیل فیلمساز اصفهانی به مرحله پایان فیلمبرداری رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران؛
فردین جلیل کارگردان فیلم شوق زندگی گفت: گره زدن گیسوان زنان در فرهنگ اصیل ایرانی وقوم بختیاری وقراردادن آن دردوطرف صورتشان دراین فرهنگ به دلایل مختلف است که به گواه پیرزنها اشاره به گره خوردن زندگی آنها با همسرانشان است و رسم دیرینه‌ای همانند زنان زرتشتی دارد.

جلیل تصریح کرد: پَل(گیسوان)زنان بختیاری همانند کمر زرتشتیان ۷۲گره زده میشد ۳۸گره دارد که به تعداد گره ها سن زن را مشخص میکند.

وی افزود: ایرانیان احترام و اعتقاد خاصی به گیسوان زنان دارند ورسمی بین زنان ایران وبختیاری هست به نام گیسو برون که این آیین هنوز بین زنان بختیاری رایج است و معنی گیسو برون این است اگر زن ویا دختری عزیز و فامیل درجه یک را از دست بدهد، باید گیسوان خود را از شدت داغ و عزا قیچی کند وپس از بریدن گیسوان را به «مانگه» آویزان کند این آیین در دوران اساطیری وپس از مرگ سیاوش نیز اجراشده است.

نویسنده و کارگردان این فیلم گفت: گیسو در فرهنگ بختیاری نشانه عصمت ووقار یک زن است، اما متاسفانه این روزها بدلیل فقر و نداری که در جامعه ما وجود دارد، عده ای از زنان کشور مجبور به قیچی کردن گیسوان خود شدند واین امر بسیار مرا اندوهگین ساخت ومرا بران واداشت تا جهت جلوگیری از این معضل فیلمنامه ای طراحی کنم وبه مرحله تولید برسانم فیلم (شوق زندگی) زندگی یک دختر دبیرستانی را به تصویر میکشد که بدلیل اعتیاد پدرش مجبور میشود به صورت پاره وقت کار کند وچون دستمزدش کفاف امرارمعاش زندگی اش را نمی دهد، مجبور میشود گیسوانش را قیچی کند وبفروشد.

فردین جلیل افزود: این فیلم ۲۰روز درشهر اصفهان و تهران پیش تولید داشته وحدود ۱۵روز درشهر لردگان تصویر برداری شده است.

وی افزود: هدف ما از ساخت این فیلم شرکت در جشنواره های ایرانی و خارجی است که امیدوارم با طراحی وهنرنمایی هنرمندان این کار ارزشمند که جدای از فرهنگ وهنر، نمادی از سنت و رسم رسوم و تاریخ یک قوم را نیز برای ما بازگو می کند که امیدواریم درخششهای خوبی برای این اثر بیفتد.

فردین جلیل با اشاره به اینکه بعضی از بازیگران این فیلم، اولین تجربه بازیگری را داشته اند، اظافه کرد:برخی از بازیگران، از جمله (شقایق روستایی)(مژده ابراهیمی)(ستاره رحیمی) و(شهاب خواجوی) در این کار بازیگری قابل تحسینی داشتند که به هنرنمایی آنها افتخار می کنیم.

وی در پایان ضمن معرفی عوامل فیلم که عبارتند از:
مشاورکارگردان:حسین ابراهیمی دستگردی
نویسنده تهیه کننده وکارگردان:فردین جلیل
دستیار کارگردان: محسن احمدی
مدیر تولید: علیرضا کمیجانی
تصویر بردار: میثم امینی
طراح گریم:مهساجمالی
طراح صحنه: خلیفه امیری
طراح لباس:فاطمه رییسی
صدابردار:یوسف رضا مرادی وعلی موسوی
بازیگران این اثر عبارتند از:شهاب خواجوی، محمد نادری، شقایق روستایی،مژده ابراهیمی،جهانگیر قربانی،ستاره رحیمی ،محمد موسوی،بیتامحمدی،زهراصفرپور،فروغ نایینی،آیت الله امیری ،آرمیتا خرمی،زیباموسوی،محمد قربانی،محمدنادری،شهلا احمدی،صدیقه سلیمانی،و…
تشکر و قدر دانی کرد.

کویستان عبدالحکیمی