پورذهبی: دیدن سالمندان و معلولین برای هیچ شخصی خوشایند نیست، اما باید بپذیریم که سالمندی وکهولت سن، بخشی از زندگی همه ماست و نگهداری و محبت به آنان از جانب فرزندان و خانواده یک وظیفه انسانی ومعنوی است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، حجت السلام عبدالرضا پورذبی نماینده ولی فقیه در […]

پورذهبی: دیدن سالمندان و معلولین برای هیچ شخصی خوشایند نیست، اما باید بپذیریم که سالمندی وکهولت سن، بخشی از زندگی همه ماست و نگهداری و محبت به آنان از جانب فرزندان و خانواده یک وظیفه انسانی ومعنوی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، حجت السلام عبدالرضا پورذبی نماینده ولی فقیه در کردستان عصر امروز در بازدید از خانه سالمندان استان کردستان ضمن تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر گفت: همه سالمندان پدران و مادران ما هستند،لذا باید مسئولان، خیرین و افراد نوع دوست همه با هم کمک کنند و چنین مجموعه هایی را تقویت کنند.

پورذهبی گفت: دیدن سالمندان و معلولین برای هیچ شخصی خوشایند نیست، اما باید بپذیریم که سالمندی وکهولت سن، بخشی از زندگی همه ماست و نگهداری و محبت به آنان از جانب فرزندان و خانواده یک وظیفه انسانی ومعنوی است.

وی با توجه به ارایه خدمات به سالمندان در مراکز نگهدای، از خانواده های آنان خواست تحت هیچ شرایطی، از آنها غافل نشوند زیرا که همه آنها به محبت و دیدار خانواده و فرزندان خود نیازمند هستند و هر چند وقت یک باری لازم است، تا خانواده هایشان آنها را جهت مراقبت کوتاه مدت، به منزل ببرند تا از لحاظ روحی و روانی تنوعی در حال و روزشان ایجاد شود.

نماینده ولی فقیه در کردستان کمک و نوع دوستی مردم این استان را یکی از نمونه های بارز اخلاقی وانسانی دانست وگفت: مسئولان و افرادی که توانایی مالی دارند سعی کنند هر کدام به سهم خود ماهانه مبلغی را به جهت و نیت کمک و نگهداری از این سالمندان اختصاص دهند تا خدمات بهتر و باکیفیتری به آنها ارایه شود.

رسولی مدیر کل بهزیستی استان کردستان نیز گفت: استان کردستان دارای سه مرکز نگهداری شبانه روزی به تعداد ۲۲۰ نفر از سالمندان است که دو مرکز آن در سنندج با ۹۷ نفر در مرکز نگهداری سالمندان خیابان جام جم، و یک مرکز دیگر با ۲۵ نفر متخص بانوان در شالمان و یک مرکز دیگر نیز در شهرستان سقز با ۷۵ نفر است که ۱۵ درصد این مجموع، معلول و بیشتر شان هم خانم هستند.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان گفت: مبلغ دو میلیون تومان یارانه هر ماه، با تعرفه سال ۱۴۰۰ جهت هزینه های نگهداری و مراقبتهای از سالمندان به حساب بهزیستی واریز می شود، اما
این مبلغ در شرایط کنونی و افزایش قیمتها کفاف مراقبت از سالمندان را نمی‌دهد و برای نگهداری از سالمندان بسترگرا نیز ماهانه ۲میلیون و نیم تا ۳ تومان هزینه لازم است.

وی با اشاره به خدمات سازمان بهزیستی از مبلغ یارانه و بخش دیگر آن از مشارکتهای مردمی و برخی از خانواده ها ی سالمندان با سازمان بهزیستی گفت: سهم مشارکت خانواده ها ی سالمندان برای مراقبت ماهانه هر سالمند ۷۰۰ هزار تومان است که خیلیها هیچ گونه مشارکتی ندارند و حتی در زمان مناسبتهای خاص و اعیاد هم هیچ گونه عیادتی از سالمندان خود ندارند.

رسولی گفت:جدا از افراد تخصصی مانند پزشک مشاور و… ۲۰ نفر نیروی ثابت در این مرکز به صورت شبانه روزی، به سالمندان خدمات جهت نگهداری ارایه می دهند.

کویستان عبدالحکیمی/ کردستان