اتمام مرمت اضطراری کنیسه یهودیان در سنندج معاون میراث‌فرهنگی کردستان از اتمام مرمت اضطراری کنیسه یهودیان به‌عنوان یکی از منحصر‌به‌فردترین بناهای تاریخی متعلق به دوره صفویه و الحاقات دوره قاجار در شهرستان سنندج خبر داد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ محمد امینیان در این‌باره گفت: استان کردستان همواره در دوره‌های مختلف […]

اتمام مرمت اضطراری کنیسه یهودیان در سنندج

معاون میراث‌فرهنگی کردستان از اتمام مرمت اضطراری کنیسه یهودیان به‌عنوان یکی از منحصر‌به‌فردترین بناهای تاریخی متعلق به دوره صفویه و الحاقات دوره قاجار در شهرستان سنندج خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ محمد امینیان در این‌باره گفت: استان کردستان همواره در دوره‌های مختلف تاریخی نقشی ماندگار در بُعد وحدت اسلامی و ایران فرهنگی ایفا کرده است.

معاون میراث‌فرهنگی کردستان اظهار کرد: وجود اماکن مذهبی و تاریخی شامل مساجد، امام‌زاده‌ها، تکیه‌ها، خانقاه، حسینیه، کلیسا، کنیسه و… نمونه‌‌های بارزی از اتحاد و هم‌زیستی اقوام و مذاهب مختلف در این استان است.

او افزود:یکی از این اماکن تاریخی، کنیسه یهودیان در شهرستان سنندج است که به‌شماره ۲۶۹۷۹ در فهرست آثار ملی کشور به‌ثبت رسیده است.

امینیان با اشاره به آسیب‌دیدگی این اثر تاریخی عنوان کرد:نظر به ضرورت حفاظت و مرمت بناهای تاریخی و آثار ثبتی استان، مرمت اضطراری این کنیسه شامل مداخلات حفاظتی و استحکامی در بخش‌های از تعادل خارج شده نمای بیرونی و قسمت‌های در حال ریزش فضای داخلی با رعایت حفظ دوره‌های مختلف و اصول مرمت معماری انجام شد.
معاون میراث‌فرهنگی کردستان یادآور شد: «امیدواریم با انجام مرمت‌ها و احیای علمی بناها، بافتها و محوطه‌های تاریخی در سطح استان، شرایط مطلوب‌تری برای معرفی میراث ارزشمند ملموس و ناملموس کردستان فراهم شود.

کویستان عبدالحکیمی/کردستان