معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با اشاره به برگزاری نخستین سوگواره ملی آیین‌های عاشورایی گفت:در این رویداد بزرگ از یک طرف شاهد پیوند دلنشین اعتقادات اصیل با زیبایی‌های هنر و از طرف دیگر نظاره‌گر تنوع فرهنگی و در عین حال ریشه‌های اشتراکات فرهنگی بودیم. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرنگار ایرنا؛ […]

معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با اشاره به برگزاری نخستین سوگواره ملی آیین‌های عاشورایی گفت:در این رویداد بزرگ از یک طرف شاهد پیوند دلنشین اعتقادات اصیل با زیبایی‌های هنر و از طرف دیگر نظاره‌گر تنوع فرهنگی و در عین حال ریشه‌های اشتراکات فرهنگی بودیم.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرنگار ایرنا؛ اسماعیل محبی‌پور شامگاه جمعه در دومین شب از سوگواره ملی آیین‌های عاشورایی در تالار حافظ شیراز اظهار کرد: استان فارس میزبان نخستین سوگواره بود؛ سوگواره‌ای که از اقصی نقاط کشور در آن شرکت کردند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس ادامه داد: در این رویداد از یک طرف شاهد پیوند دلنشین اعتقادات اصیل با زیبایی‌های هنر و از طرف دیگر نظاره‌گر تنوع فرهنگی و در عین حال ریشه‌های اشتراکات فرهنگی بودیم.

محبی‌پور اضافه کرد: تُرک، کُرد، لُر، بَلوچ و فارس در کنار هم حول محور یک مکتب، آنچه که در عرصه هنر شایسته است را به منصه ظهور رساندند. این در حالیست که وقتی هنر با اعتقادات عجین می‌شود قطعا آثار دلنشین و ماندگاری را خلق می‌کند و شنونده به وجد می‌آید؛ این اتفاق بزرگ برای نخستین‌بار در کشور در استان فارس رخ داد.
وی بیان داشت: در آیین‌های محلی افزون بر اصالت‌ها امکان نوگرایی و نوشَوَندگی وجود دارد و این ویژگی هم باعث می‌شود، از تکرار موضوعات و خستگی ناشی از تکرار جلوگیری شود.
معاون استاندار عنوان کرد: زمانی که یک واقعه تاریخی مانند عاشورا به زبان‌ها و گویش‌های مختلف و با ادبیات و ابزار متفاوت به روی صحنه می‌رود و به نمایش گذاشته می‌شود حکایت از غنای فرهنگیِ ایرانی اسلامی دارد.
وی استقبال مردم فارس از این رویداد را چشمگیر خواند و گفت: استقبال خوب مردم فارس از این برنامه نشان می‌دهد که ظرفیت‌های فکری و تمایلات فرهنگی مردم بسیار بالاست و هرچقدر این تمایلات و عطش‌ها با خوراک مثبت و سازنده پُر شود قطعاً خلأیی باقی نخواهد ماند تا در آن منکرات و نارسایی‌ها ظهور و بروز پیدا کند.
محبی‌پور یادآور شد: استقبال مردم در این دو شب نشان داد که نه در حد تالار حافظ بلکه می‌توان فضای بسیار وسیع‌تری را برای برگزاری این برنامه در سال آینده در نظر گرفت تا میزبان مردم در این رویداد باشد. امیدواریم این امر توسط دست‌اندرکاران این رویداد با جدیت دنبال شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس اظهار داشت: برای برگزاری این رویداد عناصر دولتی صرفا به عنوان محرک و پشتیبانی‌کننده عمل کردند و برنامه‌ریزی و اجرا توسط گروه‌های مردمی انجام شده بود و این رویکرد نیز لذت کار را چندین برابر کرد.

نخستین سوگواره ملی آیین‌های عاشورایی شامگاه پنجشنبه ۱۰شهریورماه در شیراز آغاز به کار کرد و در این سوگواره که امسال نخستین دوره آن برگزار شد، ۱۴ گروه‌ از ۱۲ استان کشور حضور داشتند که  این گروه‌ها در دو شب به روی صحنه رفتند.