تخصیص آب برای توسعه کشاورزی کردستان پیگیری می‌شود/ کردستان یکی از مناطق مهم تأمین امنیت غذایی کشور است مشاور وزیر جهاد کشاورزی در سفر به استان کردستان گفت: با توجه به اینکه سی درصد از اشتغال کردستان در حوزه کشاورزی است و تخصیص آب برای توسعه زراعت استان پیگیری خواهد شد و برنامه‌ ریزی برای […]

تخصیص آب برای توسعه کشاورزی کردستان پیگیری می‌شود/ کردستان یکی از مناطق مهم تأمین امنیت غذایی کشور است

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در سفر به استان کردستان گفت: با توجه به اینکه سی درصد از اشتغال کردستان در حوزه کشاورزی است و تخصیص آب برای توسعه زراعت استان پیگیری خواهد شد و برنامه‌ ریزی برای تامین سفره معیشت مردم از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، حمید اورعی شامگاه دوشنبه در جلسه بررسی وضعیت دام و طیور اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی کردستان یکی از استان های فعال در حوزه کشاورزی و دام است و توانسته بعد از هدفمندی یارانه‌ها ثبات لازم در سطح بازار ایجاد کند.

اورعی با تاکید بر حمایت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حوزه کشاورزی افزود: در حال حاضر کردستان به عنوان یکی از استان‌های برتر در پرداخت تسهیلات بانکی توانسته به منظور رونق تولید وحمایت از توسعه کشاورزی استان به ۲۱۱۹ نفر از تولید کنندگان، مبلغ ۲۸۲ میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت کند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به شعار سال در خصوص حمایت از ایده‌های نوآورانه و نیروهای جوان عنوان کرد: در وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گیری ها با نظرخواهی و مشورت با تشکل‌ها، تعاونی‌های بخش کشاورزی و دانش بنیان محقق خواهد شد.

وی تاکید کرد: استان کردستان با دارا بودن استعدادهای خدادادی سرشار کشاورزی یکی از مناطق مهم کشور در تولید محصولات کشاورزی برای وصول به تأمین امنیت غذایی مملکت است.

اورعی در خصوص اجرای برنامه تحول کشاورزی که از سوی وزیر محترم جهاد کشاورزی تهیه و ارائه شده است تاکید کرد این برنامه می بایست نقشه راه ما در همه ارکان و بخشهای وزارتخانه تا پایین‌ترین سطوح سازمانی باشد.

در ادامه این جلسه معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به برنامه های آتی و در دست اقدام بخش کشاورزی استان گفت: بر اساس مطالعات و بررسیهای انجام شده و نیز تجارب حاصله ، سازمان جهاد کشاورزی به جد معتقد است که محور توسعه استان کردستان بخش کشاورزی می‌باشد.

پژمان باختر افزود: تامین و تخصیص اعتبارات برای ایجاد زیربناها و مناسب سازی بسترهای سرمایه گذاری، تأمین و تخصیص اعتبارات تسهیلات بانکی لازم با سود بانکی پائین و معقول متناسب با بازدهی سرمایه در بخش کشاورزی از جمله برنامه‌های های توسعه کشاورزی کردستان است.

باختر ادامه داد: تامین و تخصیص آب مورد نیاز از منابع آبی استان با اولویت آبهای سطحی و احداث سازه های مهار و انتقال آب یکی دیگر از پتانسیل های ارتقای کشاورزی کردستان است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در خصوص وضعیت گوشت قرمز استان گفت: گوشت حاصل از ۳/۲ میلیون واحد دامی استان، سالیانه معادل ۳۲ هزار و ۴۳۵ تن ، ظرفیت واحدهای صنعتی پروار بندی گوساله است و ۳۸ هزار و ۹۰۷ راس و پروار بندی بره ۳۷ هزار و ۵۵۴ راس در هر دوره می‌باشد.

فرزاد معاونی با اشاره به ظرفیت کردستان برای تولید گوشت قرمز ادامه داد: با توجه به مازاد تولید علوفه اراضی مزروعی و مراتع و نیز ضایعات و پس جر مزارع میتوان تولید گوشت قرمز را از ۲۲ هزار تن به ۴۵ هزار تن در سال افزایش داد.

مدیر کل حوزه سازمان جهاد کشاورزی کردستان در خصوص اصلاح باغات گردو استان تصریح کرد: اصلاح و نوسازی باغات موجود یکی از راهکارهای بهره وری مطلوب و افزایش تولید در واحد سطح است.

محمد بیانی اظهار داشت: حدود ۵۰ درصد باغات موجود استان ، درجه ۲ و نیازمند اصلاح و نوسازی می باشند و به ازای هر هکتار اصلاح باغات حداقل ۲۰ هکتار به عملکرد محصول اضافه می گردد.

بیانی با بیان اقدامات انجام شده در سرشاخه کاری باغات گردو گفت: با اجرای طرح مذکور عملکرد محصول تولیدی حداقل دو برابر و کیفیت محصول نیز ارتقا پیدا خواهد کرد که موجب یکنواختی محصول ، بازاریسندی و فراهم نمودن زمینه برای افزایش صادرات می‌شود.

بیانی افزود: امکان برداشت با شیکر ، پوست سبز گلی و پوست شکنی مکانیزه وکاهش هزینه های کارگری در مراحل برداشت و پس از برداشت از دیگر مزایای سرشاخه کاری باغات گردو کردستان است.

در ادامه این نشست مدیر توسعه بازرگانی و مدیرکل پشتیبانی امور دام کردستان به ارایه عملکرد پرداختند و مشکلات کشاورزی کردستان بمنظور حل و رایه راهکار با مشاور امنیت غذایی وزیر جهاد کشاورزی و مجید حمیدی رییس سازمان تعاون روستایی استان قم مطرح شد.

کویستان عبدالحکیمی /کردستان