تشخیص تیروئید در ۳۹۰۰ نوزاد / ۸۰ درصد کودکان دارای کم‌کاری تیروئید مادرزادی، علائم ندارند مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد کودکان درگیر با کم‌کاری غده تیروئید در بدو تولد، بدون علائم هستند، گفت: از سال ۱۳۸۴ تاکنون، حدود ۳۹۰۰ نوزاد مبتلا به این […]

تشخیص تیروئید در ۳۹۰۰ نوزاد / ۸۰ درصد کودکان دارای کم‌کاری تیروئید مادرزادی، علائم ندارند

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد کودکان درگیر با کم‌کاری غده تیروئید در بدو تولد، بدون علائم هستند، گفت: از سال ۱۳۸۴ تاکنون، حدود ۳۹۰۰ نوزاد مبتلا به این بیماری تشخیص داده شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از خبرگزاری ایمنا، مهدی فارسی با اشاره به روز جهانی و هفته تیروئید اظهار کرد: بیست‌وپنجم ماه می مصادف با چهارم خردادماه سال جاری، به بیماری تیروئید اختصاص داده شده و به همین بهانه، چهارم تا دهم خردادماه در کشور ایران به عنوان هفته تیروئید نام‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه تیروئید یکی از مهم‌ترین غده‌های بدن است، افزود: بیماری‌های مربوط به غده تیروئید، از جمله بیماری‌های شایع در سراسر جهان محسوب می‌شود و افراد بسیاری در سراسر جهان و ایران به این بیماری‌ها مبتلا هستند.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: غده تیروئید، در سوخت‌وساز بدن نقش و چگونگی ذخیره و مصرف انرژی در بدن افراد را بر عهده دارد، بنابراین هنگامی که غده تیروئید درگیر بیماری شود، عوارض آن بر تمام قسمت‌های جسم فرد محرز خواهد شد و زندگی عادی فرد را مختل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه با توجه به اهمیت غده تیروئید و شیوع بالای بیماری‌های مربوط به این غده، روزی جهانی به آن اختصاص داده شده و هفته‌ای با هدف اطلاع‌رسانی در خصوص بیماری تیروئید در کشور در نظر گرفته شده است، ادامه داد: پرکاری و کم‌کاری غده تیروئید از شایع‌ترین بیماری‌های مربوط به غده تیروئید در کشور محسوب می‌شود.

آغاز فعالیت طرح غربالگری نوزادان از سال ۱۳۸۴
فارسی با بیان اینکه از اصلی‌ترین علل ابتلاء به بیماری کم‌کاری تیروئید در سال‌های گذشته، می‌توان به کمبود مصرف ید افراد اشاره کرد که این مشکل با اضافه کردن ید به نمک مصرفی، رفع شده است، گفت: یکی از بیماری‌های شایع و مهم غدد درون‌ریز کودکان، کم‌کاری تیروئید محسوب می‌شود که ممکن است کودک از بدو تولد درگیر آن باشد، اما علائمی بروز پیدا نکند.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد کودکان درگیر با کم‌کاری غده تیروئید در بدو تولد، بدون علائم هستند، اضافه کرد: غده تیروئید در سوخت‌وساز بدن نقشی اساسی بر عهده و رشد کودک در دوران نوزادی نیاز فراوانی به انرژی دارد.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در صورتی که کم‌کاری غده تیروئید نوزاد تشخیص داده نشود، وی دچار عقب‌ماندگی ذهنی و کوتاهی قد خواهد شد و پس از درگیری با عوارض مذکور بیماری نوزاد تشخیص داده می‌شود، افزود: در راستای پیشگیری از کم‌کاری تیروئید نوزادان کشور، طرح غربالگری نوزادان از سال ۱۳۸۴ فعال شده است.

وی با بیان اینکه در پی اجرای این طرح، با گرفتن خون از پاشنه پای نوزاد سه تا پنج روزه، بیماری کم‌کاری تیروئید مادرزادی تشخیص داده و روند درمانی آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۸۴ تاکنون، حدود ۳۹۰۰ نوزاد مبتلا به این بیماری تشخیص داده شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند؛ در واقع تیروئید برخی از این نوزادان درمان شده و برخی دیگر با دارو تحت کنترل است، درحال حاضر شاهد بروز بیماری کم‌کاری تیروئید در نوزادان و کودکان نیستیم.