۲۰ قطعه کبک در طبیعت مریوان رهاسازی شد مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: ۲۰ قطعه کبک وحشی در دامان طبیعت‌ این شهرستان رهاسازی شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ اقبال حمیدی اظهار داشت: ماموران یگان حفاظت از محیط زیست در شناسایی و رصد و با حکم قضایی در تفتیش از منزل […]

۲۰ قطعه کبک در طبیعت مریوان رهاسازی شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: ۲۰ قطعه کبک وحشی در دامان طبیعت‌ این شهرستان رهاسازی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ اقبال حمیدی اظهار داشت: ماموران یگان حفاظت از محیط زیست در شناسایی و رصد و با حکم قضایی در تفتیش از منزل یک شکارچی متخلف ۹ قطعه کبک وحشی کشف و ضبط گردید.
وی افزود:در راستای فرهنگ سازی و آموزش تعدادی از شکارچیان در اقدامی خودجوش ۱۱ قطعه کبک وحشی به اداره حفاظت محیط زیست مریوان تحویل داده شد.
این کبک ها طی مراسمی با حضور مدیر کل محیط زیست استان کردستان، معاون محیط زیست انسانی، رئیس و محیط بانان شهرستان مریوان در یکی از زیستگاه های امن شهرستان مریوان رهاسازی و به دامان طبیعت برگشتند تا لذت حیات در طبیعت دلنواز را در بهار دلنشین تجربه کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با بیان اینکه قفس های چوبی نیز معدوم سازی شدند گفت: از مردم فهیم و طبیعت دوست شهرستان تقاضا داریم  نسبت به حفظ محیط زیست خود کوشا باشند و هرگونه شکار، نگهداری و فروش حیوانات و یا شکار را به اداره حفاظت از محیط زیست اطلاع دهند.
کبک یکی از پرندگان زیبای خشکی، با اندازه متوسط، طول بدن ۳۲ تا ۳۴ سانتی متر و گستردگی بال ها ۴۷ تا ۵۲ سانتی متر است و بیشتر در مناطق کوهستانی یافت می‌شود.
کبک در چرخه حیوانات ایران نقش بسزایی دارد و نر و ماده یک شکل و بدون تغییرات فصلی هستند؛ اما پرنده ی نر کمی بزرگ تر است، نوار سیاه پهن موربی از جلوی پیشانی تا گوشپرها ادامه دارد.
کبک ها گونه های مختلفی دارند. این پرندگان دارای پاها، دم و منقار کوتاه هستند و سرکوچک دارند و بیشتر از بذر گیاهان خانواده گندمیان و علف های هرز و کمی از حشرات تغذیه می کنند. جوجه آوری آنها از اواخر اسفند تا اواخر خرداد به شکل منزوی در دامنه های صخره ای با پوشش گیاهی شروع می شود.