«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب گفت که تحریم های شدید اقتصادی و نظامی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران باعث شد تا این کشور به خود تکیه کرده و توانمندیهای نظامی بومی خود را توسعه دهد و شراکت دفاعی تهران – مسکو با توجه به مواضع غربیها امری منطقی به شمار می رود. به […]

«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب گفت که تحریم های شدید اقتصادی و نظامی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران باعث شد تا این کشور به خود تکیه کرده و توانمندیهای نظامی بومی خود را توسعه دهد و شراکت دفاعی تهران – مسکو با توجه به مواضع غربیها امری منطقی به شمار می رود.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، عبدالباری عطوان در مقاله امروز یکشنبه خود در روزنامه رای الیوم به تقویت روابط دفاعی جمهوری اسلامی ایران و روسیه و نگرانی آمریکا از آن پرداخت و نوشت: ایالات متحده نگرانی خود را از تبلور یک شراکت دفاعی کامل بین مسکو و تهران ابراز کرد و سخنگوی آمریکا این مشارکت را که در حال تقویت شدن است، به زعم خود آسیب بزرگی به اوکراین، همسایگان ایران و حتی کل جهان دانست.

عطوان افزود: نگرانی آمریکا از شراکت نظامی روسیه و ایران جای تعجب دارد زیرا نه تنها این نگرانی غیرمنطقی بلکه ساده لوحانه نیز هست. آمریکا از ایرانی که چهل سال است آن را محاصره کرده است و با حمایت از اغتشاشات برای سرنگونی نظام این کشور نقشه می‌کشد چه انتظاری دارد؟ آیا واشنگتن انتظار دارد ایران که از محور روسیه و چین دور شود و طبق شروط کاخ سفید، با وضعیت تسلیم شده به توافق هسته ای برگردد؟

این نویسنده خاطرنشان کرد: محاصره شدید اقتصادی و نظامی آمریکا علیه ایران، این کشور را بر آن داشت تا توانمندیهای نظامی بومی خود را توسعه دهد و بر تولید موشک‌های بالستیک بسیار پیشرفته -که جدیدترین آنها موشک‌های فرا صوت (هایپرسونیک) هستند- و همچنین تولید پهپادها تمرکز کند تا از این طریق محروم بودن خود از خرید هواپیماهای جنگی را جبران کند.

وی افزود: ائتلاف نظامی ایران و روسیه منطقی و قابل پیش بینی و مبتنی بر خصومت دو طرف با آمریکا است و اوج حماقت است که دولت آمریکا فکر کند که این نزدیکی روابط بین مسکو و تهران ممکن نیست و یا می تواند از آن جلوگیری کند.