رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مردم شهر راضی هستند که توسعه شهر به صورت حلال صورت گیرد و راضی نیستند درآمد نامشروعی خرج توسعه شهر شود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، مصطفی نباتی نژاد در برنامه «تفاوط» […]

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مردم شهر راضی هستند که توسعه شهر به صورت حلال صورت گیرد و راضی نیستند درآمد نامشروعی خرج توسعه شهر شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، مصطفی نباتی نژاد در برنامه «تفاوط» با اشاره به طرح صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی اظهار کرد: صدور پروانه الکترونیکی گام مهمی بود که برای نخستین بار در کشور توسط شهرداری اصفهان انجام شد.

وی با بیان اینکه سهم درآمد ساختمانی از خلاف سازی بسیار پایین و درآمد موجود براساس تراکم است، گفت: سالانه حدود ۴ هزار پروانه توسط شهرداری اصفهان صادر می‌شود که بخش قابل توجهی از این پروانه‌ها به تخریب و بازسازی مربوط است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در این میان قانون قابل تفسیر است و زمانی که شهروند برای انجام کار ساختمانی خود وقتی وارد شهرداری می‌شد ممکن بود سردرگم و درگیر بروکراسی شود. در این بین برخی به عنوان واسطه حضور داشتند و تصور می‌شد که سهم درآمد شهرداری بالا می‌رود.

وی تصریح کرد: با شفاف سازی صورت گرفته به نظر می‌رسد این درآمد خیلی هم تغییری در آن صورت نگیرد. مردم شهر راضی هستند که توسعه شهر به صورت حلال صورت گیرد و راضی نیستند درآمد نامشروعی خرج توسعه شهر شود.

نباتی نژاد درباره طرح جامع شهر اظهار کرد: گویا در دولت قبل، اصفهان پایلوت اجرای طرح جامع شد. مرجع تدوین طرح‌های تفصیلی وزارت راه و شهرسازی است و مدیریت شهری بخشی از اجرا را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه طرح تفصیلی نیازمند بازنگری است، افزود: برای اصفهان زمانی بارگذاری جمعیتی را تصور کردند که بر مبنای آن طرح تفصیلی را نوشتند اما اکنون بسیاری از این کاربری‌ها محقق نشده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: براساس یک مطالعه‌ انجام شده، اندازه بهینه جمعیت شهر اصفهان برمبنای زیرساخت‌های کنونی، ۶۰۰ هزار نفر است.

وی ادامه داد: در این میان مسائل نوپدیدی مانند فرونشست نیز مطرح شده است که احساس زیست پذیری را کاهش داده و نتیجه این موضوع، پایین آمدن سرمایه‌اجتماعی است.

نباتی نژاد با بیان اینکه طرح تفصیلی نیازمند دقیق سازی است، گفت: براساس این طرح هر پهنه کدی دریافت کرده بود که با براساس ضوابط شهرسازی و بر مبنای اجرای طرح پروانه الکترونیکی اطلاعات لازم را به روز‌رسانی می‌کردیم.

وی با بیان اینکه طرح جامع باید مبتنی بر رویکرد نوین عدالت و شفافیت باشد، تصریح کرد: مردم انتظار دارند ما براساس ضوابط شهر را اداره کنیم، بنابراین مسئولان امر باید در این زمینه تسهیل گری کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید براینکه در خصوص مشکلات اصفهان نگران برند سوزی هستیم، گفت: ما میراث‌دار اصفهان بزرگ هستیم که قابل تکریم است و نباید در خصوص مشکلات شهر از جمله فرونشست، بگوییم گذشتگان مقصر بوده‌اند.

وی افزود: نوع تجویز و مقابله با این مشکلات بسیار مهم است. باید تلاش کنیم تا به یک آیین نامه قوانین و مقررات ساختمانی برسیم که پدیده فرونشست نیز در آن دیده شود. البته پرداختن به اصل مسئله که همان خشکی زاینده‌رود است اهمیت فراوانی دارد.

نباتی نژاد اظهار کرد: هم‌صدا شدن مسئولان در چند هفته اخیر بابت احیای حقی است که به نوعی از بین رفته است. حقابه محیط زیست اصفهان از گذشته مطرح بوده که باید به سمت استیفای آن برویم.

وی خاطرنشان کرد: واگرایی سیستمی و گسست‌های اجتماعی دو کلید واژه‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد. باید به سمت هم گرایی و هم‌صدا شدن برویم تا به افقی مشترک برای اداره شهر برسیم.