سرنوشت بانک دی در بازار پایه چه خواهد شد؟ سهام بانک دی که در بازار پایه زرد فرابورس درج شده، به زودی بازگشایی می‌شود؛ اما سرنوشت بانک دی در بازار پایه چه خواهد شد؟ به گزارش  خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، نماد بانک دی اخیراً به عنوان هفتمین بانک در بازار پایه فرابورس درج شد. اتفاقی که […]

سهام بانک دی که در بازار پایه زرد فرابورس درج شده، به زودی بازگشایی می‌شود؛ اما سرنوشت بانک دی در بازار پایه چه خواهد شد؟

به گزارش  خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، نماد بانک دی اخیراً به عنوان هفتمین بانک در بازار پایه فرابورس درج شد. اتفاقی که پس از کش و قوس‌های فراوان رخ داد و درنهایت «دی» راهی بازار پایه زرد فرابورس شد.

هنوز زمان بازگشایی «دی» مشخص نشده اما پیش بینی می شود که این اتفاق به زودی رخ خواهد داد. در این راستا، سهامداران خرد نگران وضعیت نماد و قیمت آن هستند.

قیمت هر برگه سهام «دی» در هنگام تعلیق، ۱۰۵ تومان بود. بر اساس قوانین، در هنگام بازگشایی در بازار پایه، قیمت هر سهم ۱۰۰ تومان (ارزش اسمی) بوده و این نماد، بازگشایی بدون دامنه نوسان را تجربه خواهد کرد.

با توجه به موضوع تجدید ارزیابی بانک‌ها، قطعاً بانک دی نیز همانند سایر بانک‌ها از این موضوع منتفع خواهد شد.

این در حالی است که شنیده‌ها حاکی از آن است که با الزام بانک مرکزی، تمامی دارایی‌های بانک دی و شرکتهای گروه مالی توسط هیئت کارشناسان رسمی دادگستری ارزیابی و ارزشگذاری شده و ارزش ذاتی سهم دی نیز حدود ۲۰۰ تومان برآورد شده است.

بیشتر بخوانید:میزان افزایش حقوق معلمان اعلام شد

بر این اساس، حال این سوال برای سهامداران به وجود آمده که در هنگام بازگشایی روند «دی» چگونه خواهد بود؟

اگر به کمی قبل‌تر برگردیم، خواهیم دید که نماد «خپارس» در وضعیتی کاملاً مشابه با «دی» قرار داشت. خپارس در تابستان ۱۴۰۱ تعلیق شد و به بازار پایه رفت. این نماد که البته حواشی‌اش با بانک دی قابل قیاس هم نیست، ماه‌ها بعد در بازار پایه زرد بازگشایی شد و اتفاقاً پس از بازگشایی در مدت زمان کوتاهی توانست بیش از ۵۰ درصد رشد کند.
ج
از طرف دیگر، بررسی بازار پایه نشان می‌دهد که تنها بانک دی نیست که در سهامش در این بازار درج شده است. سهام بانک‌هایی از جمله بانک شهر، سرمایه، آینده و رسالت؛ در بازار پایه زرد درج شده که بالاترین بازار در بازار پایه به حساب می‌آید. سهام بانک‌ ایران زمین نیز با نماد «وزمین» در بازار پایه قرمز درج شده است.

به همین خاطر، درج نماد در بازار پایه را قطعاً نمی‌توان دلیلی بر ارزنده نبودن سهام بانک دانست. مخصوصاً زمانی که در بررسی دارایی‌های بانک دی، به نیروگاه دماوند و برنامه‌های موجود برای واگذاری آن می‌رسیم.

مطابق برنامه منتشر شده بانک برای خروج از ماده ۱۴۱، شرکت نیروگاه دماوند با مالکیت ۷۰ درصدی بانک دی در دو نوبت تجدید ارزیابی شد که منتج به تقویت ۹۳۰۰۰ میلیارد ریالی حقوق صاحبان سهام شد. طی مجوز اخذ شده از بانک مرکزی هم در نهایت با واگذاری نیروگاه برق دماوند در اقساط بلند مدت ۱۰ ساله با دریافت ۵ الی ۱۰ درصد نقد موافقت شد.

اما شنیده‌ها حاکی از آن است که اخیراً سهام نیروگاه برق دماوند از سوی هیئت کارشناسان رسمی به مبلغ ۸۱۰۰۰ ریال برای هر سهم قیمت‌گذاری شده است که طی هفته‌های آتی آگهی واگذاری آن منتشر می‌شود که اگر این اتفاق بیفتد – که احتمال آن زیاد است- حدود ۱۹۰۰۰۰ میلیارد ریال از سود شناسایی خواهد شد و کمک بزرگی به خروج بانک از زیان انباشته است.