پس از رقابت شانه به شانه «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری فعلی برزیل و «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری سابق در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری و کم شدن فاصله دو رقیب در نظرسنجی‌های پیش از دور دوم این رقابت سیاسی، بولسونارو پذیرش شکست احتمالی در انتخابات آتی را به عدم وقوع «چیزی غیر عادی» مشروط کرد. به گزارش […]

پس از رقابت شانه به شانه «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری فعلی برزیل و «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری سابق در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری و کم شدن فاصله دو رقیب در نظرسنجی‌های پیش از دور دوم این رقابت سیاسی، بولسونارو پذیرش شکست احتمالی در انتخابات آتی را به عدم وقوع «چیزی غیر عادی» مشروط کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از تارنمای «لا رَسون»، «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری راستگرای افراطی برزیل که سودای تثبیت قدرت خود برای یک دوره دیگر را در سر می‌پروراند، در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی اعلام کرد شکست نهایی در دور دوم انتخابات که ۳۰ اکتبر (هشتم آبان) برگزار می‌شود را تنها در صورتی می‌پذیرد که در طول فرآیند رای‌گیری، «چیزی غیر عادی» رخ ندهد.

بولسونارو تاکید کرد: امروز همه می‌گویند که پذیرش من (در میان مردم) بسیار بیشتر از رقیبم (لولا داسیلوا) است. اما اجازه دهید این موضوع را به رای‌گیری‌ها و کمیسیون شفافیت انتخابات بسپاریم.

نظامی سابق ارتش برزیل که در ماه‌های قبل، بارها با طرح احتمال «تقلب»، نظام الکترونیکی انتخابات کشورش را بدون ارائه شواهد زیر سوال برده بود، افزود: اگر کمیسیون شفافیت که اعضایی از نیروهای مسلح نیز در آن حضور دارند، چیز غیر عادی ارائه نکند، دلیلی برای تردید در نتایج انتخابات وجود ندارد.

بولسونارو پیشتر تهدید کرده بود که در صورت شکست در مقابل داسیلوا، نتایج را به رسمیت نخواهد شناخت.

در حالی که تاکنون دخالت نیروهای مسلح در انتخابات برزیل محدود به حمل ماشین‌های رای‌گیری به محل‌های دورافتاده و تقویت امنیت در برخی مناطق بوده است اما بولسونارو پیشنهاد کرده که ارتش باید شمارش موازی آرا را انجام دهد.

نظامی‌گری بولسونارو در دوران ریاست جمهوری او تا جایی پیش رفته است که وی بیش از شش هزار سرباز را در سِمت‌های دولتی منصوب کرده است و این امر حتی در دوران دیکتاتوری برزیل رخ نداده بود.

بر اساس گزارش‌های موسسه «دیتا فولها» مبنی بر ارائه نظرسنجی‌های متعدد، لولا داسیلوا برای ماه‌ها از محبوبیت گسترده‌ای برخوردار بود و برتری او نسبت به بولسونارو در ماه مه به ۲۱ درصد رسید. این در حالی است که نتایج دور نخست انتخابات که دوم اکتبر (۱۰ مهر) برگزار شد، همه را غافلگیر کرد. فاصله میان بولسونارو و داسیلوا بسیار کمتر از پیش‌بینی‌ها بود و رهبر راست افراطی توانست ۴۳ درصد آرا (پنج درصد کمتر از داسیلوا) را از آن خود کند.

به دنبال اعلام نتایج، بولسونارو نظرسنجی‌های پیش از انتخابات را به «دروغ‌گویی» به نفع لولا داسیلوا متهم کرد.

بر اساس نتایج نظرسنجی جدید موسسه دیتا فولها که با جمع‌آوری آرای دو هزار و ۹۱۲ نفر در بازه زمانی ۱۷ تا ۱۹ اکتبر (۲۵ تا ۲۷ مهر) و پس از نخستین مناظره تلویزیونی دو کاندیدا انجام شد، برتری لولا داسیلوا از جناح چپگرا نسبت به رقیبش از جناح راست افراطی به چهار درصد کاهش یافته است.

دست‌کم گرفتن ژائیر بولسونارو و رقابت شانه به شانه او با لولا داسیلوا در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری این کشور با وجود نتایج برخی از نظرسنجی‌ها مبنی بر پیروزی قاطع داسیلوا در دور نخست سبب شده تا نظرسنجی‌های جدید در آستانه دور دوم با نگاهی تردیدآمیز نگریسته شوند، با این حال، لولا داسیلوا همچنان با اختلاف کم پیشتاز است.

داسیلوا که پس از پیروزی‌های سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۰، خود را برای سومین دوره ریاست جمهوری برزیل آماده می‌کند، به تازگی در یک مناظره‌ تلویزیونی ژائیر بولسونارو رقیب راست افراطی‌اش را یک «دیکتاتور کوچک» و «سلطان اخبار جعلی» خواند.