دستگاه دانش بنیان ایرانی با نام کاهنده همزمان مصرف سوخت و آلایندگی در خودروهای دیزلی(رداکس) به دور دوم مسابقات بین المللی کنز راه یافت KANS مخفف عبارت انگلیسی Knowledge Application and Notion for Society به معنی کاربرد دانش و ایده برای جامعه است. هدف این رقابت ارائه راه حل‌های مبتنی بر علم برای مسائل پیش […]

دستگاه دانش بنیان ایرانی با نام کاهنده همزمان مصرف سوخت و آلایندگی در خودروهای دیزلی(رداکس) به دور دوم مسابقات بین المللی کنز راه یافت

KANS مخفف عبارت انگلیسی Knowledge Application and Notion for Society به معنی کاربرد دانش و ایده برای جامعه است. هدف این رقابت ارائه راه حل‌های مبتنی بر علم برای مسائل پیش روی جوامع بشری است که توسط دانشمندان جوان، دانشجویان و اساتید (زیر ۴۵ سال) در سراسر کشورهای اسلامی و مسلمانان سایر کشورها ارائه می شود.
در این رقابت بین‌المللی، شرکت‌کنندگان راه حل‌های خود را در حوزه‌های ۶گانه بصورت عام یا به صورت اختصاصی برای چالش‌های اعلام شده توسط پاویون‌های ملی و بین المللی، در قالب یک فیلم ۳ تا ۵ دقیقه ای ارائه می دهند.
دکتر مهدی حاجیان دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از ارائه دهندگان این دستگاه در گفتگوی اختصاصی گفت: در این دوره از مسابقات پس از بررسی ۶۵۸ طرح دریافتی از ۲۵ کشور توسط کیمته بین المللی مسابقات، تنها ۱۲ درصد از طرح های ارسالی بعنوان طرح های برتر به مرحله دوم راه یافتند.
لازم بذکر است اختراع برگزیده شده با عنوان دستگاه کاهنده همزمان مصرف سوخت و آلایندگی در خودروهای دیزلی (رداکس) می باشد. این محقق نخبه خاطر نشان کرد: از سال ۱۳۸۸ که توسط مقام معظم رهبری بنام سال اصلاح الگوی مصرف نامگذاری شد، در قالب یک تیم نخبه به فکر اختراع دستگاهی افتادیم که بتواند همزمان مصرف سوخت و نیز آلایندگی خودروهای دیزلی را کاهش داده، از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه و البته در نمونه خود در دنیا بی¬همتا باشد. با توکل به خدا و مدد شهدا، پس از چهار سال فعالیت تحقیقاتی شبانه روزی گروهی جمعی از نخبگان دانشگاهی و صنعت در شرکت دانش بنیان بهین تجهیز آپادانا بحمدلله این دستگاه ساخته شد و تمامی تست های آزمایشگاهی و میدانی را پشت سرگذاشت. بگذارید یک نکته را قویا بیان نمایم که مخترعان اصلی این دستگاه یعنی آقای مهندس شاهین رضائیان (مدیرعامل-از نخبگان صنعت) و مهندس علیرضا طالقانی(رئیس هیات مدیره-دانش آموخته برتر دانشگاه صنعتی اصفهان و نخبه علمی و صنعتی) زحمات اصلی این مسیر پرفراز و نشیب را کشیده اند به گونه ای که خود بنده شاهد بودم حتی بعضی اوقات شب ها افتخار داشتم در این عمل مجاهدانه تاصبح در خدمتشان حال طراحی و آنالیز بودیم. در سال ۱۳۹۷ این دستگاه مدال طلای مسابقات مخترعان، مبتکران و نوآوران را کسب نمود که آن مدال با افتخار به مادر بزرگوار سردارشهید حاج حسین خرازی تقدیم گردید. هم اکنون این محصول تجاری سازی شده است و در شرکت بهین تجهیز آپادانا که عرض کردم به تولید انبوه رسیده است.
ایشان افزود: ما با اعتقاد به اینکه با حل مشکلی از جامعه بتوانیم باعث خشنودی قلب حضرت آقا و مردم عزیزکشورمان شویم پای در این راه نهادیم و خداوند منان را شاکریم که به ما فرصت سربازی در محضر ولایتش به ما عطا نموده است. امیدوار هستیم در راستای تحقق سیاست های هوای پاک و نیز سیاست های کلان کاهش مصرف سوخت، با توجه به اینکه این دستگاه تا میزان ۵۰ درصد آلایندگی ها و تا ۱۵درصد مصرف سوخت را در خودروهای دیزلی کاهش می دهد، مسئولان شهری و نیز کشوری جهت نصب این دستگاه بالاخص در اتوبوس¬های شهری قدم های استوارتری نسبت به قبل برداشته و از خلاقیت جوانان نخبه ایرانی سازنده این محصول دانش بنیان حمایت نمایند.