منابع محلی لبنانی از وقوع درگیری بین مردم شهرک العقابیه در جنوب لبنان و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفل) خبر دادند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، بر اساس خبرهای منتشر شده نیروهای سازمان ملل به طور غیر معمول وارد روستای العقابیه شدند که با اعتراض مردم این شهرک مواجه شده و به درگیری […]

منابع محلی لبنانی از وقوع درگیری بین مردم شهرک العقابیه در جنوب لبنان و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفل) خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، بر اساس خبرهای منتشر شده نیروهای سازمان ملل به طور غیر معمول وارد روستای العقابیه شدند که با اعتراض مردم این شهرک مواجه شده و به درگیری بین دو طرف منجر شد.

منابع خبری لبنانی همچنین از تیراندازی نیروهای یونیفل در جریان این درگیری خبر دادند.

در اثر این درگیری یک دستگاه خودرو نیروهای یونیفل در حال تلاش برای خروج از شهرک واژگون شد که منجر به زخمی شدن ۴ نفر از نیروهای یونیفل شد.

وقوع درگیری بین مردم جنوب لبنان و نیروهای یونیفل سال‌های گذشته نیز به دلیل ورود غیر مجاز نیروهای سازمان ملل به مناطق از پیش تعیین نشده به مراتب رخ داده است.

سال گذشته نیروهای سازمان ملل با ورود به شهرک شقرا در جنوب لبنان اقدام به تصویربرداری از برخی مناطق این شهرک کردند که با واکنش تند مردم مواجه شد.

بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل که پس از جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ تصویب شد، نیروهای سازمان ملل در جنوب لبنان مستقر شدند اما مناطق حضور آنها از پیش تعیین شده و هر گشتی سازمان ملل باید پس از هماهنگی با ارتش لبنان ماموریت خود را اجرا کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تابستان گذشته ضمن تمدید ماموریت نیروهای یونیفل به مدت یک سال دیگر، در تبصره‌ای هماهنگی این نیروها با ارتش لبنان برای انجام ماموریت‌ها را غیر ضروری دانست که با انتقادهای فراوانی در محافل سیاسی لبنان مواجه شد.

بر اساس این تبصره، نیروهای سازمان ملل از این پس می‌توانند بدون هماهنگی با مقام‌های امنیتی لبنانی در مناطقی خارج از منطقه عملیاتی خود وارد شوند.

مردم لبنان این تصمیم را نشانه تلاش سازمان ملل برای مقابله با مقاومت اسلامی این کشور در جنوب لبنان قلمداد کردند.