حجت الاسلام عالی یکی از عوامل محک ایمان مومنین را توجه به پیوندهای بین برادران دینی عنوان کرد و اظهار داشت: جلوه ای از رابطه ای که بین مومنین و امام وجود دارد در بین شیعیان نیز برقرار است، هم چنان که می فرماید ” یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا و یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنا “، شیعیان با حزن اهل […]

حجت الاسلام عالی یکی از عوامل محک ایمان مومنین را توجه به پیوندهای بین برادران دینی عنوان کرد و اظهار داشت: جلوه ای از رابطه ای که بین مومنین و امام وجود دارد در بین شیعیان نیز برقرار است، هم چنان که می فرماید ” یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا و یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنا “، شیعیان با حزن اهل بیت(ع)، محزون می شوند و با خوشی آنها خوشحال می گردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی در سلسله جلسات معنوی حرم حضرت زینب(س) خواهر امام رضا (ع) در اصفهان با اشاره به این که پیوندهای بین مومنین در فرهنگ دینی ما، عمیق ترین و اصیل ترین نوع پیوند است اظهار داشت: پیوند بین مومنین یک پیوند واقعی و تکوینی است که از ابتدای آفرینش، خدای متعال در خلقت انسان ها و مومنین قرار داده است و از این جهت که طینت مومنین یکی است، آنها برادران پدری و مادری می باشند.
وی افزود: مومنین نمی توانند نسبت به درد و حال یکدیگر بی تفاوت باشند و این یک محک است تا فرد بداند چه میزان ایمان جسالمی دارد، لذا اگر نسبت به درد دیگران بی تفاوت هستیم و بلکه خوشحال نیز می باشیم این نشانه بی ایمانی است.
این کارشناس مذهبی با بیان این که پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) نسبت به درد مردم بی قرار بودند گفت: امیرمومنان(ع) می فرمود پیامبر اکرم(ص) آن قدر شب ها نمی خوابیدند و یا کم می خوابیدند تا تاثیر نفس و اثرگذاری حضرت بیشتر باشد، لذا عبادت می کردند و روی پا می ایستاد، آن مقدار که پاهای پیامبر(ص) ورم می کرد و چهره حضرت از بی خوابی زرد می شد.
وی اضافه کرد: آیه ” طاها. ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى‌ ” نازل شد و خداوند که رحمت و مهربانی آن بی نهایت است به پیامبر چنین فرمود.
حجت الاسلام والمسلمین عالی با تاکید بر سیره اهل بیت(ع) نسبت به مومنین و مردم تصریح کرد: پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) این گونه بودند و از این رو بود که سه روز روزه گرفتند و در زمان افطار، مسکین، اسیر و یتیمی که به خانه اهل بیت آمدند، در هر سه روز سهمیه افطار خود را به آنها دادند و خود با آب افطار کردند.
وی خاطر نشان کرد: این سیره اهل بیت(ع) بوده است که از درد دیگران بی قرار بودند و قرآن کریم نیز می فرماید آنهایی که بی قرار هستند به دیگران می رسند ولو آن که خود نیاز داشته باشند.
این خطیب یکی از عوامل محک ایمان مومنین را توجه به پیوندهای بین برادران دینی عنوان کرد و ادامه داد: جلوه ای از رابطه ای که بین مومنین و امام وجود دارد در بین شیعیان نیز برقرار است، هم چنان که می فرماید ” یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا و یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنا “، شیعیان با حزن اهل بیت(ع)، محزون می شوند و با خوشی آنها خوشحال می گردند.
وی تاکید کرد: دلیل این امر این است که با یکدیگر سنخیت دارند و برعکس آن نیز وجود دارد، یعنی اهل بیت(ع) نیز از درد شیعیان دچار درد می شوند و از خوشی آنها فرحمند می شوند و همانند پدر برای شیعیان می مانند.
این کارشناس مذهبی منشاء حقوق بین مومنین را رابطه واقعی بین آنها بیان کرد و گفت: از آنجا که همه در خدمت یک روح هستند و روح ولایت و ایمان در همه است، همانند نخ تسبیح که در بین همه دانه ها وجود دارد، لذا در روایت است که اگر مومنین به یکدیگر رحم کنند وخدمتی برای دیگران انجام دهند ولایت آنها نسبت به اهل بیت(ع) بیشتر شده و رابطه آنها با اهل بیت (ع) بیشتر می شود.
وی افزود: امام صادق(ع) فرمود مومنین نسبت به یکدیگر هفت حق دارند که اگر یکی از این حقوق را ضایع کنند ولایت با اهل بیت(ع) قطع می شود ، یعنی به اندازه همان یک حقی که از مومن ضایع شده است، رابطه با امام سست می شود و اگر این حقوق را رعایت کنند، رابطه با امام قوی می گردد.
این خطیب یکی از هفت حقی که مومنین بر یکدیگر دارند را عنوان کرد و گفت: اولین حق از هفت حقوقی که مومنین بر یکدیگر دارند این است که هر چه برای خود می پسندند برای برادر مومن خود نیز بپسندند و آنچه برای خود نمی پسندند برای دیگران نیز نپسندند.