بر اساس آخرین اصلاحیه ابلاغ شده از سوی معاون اول رئیس جمهور، تغییراتی در مصوبه تعیین ساعات کاری ادارات اعمال شده که بر این اساس ساعات کاری همه دستگاه‌های اجرایی موضوع این قانون از نیمه خرداد ماه تا نیمه شهریور ماه از ساعت ۶ صبح تا ۱۴:۴۵ دقیقه خواهد بود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری […]

بر اساس آخرین اصلاحیه ابلاغ شده از سوی معاون اول رئیس جمهور، تغییراتی در مصوبه تعیین ساعات کاری ادارات اعمال شده که بر این اساس ساعات کاری همه دستگاه‌های اجرایی موضوع این قانون از نیمه خرداد ماه تا نیمه شهریور ماه از ساعت ۶ صبح تا ۱۴:۴۵ دقیقه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، همه چیز از اواخر سال ۱۴۰۰ شروع شد، زمانی که نمایندگان خانه ملت تصمیم گرفتند که دیگر ساعت جلو کشیده نشود، بر این اساس تصمیم گرفته شد تا از سال ۱۴۰۱ اجرایی شود اما دولت به دلایلی اجرای این مصوبه صبر کرد. به عقیده دولتمردان هماهنگ شدن با ساعات بین‌المللی نیازمند زمان است به سرعت نمی‌توان آن را اجرایی کرد. از طرفی بال پژوهشی مجلس معتقد بود که جلو نکشیدن ساعت مصرف برق را افزایش خواهد داد و دولت نیز برای جلوگیری از قطعی برق خانگی مصوب کرد که از پانزدهم خردادماه تا میانه شهریورماه ساعت کاری ادارت از ساعت ۶ صبح تا ۱۳ خواهد بود و مقرر شد مقدار ساعت باقیمانده به صورت دورکاری انجام شود.

در این بین مجلس دورکاری را اقدامی قانونی ندانست و به همین علت ساعت پایان کار یک ساعت و ۴۵ دقیقه افزایش پیدا کرد و به ۱۴ و ۴۵ رسید اما سازمان اداری استخدامی با توجه به اینکه پیک مصرف برق در کشور بعد از ساعت ۱۳ خواهد بود در اطلاعیه‌ای اعلام کرد ساعت کاری ۶ الی ۱۳ است اما این تصمیم مجدد توسط مجلس رد شد. خانه ملت در واکنش به اطلاعیه سازمان اداری و استخدامی اعلام کرد که ساعت کاری صبح به روال قبل برمی‌گردد و پایان آن، ۱۴:۴۵ خواهد بود.

علت مخالفت مجلس با ساعت کاری ۶ الی ۱۳ این بود که خانواده‌ها با این ساعت کاری دچار مشکل خواهند شد و به همین علت در این خصوص بررسی کارشناسی انجام شد، پس انجام بررسی‌های لازم رئیس مجلس پیگیر این موضوع شد و رئیس جمهور نیز پیشنهاد مجلس را پذیرفت. بنابراین قرار شد تا ساعات شروع کار ادارت به حالت سابق برگردد و یک ساعت ۴۵ دقیقه به پایان کار ادارت اضافه شود.

تغییرات جدید در ساعات کاری تا نیمه شهریور
در متن نهایی بند (۴) تصویب‌نامه “پیشین” هیئت وزیران آمده بود که به منظور مدیریت بهینه مصرف انرژی، ساعات آغاز به کار و خاتمه تمامی دستگاه‌های اجرایی (موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری) و بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر نهادهای عمومی از پانزدهم خرداد ماه تا پانزدهم شهریور ماه هر سال، از ساعت ۶:۰۰ الی ۱۳:۰۰ است. تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند از یک ساعت قبل از خاتمه کار و در مناطق گرمسیری همزمان با خاتمه کار، دستگاه‌های سرمایشی را خاموش نمایند. دستگاه‌های مشمول برای رعایت ساعات کار هفتگی کارکنان، موظفند باقی‌مانده ساعات را به صورت دورکاری تعریف کنند. حالا ساعت کاری در اصلاحیه جدید از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۱۴:۴۵ دقیقه خواهد بود.

اما همانطور که گفته شد این تغییرات مورد قبول واقع نشد و مجلس آن را مغایر قانون دانست، به عقیده نمایندگان خانه ملت در صورت تغییر ساعات اداری به ۶ الی ۱۳، اینکه کارمندان باید ۴۴ ساعت در هفته در اداره حضور داشته باشند اجرایی نمی‌شود، همچنین دورکاری مختص همه گیری کرونا بود و بعد از قانون دورکاری لغو شده است، بنابراین نمی‌توان بعد از ساعت ۱۳ دورکاری انجام داد.

بنابراین محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در نامه‌ای آخرین تصویب‌نامه هیئت وزیران را ابلاغ کرد که بر اساس آن اصلاحاتی در متن مصوبه قبلی اعمال شده است.

مطابق آخرین تصویب‌نامه هیئت وزیران، عبارت‌های “و خاتمه”، “الی ۱۳:۰۰” و “دستگاه‌های مشمول برای رعایت ساعت کاری هفتگی کارکنان، موظفند باقیمانده ساعات را به صورت دورکاری تعریف کنند. ” از متن قبلی حذف می‌شود و بر این اساس، ساعات کاری همه دستگاه‌های اجرایی تا نیمه شهریور ماه از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۱۴:۴۵ دقیقه خواهد بود.‌

البته والدینی که هر دو در دستگاه‌های اجرایی شاغل هستند، مطابق تصویب‌نامه هیئت وزیران، دستگاه‌ها در تعامل با یکدیگر مکلف‌اند با شناور شدن ساعت شروع به کار یکی از والدین کارمندی که فرزند خردسال دارند، موافقت کنند. کارکنان زن سرپرست خانوار دارای فرزند خردسال هم مشمول این حکم هستند.

طبق اعلام محمد روح‌الامینی، معاون نوسازی اداری، سازمان اداری و استخدامی، مطابق اعلام شورای هماهنگی بانک‌ها، زمان شروع کار ساعت ۶:۳۰ است؛ یعنی همکاران ساعت ۶ در محل کار حاضر هستند و ارائه خدمات به دلیل اقدامات ابتدایی بانکی از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ و پنج‌شنبه‌ها ۶:۳۰ تا ۱۲ است. همچنین دستگاه‌هایی مانند بیمارستان‌ها و دستگاه‌هایی که خدمات شبانه‌روزی به مردم ارائه می‌کنند، ساعات خدمت‌رسانی‌شان همانند قبل خواهد بود.

وی افزود: همه دستگاه‌های اجرایی ستادی مکلف به اجرای ساعت کاری از ۶ صبح تا ۱۴:۴۵ هستند تا سقف ۴۴ ساعت مشخص شده مطابق قانون مدیریت خدمات کشوری رعایت شود. فقط دستگاه‌هایی که ۶ روز در هفته خدمت ارائه می‌کنند، انتهای ساعت کاری را می‌توانند با رعایت میزان قانونی، متغیر کنند. بنابراین با توجه به اظهارات این مقام مسئول و همچنین با توجه به اینکه در اصلاحیه اخیر ساعت کاری روزانه بیشتر از ۸ ساعت در روز تعیین شده تا جبران تعطیلی ادارات در روز پنج‌شنبه را داشته باشد، پنج‌شنبه‌ها ادارات به غیر از دستگاه‌های خدماتی مانند بانک‌ها، بیمارستان‌ها و غیره تعطیل است.